FOTOGRAFII: ANDREI TOBOȘARU
Twingo a beneficiat de un facelift, unul de care avea nevoie. Este vorba mai mult despre un update estetic și de echipare.
Istoric – 9
Deși numele Twingo există în ”visteria” Renault abia din 1992, idee de mașină de clasă mică, accesibilă, practică și veselă în același timp nu este străină constructorului francez. Chiar putem spune că a făcut în timp din acest concept o carte de vizită. În 1992, la momentul lansării, Twingo probabil descria excelent sloganul Renault utilizat până de curând – Createur d’Automobiles. Renault a adus în segmentul mini conceptul de monovolum cu Twingo. Prima generație a fost un succes, și a fost unul dintre modelele care a contribuit la recâștigarea cotei de piață pierdută odată cu lansarea unor modele precum Renault 9 și 11. Succesul primei generații Twingo este confirmat și de faptul că a rezistat în producție din 1992 până în 2007. Pe parcursul carierei a beneficiat de trei facelift-uri: în 1998, 2000 și 2004. A două generație a început să prindă contur în 2006, când constructorul francez a prezentat-o la salonul de la Paris sub forma unui concept. Versiunea de serie a fost prezentată anul următor la salonul de la Geneva.
Design – 9,5
Anul trecut la salonul de la Frankfurt, francezii au prezentat facelift-ul lui Twingo, primul model din gama Renault care ”îmbracă” noua identitate vizuală promovată de constructor. Francezii au reinventat a doua generație Twingo odată cu acest facelift. Dintr-o mașinuță banală, fadă, Twingo s-a transformat într-un mini simpatic, plin de viață. Practic putem vorbi doar de un update estetic, și asta pentru că din punct de vedere mecanic nu sunt modificări.
Partea frontală a noului Twingo este inspirată de noua orientare stilistică. Rombul Renault, mult mai mare acum, este plasat în poziție aproape verticală în centrul calandrului. Este pus în valoare și de contrastul creat de fundalul negru pe care este amplasat. Expresivitatea părții frontale este subliniată și de proiectoarele de ceață rotunde amplasate în partea superioară a calandrului. Practic întreaga parte frontală a fost redesenată, inclusiv grupurile optice. În spate au fost adăugate noi blocuri optice în completarea celor principale. Acestea sunt funcționale, amplasate pe hayon și doresc a echilibra desenul părții frontale. Fiind o buburuză citadină, Twingo acum se laudă și cu un pachet de personalizare bogat. A fost lărgită paleta de culori pentru exterior, acum poți asorta culoarea oglinzilor laterale cu cea a bandourilor. Poți opta pentru pavilion cu trapă panoramică sau pânză. Renault a introdus în gama de personalizare a lui Twingo și un set de stickere.
La interior poate fi remarcat un update la capitolul materiale. Sunt disponibile noi materiale pentru tapițeria scaunelor, gurile de ventilație și comenzile sistemului de climatizare sunt colorate, este disponibilă o nouă unitate audio. Parasolarul ceasurilor de bord este acum îmbrăcat în piele, indiferent de versiune, la fel și maneta schimbătorului de viteze.
Confort – 9
Un model de clasă mică prin definiție nu poți spune că excelează la capitolul confort. Twingo în schimb stă bine la acest capitol. Scaunele sunt generos dimensionate pentru un model din această clasă. Este un model 2+2, prin urmare nu minte că ar putea adăposti cinci persoane. De la prima generație a fost păstrată soluția de a putea culisa scaunele spate. Astfel, dacă sacrifici volumul portbagajului pe locurile spate pot sta comod persoane de 1.90 metri. În acest caz portbagajul are un volum de 230 litri. Cele două scaune individuale din spate pot fi culisate sau rabatate separat, ceea ce reprezintă un plus ergonomic dar și de ordin practic. Prin rabatarea scaunelor spate se ajunge la un volum al portbagajului de 951 litri. Poate unul dintre minusuri, în cazul în care la bord sunt patru persoane, este faptul că Twingo are doar o singură versiune de caroserie, cea cu trei uși. Dar accesul în spate este relativ facil.
Poziția la volan este ușor înaltă dar nu deranjează. Vizibilitatea este bună, în schimb un minus este reprezentat de poziția volanului care aduce aminte de cel dintr-un vehicul comercial. Este mult prea orizontal, iar coloana de direcție poate fi ajustată doar pe înălțime, nu și în profunzime. De aici rezultă o poziție la volan destul de avansată. Dacă înainte de facelift puteam vorbi de un model de buget din clasa mini din perspectiva abianței de la interior, a calității percepute, după facelift lucrurile au evoluat în bine.
