Programul Rabla nu începe pe 15 mai, așa cum anunțase ministrul Mediului anterior, ci probabil nul mai devreme de 23 mai. Vezi care sunt condițiile pentru REMAT-uri pentru a participa la program.
Un comunicat al Agenției Fondului pentru Mediu anunță că pe 15 mai abia începe depunerea dosarelor pentru colectori de rable și pentru producători. Asta înseamnă că repartizarea tichetelor va fi făcută abia la sfârșitul acestei proceduri, iar persoanele care vor să-și caseze rablele vor putea face acest lucru cel mai devreme la sfârșitul lunii mai, dar mai probabil în luna iunie. La începutul lunii aprilie, Rovana Plumb anunța că până pe 15 mai vor fi finalizate procedurile de selecție a colectorilor și producătorilor/importatorilor, astfel că primele ticehte să fie distribuite la această dată. Cel mai grav este că nu există un act normatic care să cuprindă toate masurile anunțate de Ministerul Mediului.
Programul Rabla din 2013 a fost schimbat substanțial de noul guvern, prin creșterea sumei acordate pentru fiecare automobil csat. Procedurile, publicarea actelor legislative, a metodologiei de aplicare a întârziat însă atît de mult, încât piața de automobile noi a fost dată peste cap și mai mult decât a făcut-o în anii anteriori. Efectul este foarte simplu de exeplicat: atunci când piața așteaptă modificări legilsative care aduc un avantaj la cumpărare, toată lumea intră într-un proces de așteptare. Asta a dus la un nivel de vânzări mai mic decât anul trecut, deși opinia generală era că mai jos decât în 2012 nu se mai poate merge.
Programul Rabla în versiunea Ponta oferă o valoare de 6.500 lei pentru o mașină casată, dar nu mai permite cumularea a trei vouchere la o singură achiziție a unei mașini noi.
Potrivit informațiilor oficiale, în 2013, Administrația Fondului pentru Mediu va emite 20.000 de tichete pentru Programul ”Rabla”, dintre care 17.000 pentru persoane fizice/juridice şi 3.000 de tichete pentru instituţiile publice.
Repartizarea tichetelor valorice nu va fi egală în fiecare judeţ și se va realiza în funcție de numărul maşinilor mai vechi de 10 ani din parcurile auto judeţene. Media pe județe va fi de aproximativ 400 de automobile, însă Remat-urile din București vor primi, cu siguranță un procent serios din totalul de tichete.
Bugetul prevăzut în acest an pentru Programul ”Rabla” este de 135 milioane lei. Sesiunea se va desfăşura într-o singură etapă, iar termenul-limită în care acestea vor fi acceptate este 20 noiembrie.
Prin Programul Rabla au fost casate în ultimii 7 ani 459.775 autoturisme uzate, în timp ce tichetele au fost folosite pentru cumpărarea a 225.869 autoturisme noi. Numărul a scăzut simțitor în ultimii 3 ani, proporțional cu scăderea pieței auto din România.
Condiții și documentația pentru înscrierea în Programul Rabla 2013 pentru firmele de tip REMAT
Pentru a fi eligibil, colectorul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
– este operator economic cu personalitate juridică română, legal constituit, şi desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României;
– are ca obiect de activitate: colectarea şi tratarea vehiculelor scoase din uz
(conform CAEN rev. 2, cod 4677, 3831 şi 3832); colectarea vehiculelor scoase din uz (conform CAEN rev. 2, cod 4677), tratarea acestora realizându-se în baza unui contract încheiat cu un operator economic cu personalitate juridic ă română, având ca obiect de activitate tratarea vehiculelor scoase din uz şi aflat în lista operatorilor economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de colectare şi tratare a vehiculelor scoase din uz, elaborată şi publicată pe pagina de internet proprie de către ANPM;
– îndeplineşte cerinţele minime impuse activităţii desfăşurate şi prevăzute în
Anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului nr. 2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor şi a vehiculelor scoase din uz, cu modificările şi completările ulterioare;
– deţine autorizaţiile şi avizele necesare desfăşurării activităţii şi emite certificate de distrugere a vehiculelor scoase din uz;
– se află inclus în lista operatorilor economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de colectare şi tratare a vehiculelor scoase din uz, elaborată şi publicată pe pagina de internet proprie de către ANPM;
– are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare;
– nu este înregistrat cu fapte sancţionate de legislaţia financiară, vamală şi nici cu fapte care privesc disciplina financiară;
– nu este înregistrat cu fapte pedepsite de legislaţia penală;
– reprezentantul legal nu este înregistrat cu fapte pedepsite de legisla ţia penală;
– nu se află în stare de insolvenţă sau faliment, nu se află în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare, închidere operaţională, administrare specială, nu are suspendate ori restricţionate activităţile economice, nu se află într-o altă situaţie similară legal reglementată;
– nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile prevăzute la lit. j) şi nici pentru orice altă situaţie similară;
– nu sponsorizează activităţi cu efect negativ asupra mediului;
– în cadrul sesiunilor precedente ale programului, a respectat în integralitate prevederile ghidului în vigoare la momentul desfăşurării acestora şi nu a încălcat clauzele stipulate prin actele juridice încheiate cu Autoritatea;