Al doilea producător auto din Europa, PSA Peugeot-Citroёn este în criză profundă. Grupul francez a anunţat prăbuşirea puternică a profitului operaţional în prima jumătate a anului 2012, de la 1,16 miliarde euro la 4 milioane euro. Iar veniturile companiei au coborât, în aceeaşi perioada, cu 5,1, la 29,6 miliarde euro. Totodată, capitalizarea de piaţă a companiei a scăzut însă cu 76 în ultimele 12 luni, la numai 2,26 miliarde euro.
Mai mult, nici viitorul PSA nu sună promiţător, dacă avem în vedere că vânzările sale sunt în cădere liberă, din cauza recesiunii din zona euro, şi că, potrivit estimărilor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), livrările auto din Uniunea Europeană vor scădea în acest an la 12,2 milioane de automobile, revenind la nivelul din 1995, cu 21 sub vârful înregistrat în 2007, ceea ce va duce criza supraproducţiei la un nou nivel. Conform statisticilor, PSA a vândut în prima jumătate a anului, în UE, aproximativ 827.000 de autovehicule, în scădere cu 14.
De asemenea, PSA a generat un scandal-monstru în Franţa, după ce a anunţat demararea procedurilor de închidere a fabricii sale din Aulnay (până în 2014), care funcţionează de 39 de ani, şi că va reduce producţia în uzina de la Rennes, pentru a scădea cheltuielilor operaţionale. În ceea ce priveşte impactul social, “mişcarea” se transpune printr-o suplimentare cu 8.000 de locuri de muncă a concedierilor (3.000 de job-uri la Aulnay, 1.400 la Rennes şi 3.600 de poziţii în afara unităţilor de producţie), după cele 6.000 anunţate anul trecut, ajungându-se la un total de 14.000.
Plan de restructurare drastic
Directorul general al Peugeot, Phillipe Varin a explicat ca “profunzimea şi persistenţa crizei care ne afectează afacerile din Europa necesită lansarea unei reorganizări a bazei de producţie din Franţa şi unei reduceri a costurilor structurale. Înţelegem foarte clar cât de grav va afecta acest proiect un număr mare de angajaţi”. Iar PSA estimează că restructurarea din Franţa, reducerea cheltuielilor de capital în Rusia, America Latină şi China şi parteneriatul cu General Motors în zona aprovizionării şi dezvoltării vor reduce costurile cu 1,5 miliarde euro, până în 2015. De asemenea, un plan separat de economii va genera scăderi de cheltuieli de un miliard de euro.
Guvernul francez pregăteşte măsuri de sprijin
Confruntat cu primul său test social major după anunţul de restructurare al PSA, guvernul socialist de la Paris a anunţat un plan de sprijin pentru industria auto franceză, bazat pe maşinile “verzi” contra unor promisiuni de continuare a producţiei în Franţa. Astfel, premierul Jean-Marc Ayrault a spus că guvernul ia în calcul creşterea “bonusului ecologic” pentru vehiculele electrice, de la 5.000 la 7.000 de euro, şi pe cel pentru maşinile hibride, de la 2.000 la 4.000 de euro. De asemenea, planul guvernului prevede şi facilităţi financiare pentru constructori şi industria conexă şi cere în schimb păstrarea facilităţilor de producţie din Franţa.