Timbrul de mediu găsește piața auto în genunchi: vănzările s-au prăbușit atăt la mașini noi, cît și la second hand

0
296

După primele două luni din 2013, datele statistice arată că vânzările interne de mașini second hand s-au prăbușit pur și simplu, ca urmare a aberantei măsuri de taxare introdusă de la 1 ianuarie. Timbrul de mediu va menține această stare și va avea influențe serioase asupra pieței de mașini noi, care, în loc să-și revină sau măcar să se stabilizeze, va continua să scadă.

Nivelul reînmatriculărilor a scăzut dramatic în ianuarie și februarie, ca urmare a intrării în vigoare a taxei aplicate mașinilor deja înmatriculate înainte de 2007. Volumul înregistrat în primele două luni pe acest segment de piață este fără precedent în ultimii 10 ani. În același timp, importurile de mașini rulate nu scăzut simțitor, iar nivelul acestora se va menține și probabil va crește, ca urmare a intrării în vigoare a timbrului de mediu. Asta înseamnă că legislația din acest moment este total greșită.

Ca să explicăm mai bine care este fenomenul, să precizăm că nivelul mediu lunar al vânzărilor interne (reînmatriculări) de mașini second hand, adică mașinile cumpărate de la mica publicitate, din târguri, de la firmele specializate, a fost în ultimii 5 ani, de la intrarea în UE, de puțin peste 30.000 de mașini. Tendința a fost una crescătoare, în același ritm cu creșterea parcului auto și a vânzărilor de mașini noi. Acest nivel mediu și, în general, piața de second hand internă este un factor extrem de important pentru industria auto. Motivul este simplu: mișcările de pe acest segment generează clienți potențiali și bani pentru achiziția de mașini noi. O a doua consecință este legată de importurile de second-hand: cu cât scade piața internă de SH, cu atât crește piața de importuri. Și aici explicația este simplă. Românii au preferat întotdeauna o mașină „care a circulat afară” și atunci când taxele le-au permis, au ales importul.

Noua taxă ce se aplică mașinilor mai vechi de 5 ani blochează aproximativ jumătate din piața de reînmatriculări și stimulează exact importurile. În plus blochează ceea ce precizam mai sus: clienții potențiali și banii pentru mașini noi. În plus, scăderea totală a vânzărilor de mașini SH, ca și cea de mașini noi, nu face altceva decât să scadă dramatic încasările din taxe și impozite specifice: la înmatriculare, la impozitare, în benzină etc. Fără să existe o statistică precisă și o documentație în acest sens, credem că este o premieră pentru un stat din Europa modernă să taxeze circulația mărfurilor dintr-un segment suficient de drastic încât să blocheze piața și implicit capitalul, generând o pseudo prohibiție fiscală.

Pe ansamblu, întraga piață de mașini, noi și rulate, a ajuns la un nivel alarmant, cu 3.473 autoturisme noi, 16.255 importate și 18.190 revânzări interne, adică un total de circa 38.000 de autoturisme tranzacționate. Putem compara această valoare cu un alt indicator: piața totală de mașini rulate (import și intern), care s-a ridicat în ultimii 10 ani la valori de peste 40.000 și chiar 50.000 de autoturisme lunar, indiferent de situația economică a țării, acesta fiind de fapt necesarul și potențialul de mașini rulate al României.

În județe activitatea a înghețat

Situația este și mai dramatică dacă analizăm vânzările pe județe. În primul rând, situația din București este destul de paradoxală. În condițiile în care populația din capitala României reprezintă circa 8 , doar vânzările de mașini SH respectă proporția (circa 7 din total). În schimb, la mașini noi, Bucureștii acaparează 62 din piața totală a țării, iar nivelul reînmatriculărilor este de 21. La polul opus, se găsește județul Alba, care se laudă cu un procent apropiat de cel din București, la importuri SH (5,3 – peste 800 de mașini SH de import înmatriculate), însă are doar 0,5 la vânzările de mașini noi din totalul țării, mai exact, doar 17 autoturisme noi au fost vândute în februarie în acest județ. Există însă județe cu un număr și mai mic de mașini noi vândute: în Sălaj au fost înmatriculate doar 4 mașini, în Mehedinți – 5, câte 7 în Gorj, Caraș Severin și Ialomița, numai 8 în Botoșani și Bistrița Năsăud și abia 10 unități în Olt. Aceste volume nu justifică nici măcar existența unui serviciu de înmatriculări, iar taxele încasate sunt mai mici decât cheltuielile necesare colectării lor. Comportamentul românilor din aceste județe este diferit: dacă în Ialomița nici mașinile SH nu reprezintă o alternativă, în Gorj s-au înmatriculat 673 mașini, ceea ce ne duce cu gândul mai degrabă la o filieră de import ce distribuie apoi mașinile către alte județe. Dacă raportăm aceste cifre la numărul de mărci și dealerii care le deservesc, ajungem la o concluzie șocantă: sunt dealeri care vând o singură mașină pe lună, din profitul căreia trebuie să-și plătească angajații, utilitățile și alte cheltuieli.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.