Procesul de downsizing al cilindreei motoarelor din lumea auto nu mai este de mult un moft. După decenii întregi în care concurenţa s-a desfăşurat la nivel de putere, lux sau imagine, normele ecologice şi preţul petrolului au motivat producătorii să deschidă o nouă rubrică de concurs.
Reducerea cilindreei motoarelor instalate pe cele mai populare modele a devenit necesară odată cu noile reglementări, iar acum Ford a dus jocul la un alt nivel. Bineînţeles, marea majoritate a producătorilor, cel puţin în Europa, au avut întotdeauna în gamă cel puţin un motor „mai slab”, cu tehnologie mai veche, care de obicei era instalat pe modelele mini.
Constructorii europeni vor acum performanţă, aşa că din 1.000 sau 1.200 de centimetri cubi nu mai sunt suficienţi 60-65 CP. Am luat în calcul cinci motorizări principale, instalate pe modele cu vânzări de volum, ale principalilor producători europeni, cei care au dat tonul în acest segment.
Dacia ne-a surprins în urmă cu trei ani, când a anunţat că modelele Logan şi Sandero vor fi echipate cu o motorizare de 1.2 litri. Cum era de aşteptat, performanţele motorului nu sunt asemănătoare celui instalat pe modelul Renault Clio, ci sunt orientate în primul rând spre economia consumului şi spre emisiile reduse de noxe. Prin această mişcare constructorul local are acum, cu ajutorul Renault, arme să lupte cu mai consacraţii competitori europeni. În practică, micul propulsor performează echitabil de sub capota unui Logan, nu aleargă foarte rapid pe şosele, dar aceasta nici nu era ţinta sa, iar la final ne arată că aduce şi ceva economii la pompă.
De la VW, companie care se luptă pentru primul loc în randul constructorilor auto, lansarea motorului 1.2 TSI, de 105 CP în anul 2009 nu a fost o surpriză. Un ansamblu echilibrat, care nu forţează limitele tehnologice şi care face exact ce te aştepţi să facă. Surpriză a fost însă introducerea sa în echiparea modelului Octavia, care are un gabarit ceva mai mare decât al unei compacte obişnuite.
Luând în calcul cele mai recente evoluţii tehnologice, se pare că Ford este producătorul care a împins cel mai departe limitele, depăşind la nivel de cifre chiar şi performantul TwinAir cu iz retro al producătorului de la Torino. Motorul este pentru moment produs doar la fabrica din Koln, dar din acest an va fi realizat şi la Craiova, urmând să fie instalat şi pe modelul B-Max.
Cu doar trei cilindri, EcoBoost-ul de 999 cmc al Ford scoate la înaintare doua versiuni de putere, de 100 CP şi 125 CP. Depăşeşte chiar şi la capitolul cuplu motor propulsoarele mai mari ale VW sau Renault, datorită sistemului de supraalimentare şi a micii turbosuflante care aduce aportul suplimentar de aer. Rămâne în urmă doar din cauza emisiilor, de 114 g CO2/km, unde motorașul de 900 cmc al Fiat reuseşte să coboare la 95 g CO2/km. Ar mai fi şi subiectul consumului de carburant, care ar fi aproape de al concurenţei.
Pe toate liniile, litraj, impozit, taxă de poluare, asigurare, noxe, putere şi chiar viteză maximă, EcoBoost de 1.0 L şi 125 CP este, la o capacitate mai mică, tot înaintea concurenţei. Este de înţeles, având în vedere că este şi cel mai nou, din punctul de vedere al lansării pe piaţă.
Ford nu vrea să se oprească aici şi se pare că în perioada următoare va fi scoasă la înaintare o versiune mai potentă, de aproape 180 CP, care ar trebui să fie instalată sub capota lui Mondeo. În aceste condiţii, ar deveni cel mai performant motor de litraj mic, depăşind cu mult mai cunoscutele 1.4 TSI de la VW, instalate chiar şi pe modelul Scirocco, sau 1.4 T-Jet introdus de Fiat pentru Abart Tributto Ferrari.
Câştigătorul, pentru moment, pare a fi Ford, atât la imagine, cât şi la performanţe, până când inovaţia lor se va dovedi fiabilă sau va fi rechemată în service pentru ajustări.
Producător | DACIA | FORD | FORD | FIAT | RENAULT | VW |
Motor | 1.2 16 V
75 CP |
1.0 EcoBoost
100 CP |
1.0 EcoBoost
125 CP |
0.9 85 Cp
TwinAir |
1.2 TCE | 1.2 TSI |
Nr. cilindri | 4 L | 3 L/Start&Stop | 3 L/Start&Stop | 2L TwinAir
Stop&Start |
4L /TCE 100 eco2 | 4L |
Cilindree (cmc) | 1,149 | 999 | 999 | 875 | 1,149 | 1,197 |
Putere max. (CP/rpm) | 75/5.500 | 100 | 125 | 86/5500 | 101/5500 | 105/5000 |
Cuplu max. (Nm/rpm) | 107/4.250 | 200 | 200 | 145/1900 | 155/3500 | 175/1550-4100 |
Modele echipate | Logan | Ford Focus | Ford Focus | Fiat Panda | Renault Clio | VW Golf |
Consum l/100 km | 5,9 | 4,8 | 5 | 4,1 | 5,1 | 5,7 |
Viteză maximă | 161 | 185 | 193 | 177 | 182 | 190 |
Accelerație 0-100 km/h | 13,6 s | 12,5 | 11,3 | 11,2 | 10,2 | 10,6 |
Cutie viteze | 5M | 5M | 6M | 5M | 5M | 6M |
Emisii CO2 g/km | 139 | 109 | 114 | 95 | 119 | 134 |