Foto: Andrei Toboșaru
Aștept de multă vreme să fac cunoștință cu Chevrolet Cruze. Am auzit lucruri bune de la colegi despre el, a venit timpul să mă lămuresc. Cruze nu mai este o prezență nouă pe drumurile din România, în schimb versiunea cu cinci uși este relativ nouă. Cruze în cinci uși are o sarcină extrem de dificilă, cel puțin pe piața românească. El trebuie să lupte cu modele din clasa compactă care au tradiție – Golf, Megane, Leon, Octavia, 308, C4, Civic…
Istorie
Am putea considera punct de reper în gama compactă a diviziei europene Chevrolet celebrul Daewoo Cielo, urmat apoi de Daewoo Nubira. Constructorul korean a ajuns în portofoliul GM și a câștigat o nouă identitate – Chevrolet. A urmat apoi Chevrolet Lacetti, pentru ca în 2008 să fie lansat Chevrolet Cruze.
Versiunea în cinci uși a lui Cruze a fost prezentată în 2010 la salonul de la Paris, debutul comercial având loc în Europa la mijlocul lui 2011.
Design
Un hatchback compact care conservă partea frontală a versiunii sedan. Chevrolet a optat pentru o strategie ușor diferită în ceea cel privește pe Cruze. Marea majoritate a constructorilor lansează inițial versiunea în cinci uși și eventual station wagon. Ceva mai târziu apare în gamă și un sedan. Chevrolet a lansat inițial versiunea sedan, ceea ce conduce, în mod subiectiv, la o percepție ușor amputată a designului versiunii în cinci uși. Designerii Chevrolet au creat totuși o identitate aparte versiunii în cinci uș, nu s-au mulțumit doar la a amputa portbagajul. Stâlpul C a fost redesenat, este mai masiv, grupurile optice spate au fost redesenate și nu se mai continuă și pe hayon, precum la sedan.
Confort
Confortul este unul dintre atuurile majore ale lui Chevrolet Cruze. Un habitaclu spațios, atât pentru pasagerii din față cât și pentru cei spate care se bucură de spațiu generos atât la nivelul picioarelor cât și la umeri și cap. Apoi spatele ușor ”durduliu” al versiunii cu cinci uși ascunde un portbagaj de 413 litri, una dintre cele mai bune valori din segment. Un plus este reprezentat de buna structura a spațiului, cei 413 litri pot fi folosiți la maxim, iar deschiderea generoasă permite îmbarcarea unor obiecte voluminoase. Pot spune că am profitat la maxim de volumul portbagajului, un week-end cu familia prin țară… am avut loc suficient în portbagaj pentru toate ”accesoriile” utile sau nu ale junioarei.
Poziția la volan este joasă, plăcută, parcă cei de la Chevrolet doresc să aducă ceva din parfumul Campionatul Mondial de Turisme – WTCC și clientului care alege Cruze. Designul planșei de bord este același, personal nu prea am aut nimic de reproșat. O linie curată, cu un tablou de bord lizibil cu ceasuri generos dimensionate, comenzile climatizării sunt ușor accesibile, poate unii vor avea de reproșat ceva dispay-ului central din partea superioară a consolei centrale, dar să nu uităm că vorbim despre un model compact care nu are pretenții premium. Vizibilitatea la volan este bună, oglinzile laterale sunt generos dimensionate, inclusiv ccea interioară. Pot apărea mici probleme de vizibilitate la manevrele cu spate datorită montanților spate destul de masivi.
Funcționalitate
Accesul în mașină este bun, portierele sunt generos dimensionate și au un unghi larg de deschidere. Singurul detaliu care m-a intrigat a fost puterea sistemului audio. Dacă dorești să asculți muzică la un nivel corect trebuie să ai volumul pe la ¾. În rest nu am remarcat detalii care să afecteze ergonomia. Un plus pentru sistemul de climatizare care a reușit să facă uitate cele 42 de grade din exterior.
