Discuțiile despre taxa auto se prelungesc mai mult decât ar trebui, iar Guvernul Ponta se pregătește să introducă noul proiect de transformare a taxei în timbru. Până la momentul la care va exista un act normativ care să impună un alt sistem de calcul, este nevoie de o dezbatere publică pe această temă.
Varianta propusă de Rovana Plumb, ministrul mediului, nu este cu mult diferită de ceea ce există în momentul de față, respectiv taxa auto din 2012. Timbrul ar trebui plătit o singură dată în viața mașinii, ceea ce înseamnă că vor trebui să plătească și cei care au înmatriculat deja mașina. În plus, calculul se va face doar pe baza emsiilor de CO2, iar asta înseamnă că vehiculele vechi, care nu au aceste emisii trecute în Cartea de identitate a vehiculului, vor fi taxate din nou după ureche.
Punctul de vedere al Autobis este unul care vizează înlocuirea taxei la intrarea în circulație a mașinii, indiferent ce nume ar purta, cu un impozit anual, fie el și sub numele de timbru de mediu.
Argumentele sunt destule și ating toate punctele sensibile pe care le-au urmărit guvernanții, dar țin cont și de nevoile oamenilor, cei care cumpără și utilizează mașinile, plătind bani la buget pentru acest lucru. Să mai precizăm că două dintre țările care nu au avut scăderi pe piața auto pe perioada crizei, Cehia și Slovacia, nu percep taxe la înmatricularea mașinii, ci doar impozite pe proprietate, bazate și pe gradul de poluare.
Creșterea parcului auto
– România este o țară submotorizată, iar o relaxare a taxei de înmatriculare va conduce la mărirea parcului auto, atât cu mașini noi, cât și cu mașini SH;
– Va crește volumul de importuri de mașini mai noi, în detrimentul celor vechi, pentru evitarea unui impozit (timbru de mediu) mai mare;
– Condiție: verificările RAR la înmatriculare vor trebui să fie corecte, pentru a nu permite mașinilor cu defecte, indiferent de vechime, să intre în țară;
Încasările bugetare
– Transformarea în impozit (timbru) anual, la un nivel de maxim 20 din actuala taxă asigură colectarea taxei actuale în cel mult 5 ani, dar și venituri suplimentare pentru anii 6 și mai mult de proprietate;
– Permite încasarea taxei anuale, în funcție de gradul de poluare, și pentru mașinile aflate deja în circulație, adică pentru tot parcul auto;
Descurajarea importurilor de mașini vechi
– În ciuda unui preț redus la cumpărarea din Germania sau altă țară, iminența unui impozit mare va descuraja cumpărarea de mașini foarte vechi;
– Obligația plății impozitului la înmatriculare va conștientiza valoarea acestuia;
– Condiție: eliminarea posibilității de înmatriculare în Bulgaria.
Stimularea cumpărărilor de mașini noi (nepoluante)
– Un sistem de tip malus/bonus, ca în Franța, ar putea stimula achiziția de mașini noi, nepoluante. Astfel, o înlcuire a programului Rabla cu reduceri la prețul de achiziție sau la impozitul anual ar putea relansa vânzările de mașini noi.