FOTOGRAFII: ANDREI TOBOȘARU
Deși nu mai este cel mai vândut model al mărcii, 911 rămâne cel mai important, datorită istoriei, simbolurilor pe care le poartă și mai ales performanțelor sale.
Istoric
Este destul de dificil să încerci să faci aprecieri critice atunci când trebuie să scrii despre istoria unui model precum Porsche 911. Când de la primul exemplar, cu tot cu modelul pe care l-a înlocuit, și până astăzi vorbim doar despre superlative auto, este aproape imposibil să nu te gândești la o notă maximă la acest capitol. Porsche 911 a apărut ca o generație nouă pentru 356, primul Porsche construit vreodată. Din acest motiv, putem spune că 911, cu toate generațiile sale (911 – 1963; 930 – 1975; 964 – 1989; 993 – 1993; 996 – 1999; 997 – 2005) este esența acestei mărci, coloana vertebrală a gamei, oricât de mult aceasta s-ar extinde. Dar rămâne, în acelaști timp, un simbol pentru întreaga istorie a automobilului.
Design
Despre designul unui Porsche este la fel de dificil de vorbit, cea mai grea sarcină fiind, de fapt, să descoperi dacă un nou model păstrează spiritul, liniile și tradiția celorlalte mai vechi. Iar din acest punct de vedere, 991 și-a făcut lecțiile. Nu doar că repară câteva din “ieșirile” vechiului model 997, la capitolul design, dar pare că readuce în prezent ceva din atmosfera lui 911 Classic, din anii ’60, într-o reinterpretare modernă, a secolului 21. Și să amintim, cu acest prilej, faptul că primul 911 a fost desenat de Ferdinand Alexander Porsche, nepot al marelui Ferdinand, care s-a stins din viață de curând.
Modificările propriu-zise se observă în detalii, mai întâi la caroserie, unde capota, parbrizul, aripile au curburile ajustate. Apoi blocurile optice au desene regândite, pentru mai multă prospețime. Proporțiile s-au schimbat discret: un plus de 10 cm ai ampatamentului combinat cu scurtarea consolelor a adus o alură mai robustă. Ecartamentul s-a lărgit în față, iar acoperișul a coborât discret, rezultând un profil mai dinamic.
Interiorul este complet nou, dar arhitectura clasică și stilul retro sunt la locul lor. Evident, consola mediană amintește pronunțat de interiorul Panamera, complicând într-un fel lucrurile în habitaclu.
Confort
Ca de obicei, confortul începe cu poziția la volan, una foarte bună în ciuda faptului că vorbim despre un automobil eminamente sport. Cei mai sensibili vor avea problem cu accesul în și din automobile, e dreptul lor să se plângă și al nostru să ne bucurăm de calitățile lui 911. Toate materialele sunt fără cusur, astfel că percepția calității este evidentă, însă atmosfera special creată, tipică Porsche, dublează această senzație.
Funcționalitate
Vizibilitatea pare că a crescut, datorită unei poziționări ușor schimbate a stâlpului-față, dar și a întregii caroserii, raportându-ne la scaunul șoferului. E drept, vorbim despre 1-2 centimetri pe toate direcțiile. Meniul sistemului multimedia a rămas complicat, dificil de intuit la prima utilizare. Ecranul navigației are acum 4,3 inci. Cât despre spațiile de depozitare, este inutil să mai vorbim, lipsa lor fiind deja un atribut al acestei mărci, ca de altfel al tuturor mașinilor sport. Portbagajul poate adăposti o valiză de dimensiuni mici spre medii, sau mai bine direct hainele împăturite, așezate frumos în spațiul special amenajat sub capotă.
Performanțe
Motorul testat este cel care se regăsește pe toate versiunile Carrera și Carrera Cabrio, respectiv 3.4 litri, însoțit de cutia automată PDK. Motorizarea de bază a lui 911 a suferit o dietă fără însă ca performanțele să piardă din valoare, ci dimpotrivă. Puterea vechiului motor de 3.6 litri era de 325 CP, crescând până la 345 CP înainte de finalul vieții. Acum, propulsorul are 350 CP și ne așteptăm ca la face-lift această valoare să crească. Cuplul atinge valoarea maximă la 5.600 rotații pe minut, fiind mai mult decât suficient pentru orice ambiție sportivă la acest nivel. Evident, pentru cei care vor mai mult există S, cu 400 CP. Accelerația, 4,6 secunde de la 0 la 100 km/h o poți simți până în cea mai mică celulă a corpului, mai ales dacă utilizezi tehnologia „launch control”. Aceasta permite mașinii să preia controlul, singurul lucru pe care trebuie să-l facei fiind apăsarea accelerației până la podea. Treptele sunt schimbate ideal, tracțiunea este asistată perfect pentru a nu pierde aderența, iar viteza crește vertiginos, astfel că „suta”, respectiv cele 4 secunde și ceva trec fără să-ți dai seama.
