Piața de second hand lăsa impresia că nu suferă atât de mult precum cea de mașini noi. Aparent, românii au redescoperit comerțul cu automobile second hand, abandonând pentru o vreme ideea de a-și cumpăra o mașină nouă. În realitate, însă, chiar și achizițiile de mașini rulate sunt în scădere, situație dramatică dacă ne gândim la gradul de motorizare al României. Am făcut o analiză a pieței de mașini second hand din ultimii 5 ani și am descoperit cât rău au făcut guvernanții în acest sector.
Parcul auto al României – o mașină la 5 oameni
Anul trecut, în România existau în circulație 4,3 milioane de autoturisme, dintr-un total de aproximativ 5,5 milioane de vehicule, diferența fiind dată de tractoare, camioane și alte vehicule comerciale. Gradul de motorizare al României, stabilit prin prisma acestor cifre este extrem de mic: 226 de autoturisme la 1000 de locuitori. Mai puține decât orice alt stat european, inclusiv Bulgaria care are peste 300. În aceste condiții, există doar două metode prin care poate crește parcul auto, vital de altfel pentru economie: fabricarea de autoturisme și importul. Fabricarea este limitată în acest moment, deși ea se va extinde din acest an când va fi repornită uzina de la Craiova. Importul are două surse, la rândul său, mașini noi și mașini second hand. Primele nu mai sunt de actualitate pentru mulți români, deoarece prețul nu poate fi acoperit din resurse proprii, iar creditele nu mai sunt accesibile. A doua categorie este blocată de taxa auto. În acest moment necesarul de autoturisme al populație este asigurat din resurse interne, prin revânzarea mașinilor existente. Practic, parcul auto nu crește, ci se recirculă. În luna aprilie, dintr-un total de aproximativ 40.000 de achiziții de autoturisme făcute de cetețenii români, aproape 25.000 au fost mașini rulate deja înmatriculate, 11.000 au fost SH-uri importate, aproape 900 au fost mașini produse în România, iar restul de aproximativ 3.600 au fost mașini noi de import. Prin comparație, în aprilie 2007, erau vândute 7.000 de autoturisme fabricate în România, circa 16.000 mașini noi de import, alte 6.200 de mașini rulate de import, la care se adăugau 27.000 de autoturisme deja înmatriculate. Această ultimă categorie ar fi trebuit să crească de-a lungul anilor, având în vedere faptul că în acest interval, 2007 – 2012, au fost înscrise în circulație alte peste 500.000 de autoturisme noi, care au intrat în circuitul parcului auto. Concluzia? Nici măcar mașinile second-hand nu mai sunt la mare căutare, iar proprietarii care și-au cumpărat mașină nouă acum 4-5 ani preferă să mai păstreze mașina o vreme, decât să o vândă și să-și cumpere alta nouă.
Parc auto 2011
TOTAL |
B. Vechime (ani)/numar |
||||||
0-2 |
3-5 |
6-10 |
11-15 |
16-20 |
>20 |
||
Total vehicule |
5.482.654 |
372.506 |
1.166.163 |
1.473.242 |
927.507 |
633.027 |
910.20 |
AUTOTURISME |
4.322.951 |
296.264 |
941.737 |
1.189.988 |
722.558 |
477.513 |
694.891 |
1 milion de mașini mai vechi de 20 de ani
Vechimea parcului auto este destul de dezechilibrată. Vârful este dat de segmentul 6 – 10 ani, unde se regăsesc toate mașinile noi cumpărate în perioada 2002 – 2006. În același timp sunt mașinile second-hand importate în ultimii ani, cele care au un raport preț/taxa de înmatriculare rezonabil. A doua categorie sunt mașinile între 3 și 5 ani vechime. Adică cele cumpărate în perioada boom-ului pieței, anii de glorie ai comerțului cu automobile. Împreună cu mașinile aproape noi (0-2 ani vechime) toate reprezintă mai mult de 50 din parcul auto. Din fericire, mașinile vechi (peste 10 ani vechime) nu mai sunt atât de multe. Rămâne însă îngrijorător numărul celor peste 20 de ani, aproape 1 milion de autoturisme.
