Piața americană face din nou un prim pas, de data aceasta în segmentul vehiculelor electrice, unde vânzările slabe au condus la un război al prețurilor, potrivit Automotive News.
Așa cum era de așteptat, concurența din segmentul automobilelor electrice a condus, într-un târziu, la reducerea prețului, deocamdată pe piața americană. Vânzările slabe au declanșat o campanie de discounturi, primul model care a decis să facă pasul fiind Nissan Leaf. Acesta trecuse deja printr-o ajustare a prețului în urma eliminării unor echipamente din dotarea standard, iar în lunile martie și aprilie a aplicat o reducere de 18. Efectul a fost imediat, potrivit Automotive News, cu o creștere de 3 ori a vânzărilor. A urmat Honda, la sfârșitul lunii mai, care a aplicat o reducere a reatei de leasing, dar alte mărci au adoptat deja prețuri mai mici pentru modelele electrice: Chevrolet Spark EV și Fiat 500e. Toate reducerile sunt aplicate pentru leasingul operațional, un sistem extrem de răspândit în SUA, și nu atât pentru companii, cum se întâmplă în România, ci printre persoanele fizice. Mecanismul presupune un avans între 0 și 2.000 de dolari, o închiriere pentru 1 – 3 ani și opțiunea, la finalul contractului, de a cumpăra mașina sau de a o înlocui cu alta nouă. În cazul mașinilor electrice avansul este zero pentru Honda Fit EV, cu o rată de 259 de dolari, redusă de la 389 dolari, în timp ce Fiat 500e și Chevrolet Spark EV au un avans de 999 dolari și o rată lunară de 199 dolari (pentru contracte pe 3 ani). Nissan Leaf are un avansa mai mare, 1.999 dolari, dar o rată similară, 199 dolari.
Este interesant faptul că autoritățile americane acordă un bonus de 7.500 de euro, sub forma unei reduceri la taxe, care este valabil și în cazul acestui tip de leasing.
Deși prețurile de listă, pentru cei care doresc să cumpere cu banii jos aceste automobile, s-a modificat, acesta rămâne în continuare ridicat pentru un automobil de tip compact. Nissan Leaf a cobrât prețul la 28.800 de dolari, în timp ce Fiat 500e costă peste ocean 32.500 dolari, iar Chevrolet Spark EV – 27.495 dolari.
Analiștii critică acest discount forțat, deoarece, susțin ei, „distorsionează piața și atrag clienți care nu-și doresc de fapt mașini electrice”.
SUA și-au propus să ajungă, până în 2025, la un procent de 15 mașini cu zero emisii din totalul de vânzări de mașini noi. În prezent, constructorii primesc credite de emisii pentru mașinile electrice, credite ce pot fi folosite pentru a compensa celelalte automobile cu emisii sau pot fi vândute altor producători, care nu reușesc să atingă cerințele legale.
Printre argumentele stabilite de specialiști ca fiind „vinovate” de refuzul americanilor de a cumpăra mașini electrice se numără prețul stabil al benzinei, teama de o autonomie redusă a mașinii, teama de o nouă tehnologie și acceptarea hibridelor ca fiind „suficient de verzi”.