Performanțe
Modelul avut la test era echipat cu propulsorul diesel de 2 litri care dezvoltă 163 CP la 3.800 rpm și 360 Nm disponibili de la 1.750 rpm până la 2.750 rpm. Din punct de vedere al masei, Cruze hatchback are o valoare corectă în segment cu ai săi 1.555 kg. Puterea este trimisă punții față prin intermediul unei cutii manuale cu șase trepte. Timoneria cutiei este ușor cam lungă, dar acest aspect îl vor critica poate doar cei care au descălecat dintr-un hothatch. Propulsorul are resurse a oferi și o față sportivă acestei compacte în cinci uși. Cruze echipat cu acest motor ajunge la 100 km/h în 8,5 secunde și atinge o viteză maximă de 205 km/h. Consumul mediu anunțat de constructor este de 5,6 litri, cu un rezervor de 60 de litri Cruze poate oferi teoretic o autonomie de 1.000 km. În practică lucrurile stau destul de bine, dacă vrei să îți dai doctoratul în ecologie te poți apropia de valorile de fabrică, dar un stil de condus normal îți garanteză o autonomie de 800 km. Sistemul de frânare este bun, dă încredere celui de la volan. Direcția ar putea fi ceva mai precisă și să livreze un feedback ceva mai consistent, te cam izolează de realitatea înconjurătoare.
Manevrabilitate
Cruze pune accentul pe confort, iar trenul de rulare este setat pentru a oferi acest lucru. Suspensiile sunt moi, ruliul caroseriei este prezent și se amplifică semnificat în cazul unui condus sportiv. Mașina prezintă o tendință subviratorie ceva mai timpurie, dar este progresivă și poate fi corectată. Propulsorul oferă resurse dar undeva peste 2.000 rpm. Chiar dacă în fișa tehnică valoarea maximă a cuplului motor este disponibilă de la 1.750 rpm, acest lucru nu prea se simte la acest regim. Plăcut este faptul că puterea este livrată linear, ceea ce conduce la un grad ridicat de agrement la volan. Antifonarea este bună, suntenul propulsorului este discret prezent în habiaclu și are o notă interesantă.
Siguranță
Chevrolet Cruze a fost testat de EuroNCAP în 2009 și a primit 5 stele pentru gradul de securitate oferit în caz de accident. Gradul de protecție oferit adulților este de 96, copii beneficiază de un grad de protecție de 84. Pietonii beneficiază de o protecție evaluată la 34. Cruze vine în echiparea de serie cu șase airbaguri – două frontale, două laterale și două de tip cortină. Mai adăugăm pe listă pedalierul care se retrage automat în caz de impact frontal și sistemele TCS, ABS, ESC și EBD.
Concurență
Cruze luptă pentru o felie din tortul care se numește clasa compactă, cel mai important segment auto din Europa. Dacă lipsești din această clasă, practic nu prea contezi. Dar Chevrolet este aici, iar Cruze se prezintă în trei versiuni de caroserie.
Costuri
Chevrolet Cruze hatchback are un preț de pornire în România de 14.395 euro cu TVA inclus. Aici vorbim de versiunea de echipare LS+ cu motor 1.6 litri de 124 CP și cutie manuală cu cinci trepte. Versiunea diesel are un preț de pornire de 17.475 euro cu TVA inclus și pornește de la nivelul de echipare LT+. Doar vopseaua albă este gratis, în rest orice nuanță doriți are un cost de 385 euro, indiferent de nivelul de echipare. Trapa electrică costă 630 euro, sistemul de navigație este disponibil opțional pentru ultimile două niveluri de echipare și costă 935 euro. Cam acestea ar fi opțiunile pentru Cruze.
Concluzie
Am descoperit un model compact extrem de interesant. Atuul său este confortul, o experiență relaxantă la bord în cazul unui voiaj la drum lung. Un propulsor viril care oferă resurse bune, consumul este corect pentru un propulsor de doi litri diesel. Singurul element care ar trebui revizuit de cei de la Chevrolet ar fi direcția. În rest un model agreabil cu un spațiu interior extrem de generos.