În acest context, necesarul de mașini personale, așa-numitele turisme, este extrem de mare. Media europeană este undeva în jurul valorii de 400 de autoturisme la 1000 de locuitori, cu un vârf în principatul Monaco, unde există peste 900 de mașini la 1000 de locuitori. Cu toate acestea nu doar piața de mașini noi scade, ci și aceea de mașini second-hand.
Second hand intern
Într-o comparație pe ultimii 5 ani, practic de la intrarea României în UE și până astăzi, putem remarca mai multe detalii interesante. În primul rând, segmentul de cumpărări interne a rămas relativ constant în toți acești ani, la o valoare medie de 31.100 unități lunar. Singurele momente când această piață a fost tulburată au fost deciziile, de cele mai multe ori proaste, ale guvernului, dar și atunci tranziția a fost lentă. Piața s-a autoreglat de fiecare dată, recuperând într-o lună ce a pierdut în cea anterioară. Singurul moment de explozie a fost la finalul anului trecut, când introducerea noii taxe pe mașini rulate deja înmatriculate a aglomerat în decembrie toate tranzacțiile programate pe mai multe luni. După revenire, anul 2012 a adus o scădere chiar și în acest segment de piață. Cifrele din ultimele 4 luni arată o tendință evidentă de scădere, ceea ce înseamnă că interesul publicului dispare și din cea mai sigură zonă a pieței.
EVOLUȚIA VÂNZĂRILOR DE MAȘINI SECOND HAND 2007 – 2012 (Importuri și reînmatriculări)
Mașini din Germania
Importurile de mașini second-hand, în special cele din Germania, au fost victime ale politicilor celor două generații de guverne aflate în funcție după aderarea la UE. Odată cu eliminarea criteriului „mașini mai noi de 8 ani”, executivul s-a grăbit să introducă taxa de înmatriculare, care a căpătat o mulțime de forme și valori. Pe segmentul de importuri SH taxa a influențat și mai mult piața, iar acest lucru se vede în grafic.
Momente precum introducerea taxei de înmatriculare, mărirea ei, extinderea la mașinile SH interne, toate au mișcat „seismometrul” vertiginos. Iar dacă analizăm media lunară în tot acest interval, 15.500 de autoturisme, înțelegem că vârfuri de peste 35.000, înregistrate în mai multe rânduri, sau chiar 50.000 în decembrie 2008, nu sunt decât rezultatul acelorași decizii proaste ale politicienilor. La polul opus se află lunile din primăvara lui 2011, cu 3 – 4 mii de autoturisme importate, mult sub necesarul acestei țări.
EVOLUȚIA VÂNZĂRILOR DE MAȘINI SECOND HAND 2007 – 2012 (Total piață SH)
Sursă de evaziune
Afacerea cu automobile second-hand de import a reprezentat un călcâi al lui Ahile pentru guvernele din perioada analizată. Cei care au alimentat aceste importuri au fost samsarii care s-au priceput să importe mașinile fără TVA, în funcție de condiții și de legile în vigoare la moment. În acest fel, „discountul” obținut a compensat fără probleme taxa de înmatriculare, lovind politicile guvernului din două direcții: cea a încasărilor bugetare și cea a stopării acestor importuri.
În loc de concluzii ale acestei analize, având în vedere că lucruri atât de grave nu se rezolvă cu ușurință, am putea sublinia doar câteva idei:
– Situația achiziției de automobile este alarmantă, dacă și piața de second hand a început să scadă;
-Legătura dintre mașinile SH și piața de mașini noi este evidentă și nu poate fi ignorată: fiecare depinde de cealaltă;
-Influența uneia dintre cele mai puternice industrii la nivel global asupra unei economii este imensă, iar paralela dintre piața auto din România și starea economiei țării noastre ar trebui să fie o preocupare a guvernului;
– faptul că românii nu-și mai pot cumpăra nici mașină, după ce au abandonat ideea achiziției unei case, ne trimite înapoi în timp cu cel puțin 10 ani.