Tata Nano, cea mai ieftină mașină din lume, și-a adăugat în palmares un nou titlu, nu la fel de flatant: cel mai nesigur automobil din istoria recentă a industriei auto. Microcar-ul indian a primit zero stele, dintr-un maxim de cinci, la testele de siguranță GlobalNCAP (subsidiară a EuroNCAP – n.r.). În absența airbagurilor frontale sau laterale, Hyundai i10 și Volkswagen Polo au dezamăgit și ele, fiind creditate cu același scor rușinos de ZERO stele.
EuroNCAP, își extinde treptat influența în afara granițelor Europei. După succesul LatinNCAP, program dedicat exclusiv piețelor din America de Sud, organismul de testare european a întemeiat GlobalNCAP, divizie care va pune sub lupă nivelul de siguranță oferit de mașini disponibile pe întregul mapamond.
Pentru sesiunea inaugurală, GlobalNCAP a ales să verifice cele mai reprezentative modele comercializate pe piața din India: Tata Nano, Hyundai i10 (generația anterioară – n.r.), Ford Figo (bazat pe vechiul Fiesta – n.r.), Maruti Suzuki Alto 800 și Volkswagen Polo. Trebuie menționat că toate modelele sunt produse pe plan local și nu sunt echipate cu niciun airbag, standardele de siguranță indiene fiind mult mai permisive decât cele din Europa sau America.
Toate candidatele au primit ZERO stele la capitolul Protecția ocupanților adulți. Singurele diferențe au apărut la categoria Siguranța Copiilor, punctată cu trei stele în cazul lui Polo, câte două, respectiv una, în cazul lui Figo, Maruti și Hyundai i10. Interesant este că apariția airbagurilor frontale i-a adus lui Polo patru stele. Rezultatul rămâne, însă, dezamăgitor, versiunea europeană a lui Polo fiind creditată cu o siguranță de cinci stele.
Tata Nano s-a clasat pe ultimul loc, grație unei medii deloc onorante, de zero stele, la toate capitolele. La 64 km/h, celula de siguranță a cedat, strivind ocupanții locurilor din față, iar una dintre roți a străpuns podeaua și a zdrobit picioarele manechinelor. Riscul apariției unor leziuni fatale este inacceptabil de ridicat pentru un automobil lansat în 2009. Potrivit GlobalNCAP, Nano nu îndeplinește nici măcar cerințele minime din domeniu, astfel că poate fi concura fără niciun fel de rezerve la titlul de cea mai nesigură mașină din lume.
Max Mosley, președintele GlobalNCAP și șeful FIA, a declarat că este de-a dreptul șocat de rezultatele extrem de slabe relevate de test: “Șoferii din India sunt privați de cele mai elementare norme de siguranță. Consumatorii locali au dreptul să știe că mașinile indiene nu se ridică nici măcar la nivelul standardelor europene sau americane din urmă cu două decenii.”
[…] VEZI FILMUL COMPLET AL TESTULUI ȘI DATE SUPLIMENTARE PE AUTO INDUSTRY NEWS. […]