Prezența mașinilor europene în China a fost asigurată până acum de un sistem diabolic, instaurat de statul chinez. Niciun constructor străin nu poate să investească în China într-o companie subsidiară, ci este obligat să se asocieze cu o companie locală, cele mai multe fiind deținute chiar de statul chinez. Daimler a trecut de un prag din acest punct de vedere și a cumpărat un pachet de acțiuni la Beijing Automotive Industry Holding Company. Cele două entități, Daimler și BAIC, aveau deja un joint venture prin intermediul căruia sunt fabricate sau importate mașinile Mercedes-Benz pentru piața chineză. BAIC face parte dintr-un grup mai mare, un holding deținut de stat. Acum a fost demarată privatizarea aceastei companii, printr-un IPO (Initial Public Offering), iar Daimler a plătit 625 de milioane de euro pentru un pachet de 12 procente.
Reprezentanții Daimler au declarat că investiția este o dovadă a implicării pe termen lung a companiei în China. De fapt, investiția asigură un control mai bun al producției și comerțului cu mașini Mercedes-Benz pe această piață. Practic, dacă până acum Daimler beneficia de 50 din câștigurile vânzărilor din China, acum va beneficia și de 12 din câștigurile partenerilor de la BAIC. Altfel spus, Daimler controlează 56 din joint-venture, ceea ce reprezintă un pas extraordinar pentru industria auto occidentală în China.
Pe de altă parte, trebuie să precizăm că BAIC reste compania chineză care a cumpărat de la Saab, în procesul de faliment, planurile și toată documentația tehnică pentru modelele Saab 9-3 și Saab 9-5, două motoare și două cutii de viteze. Chiar dacă nu au drept asupra mărcii Saab, BAIC poate construi cele două modele copy/paste, legal, sub un alt nume.
Din punctul de vedere al Mercede-Benz, decizia este una considerată crucială, deoarece Daimler se află în urma altor companii vestice, inclusiv a celor germane, deoarece Audi prin Volkswagen Group și BMW au un avans considerabil pe piața chineză. Și asta se întâmplă la mulți ani după deschiderea comercială a Chinei și foarte aproape de momentul în care creșterile pieței auto nu vor mai avea două cifre. În mod concret, Mercedes a înregistrat o evoluție de la creșterea de 2 procente în 2012, la 8 procente în 2013, însă concurența încă mai vorbește despre creșteri de 20. Luna octombrie, potrivit Automotive News, a adus o creștere de 11 pentru Mercedes, în timp ce Audi și BMW au avut o ascensiune de numai 8, respectiv 9 .
Pe de altă parte, este vorba despre aspirațiile lui Dieter Zetsche, CEO-ul Daimler care a fost reconfirmat în funcție și care și-a propus să recâștige poziția de lider al pieței premium globale, pe care a pierdute în favoare celor de la BMW în 2005. Ofensiva de modele (noile A Class, B Class, CLA și GLA, noul S Class și viitorul C Class) ar trebui să contribuie la acest plan, însă nici cei de la BMW nu stau degeaba.
Ca urmare a investiției în acțiuni BAIC, Daimler va primi două locuri în Consiliul de Administrație al companiei, ceea ce va permite un control mai bun al activității acestei companii.
BAIC este o companie extrem de mare, iar activitățile sale în industria auto includ producția de autobuze, camioane, autoturisme bazate pe platformele Saab 9-3 și Saab 9-5 și, începând din 2010, autoturisme Mercedes-Benz C Class și E Class.