Juriul concursului exclusivist pentru maşini de epocă, “Concorso d’Eleganza Villa d’Este“, condus de cunoscutul designer Lorenzo Ramaciotti, sub bagheta căruia au luat naştere modele precum Ferrari 360 Modena, Ferrari Enzo, Maserati Quattroporte sau Peugeot 406 Coupe, a ales câştigătorii ediţiei 2012.
Premiul cel mare, Coppa d’Oro Villa d’Este – Best in Show a fost atribuit unui Alfa Romeo 6C 1750 GS (1933), model ce a primit şi “Trofeo BMW Group” şi votul publicului. Seria Alfa 6C 1750 a fost produsă între anii 1929-1933. Cifra “6” face referire la numărul de cilindri, iar indicativul “1750”, la capacitatea motorului. Prin urmare, Alfa Romeo 6C 1750 GS dispune de un motor de 1.750 cmc, cu două axe cu came în cap, de 65 CP, ce poate imprima maşinii o viteză de top de 130 km/h.
La “Clasa A – Cel mai graţioasă decapotabilă”, a fost nominalizat un Mercedes-Benz 540k, din 1939. Introdus în 1936, la “Mondialul Automobilului” de la Paris, 540k a fost urmaşul lui 500k şi a fost disponibil în trei versiuni de caroserie: cabrio, coupe cu 4 locuri şi limuzină cu 7 locuri. Sub capotă, maşina are un propulsor de 5.401 cmc, cu 8 cilindri în linie, care dezvoltă 115 CP. Interesant însă, 540k dispune de un compresor, ce se activează la “kick-down” sau manual şi duce puterea până la 180 CP.
Un Delahaye 145 Coupe Chapron (1937) a obţinut trofeul “Interpretarea eleganţei”, în “Clasa B”, datorită liniilor spectaculoase ale caroseriei semnate de carosierul Henri Chapron. Iar “Starul erei Rock’n’Roll”, de exemplu, a fost desemnat un BMW 507 Roadster din 1958.
De asemenea, la categoria “Cea mai bine conservată maşină dinaintea războiului” a fost nominalizat un Avions Voisin C25 Aerodyne (1935), o limuzină de tip “notchback”, care se bătea cu Bugatti 57 Galibier. Între 1934 şi 1937 au fost produse doar 28 de C25, dintre care numai şapte au avut caroserie Aerodyne. Iar un Lamborghini Countach LP400 (1975) a câşitgat premiul juriului pentru maşina cu cel mai emoţionant design. Cu o caroserie din aluminiu, semnată Bertone, Countach LP400 dispune de un motor central-spate V12, echipat cu 6 carburatoare Weber, care dezvoltă 375 CP. Din 1974 până în 1977, au fost construite doar 158 astfel de modele.
Concorso d’Eleganza Villa d’Este este, probabil, unul dintre cele mai importante evenimente din lumea automobilelor de epocă, construite între anii ’20 şi ’70. Organizat anual, încă din 1929, pe marginea Lacului Como din Italia, concursul reuneşte aproximativ 50 de legende pe patru roţi, împărţite pe clase de la “A” la “I”, precum şi motociclete şi prototipuri.
Cum în ultimii zece ani Concorso d’Eleganza Villa d’Este a fost organizat cu ajutorul BMW, constructorul german nu putea rata ocazia de a-şi prezenta conceptul BMW Zagato Coupe, un prototip gata de mers pe stradă ce aminteşte de modelul de serie Z3 M Coupe.