Nici economia de carburant nu a rămas în urmă, consumul mixt fiind de numai 8,2 litri/100 km. Evident, vorbim despre valoarea ideală, la un rulaj decent, fără excese. Dar nici într-un regim sportiv, cifrele maxime nu au explodat, cu un vârf de 15 litri și o medie la finalul testului de aproximativ 11 litri/100 km. Cutia beneficiază de padele pe volan, cu comenzi simetrice (înainte/înapoi similar stânga – dreapta), sistem clasic Porsche, spre deosebire de alte mărci care au ales comenzi separate stânga/dreapta. Schimbarea treptelor pe padele este aproape instantanee, cu impresia că în modul SPORT+ schimbă singură mai rapid. Alternativa mai ieftină este cutia manuală în 7 trepte, care reprezintă o premieră pentru un model de serie în industria auto!
Manevrabilitate
Pe șosea lucrurile stau mai bine ca niciodată, fiind desigur cel mai bun Carrera construit de Porsche, din multe puncte de vedere. Mașina este mai ușoară decât vechiul model, are ampatamentul mărit și este extrem de echilibrată din punct de vedere al maselor. Direcția înregistrează o altă premieră pentru acest model, fiind asistată electric. E drept, e ceva mai complicată decât la un Symbol, iar feelingul nu este nici pe departe unul artificial, dar rămâne o direcție electrică.
Pe ansamblu, dacă vă gândiți cumva că fiind vorba despre un Porsche, o mașină sport, cu tracțiune spate, motor amplasat spate, toate astea sunt echivalente cu un comportament agresiv, cu derapaje și viraje greu de controlat, ei bine, vă înșelați! Noul 911 este extrem de stabil, extrem de echilibrat, și foarte greu de scăpat din mână. Chiar și cu toate sistemele de asistență decuplate, mașina își păstrează cumpătul incredibil de bine, ruperea aderenței fiind un proces dificil. Aici contribuie deopotrivă suspensia, care poate fi reglată odată cu setările Sport și Sport+, pentru a trece de la un comportament confortabil, la o rigiditate de competiție.
Tehnologie
La acest capitol 991 stă excelent, începând de la caroseria de aluminu, sudată prin cele mai moderne metode de îmbinare, și terminând cu sistemul anti-ruliu elctro-hidraulic, care ajustează barele anti-ruliu în funcție de solicitările mașinii, cu ajutorul unor cilindri expandabili. La capitolul siguranță, Porsche Stability Management, frânele ceramice care funcționează impecabil și sistemul de protecție la impact lateral sunt doar niște nume ale unor sisteme. Rezultatul, însă, înseamnă un grad protecție greu de atins pentru un automobil de volum. Cum EuroNCAP nu îți permite să testeze un astfel de automobil, aprecierea noastră se bazează doar pe detaliile acestor tehnologii.
Concurență
Este greu să găsești competitori pentru Carrera, pur și simplu pentru că nu există un brand cu profil similar pe piață. Singurul care își poate permite să emită pretenții este Lotus, modelul Evora avînd un caracter la fel de sportiv și exclusivist deopotrivă. De la alte mărci, Nissan GT-R reprezintă un posibil concurent, și cu ceva îngăduință BMW Serie 6 Coupe. Obiectiv vorbind, 911 Carrera nu are concurență reală în piață.
Costuri
Prețul noii generații 911 începe de la 94.106 euro, cu TVA inclus. Suma este mare pentru un cumpărător de automobile de masă, este destul de mare și pentru un fan al mașinilor sport premium. De la 40.000 – 50.000 cât ar putea costa un model sport de la Audi, BMW sau Mercedes Benz, la 100.000 de euro cât costă cel mai ieftin Carrera este o distanță destul de mare. Investiția, pentru că la această marcă putem vorbi despre o investiție, se maturizează greu, în mulți ani. În schimb avem o valoare de revânzare bună, poate sub nivelul Ferrari și Lamborghini. Un 911 vechi de 4 ani se vinde cu aproximativ 50.000 de euro, ceea ce înseamnă ceva mai mult decât mărcile de volum, care coboară la 40 din preț cel puțin.
Concluzii
Porsche 911 reprezeintă o mașină specială, care cere multă pasiune pentru acest gen de automobil. Nu este o mașină de familie, nu este cea mai confortabilă mașină pentru concediu, dar oferă extrem de multă satisfacție unui iubitor. În același timp, banii cheltuiți cu un 911 au potențial, dar pe termen lung.
Istoric | 10 |
Design | 10 |
Confort | 9 |
Funcționalitate | 9 |
Performanțe | 10 |
Manevrabilitate | 10 |
Siguranță | 10 |
Tehnologie | 10 |
Concurență | 10 |
Costuri | 9 |