Funcționalitate – 9
Un mare plus pentru tot ce înseamnă conectivitate în acest model, fie că este bluetooth şi USB, plus un sistem audio bun. Cei de la Renault au introdus noi funcții la computerul de bord, acum poți vizualiza consumul mediu și autonomia, lucru indisponibil înainte de facelift. De asemenea a fost introdus și cruise control-ul. Cei care sunt obișnuiți cu modelele Renault nu vor avea nici o roblemă de acomodare cu sistemul audio și satelitul de control amplasat în spatele volanului. Altfel ai nevoie de o minimă perioadă de acomodare. Display-ul pe care este afișată viteza și cel al computerului de bord sunt ușor lizibile chiar și pe un soare puternic. Twingo stă bine și la capitolul spații de depozitare, aici incluzând și covorașul antiderapant din fața șoferului unde pot fi depozitate diferite obiecte și care în mod evident va deveni detaliul care va intriga pe toată lumea. Ce este cu acea perie pe bord…
Performanțe – 8
În România este disponibilă doar motorizarea de 1,2 litri aspirată care dezvoltă 75 CP la 5.500 rpm și 107 Nm la 4.250 rpm. Propulsorul este extrem de vioi, urcă repede în ture. Cei 75 CP încep să se simtă abia peste 3.000 rpm, și au puterea de a te face să zâmbești la volan, asta dacă ești adeptul unui stil mai sportiv. Totuși, odată cu faceliftul Twingo a mai câștigat ceva kilograme, de la un model care avea o masă sub 1.000 kg, a ajuns la 1.025 kg. Un plus de aproximativ 50 kg. Twingo ajunge la 100 km/h în 12,3 secunde, o valoare corectă pentru acest segment și are o viteză maximă de 170 km/h.
Direcția este asistată electric, ceea ce penalizează în bună măsură feedback-ul, dar este precisă. Dozarea pedalei de frână necesită o mică perioadă de acomodare. În prima parte a cursei presiunea în sistem este relativ scăzută ceea ce conduce la o decelerare redusă. În altă ordine de idei această dozare din pedală favorizează retrogradările cu heel and toe. Nota 10 pentru pedalier. Un atuu al lui Twingo este consumul. În mediul urban într-un regim normal de utilizare se poate obține și un consum mediu de 6,5 litri, chiar dacă Renault declară 6,7 litri. Cei care vor folosi doar primele trei trepte ale cutiei de viteze cu cinci rapoarte vor ajunge maxim la un 8 litri. Extra-urban consumul scade spre 4,2 – 4,5 litri.
Suspensiile au o setare care încearcă să favorizeze confortul, în schimb nu poți face abstracție de ampatamentul mic. Denivelările sau rulajul pe piatră cubică nu încrețește frunțile ocupanților, dar o eventuală barieră de reducere a vitezei se va simți totuși. Cu patru persoane la bord, deja Twingo nu mai este o mașinuță așa sprintenă. Din punct de vedere al securității oferite, Twingo stă destul de bine. euroNCAP a efectuat un crash test cu modelul din 2007. Pe atunci Twingo a primit 4 stele.
Concurență – 8
În primul rând aruncăm o privire asupra rivalilor din hexagon – Citroen C1( de la 8.749 euro, acum l ofertă cu un preț ce pornește de la 7.061 euro) și Peugeot 107( de la 9.574 euro, acum cu o reducere de 1.560 euro) la care mai adăugăm și Toyota Aygo( 9.981 euro – în acestă lună la promoție cu un preț de 9.000 euro). Cele trei modele au în ofertă un singur propulsor de 1 litru care dezvoltă 68 CP. Pe unele piețe Twingo este oferit și cu un propulsor diesel 1.5 dCi de 85 CP, asta fără a menționa versiunea RS cu propulsor de 1.6 litri și 133 CP. Ambele motorizări sunt așteptate cu interes în România. Tot în această clasă mai regăsim Hyundai i10 – de la 9.610 euro, la promoție acum cu un preț de start de 7.428 euro, Suzuki Alto – de la 8.495 euro, VW up! – de la 8.326 euro, Fiat 500 – de la 11.983 euro, Chevrolet Spark – de la 8.210 euro, Ford Ka – de la 10.350 euro, Kia Picanto – 9.448 euro, acum la promoție cu un preț de 8.828 ero, Mitsubishi Colt – de la 10.132 euro.
Din punct de vedere al stării de satisfacție la volan, al nivelului de echipare, Twingo stă bine raportat la concurență. Nici din punct de vedere al motorizărilor Twingo nu suferă vis-a-vis de ce oferă concurența. Marea majoritate are în ofertă doar un propulsor în acest segment. Totuși modelul francez ar avea de câștigat dacă ar fi oferit în România și cu motorizarea diesel de 1.5 litri și 85 CP.
Costuri – 8
Twingo are un preț de start, în România, de 9.300 euro cu TVA inclus. Acum este oferit cu un discount de 800 euro, adică un preț de pornire de 8.500 euro cu TVA inclus. În cazul unui Twingo în echiparea Dynamique care are un preț de pornire de 9.400 euro, preț la care s-a aplicat deja discount-ul de 800 euro, mai puteți opta pentru unitate audio cu conectivitate bluetooth și USB – 250 euro, airbag-uri cortină – 250 euro, aer condiționat automat – 180 euro și trapă panoramică – 500 euro.
Concluzie – 8,6
Renault a reușit cu acest facelift să dea o identitate nouă lui Twingo. Poți trăi cu impresia că este vorba despre o generație nouă, cel puțin privit din exterior. Cei de la Renault au reacționat destul de repede, propun un model de clasă mini vesel, cu posibilități destul de bogate de personalizare. Nu mai vorbim despre un model care ”miroase” a mașină de curier.