autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mar, iul. 17th, 2012

Renault Megane RS – 2.0 CUP (2009 – prezent)

Când vine vorba de hot hatch-uri există un singur reper fix, anul 1976. Atunci VW a lansat Golf GTI. Marea majoritate consideră acel moment nașterea fenomenului hot hatch… pentru că deja a devenit un cult. Totuși termenul a apărut mult mai tărziu și a fost adus pe piață de jurnaliștii britanici prin 1984. Și totuși Golf GTI nu a fost primul hot hatch. Cu două luni înaintea dubutului comercial a lui Golf GTI, în Europa a fost disponibil Renault 5 Alpine, asta fără a aminti de Simca 1100 care era pe piață din 1974. Dar dacă lumea spune că VW Golf GTI a fost primul hot hatch, zic că nu ar trebui să-i contrazic.

Istorie

Până în 1976, Renault deja își construise o imagine bună în rândul pasionaților de versiuni sportive ale unor modele de serie. În patrimoniul costructorului francez găsești Gordini, Alpine

După 1976 a venit perioada lui Renault 5 Alpine Turbo, apoi a urmat celebrul 5 Turbo, un hot hatch cu motor amplasat central produs inițial de Renault în 400 de exemplare pentru a putea fi omologa pentru grupa B. Apoi a urmat o altă legendă, Clio Williams… care s-a dorit o serie limitată. Au produs 3.800 exemplare plus alte 1.600 din prima serie pentru ca apoi să fie urmat și de Williams 2 și 3. O sub-compactă cu propulsor de 2 litri aspirat care dezvolta 150 CP. În segmentul compact însă Renault nu a fost la fel de prolific. A avut mici tentative cu Renault 9 și 11 pe care a montat propulsorul de pe 5 Turbo, dar performanțele erau modeste, în mare datorită masei mari a modelelor. De mult mai mult succes s-au bucurat versiunile de raliu care aveau 220 CP.

A urmat Renault 19 16S, dar acesta poate fi numit un junior hot hatch în segmentul compact, avea un propulsor 1.8 aspirat de 137 CP, care a mai câștigat 3 căluți spre finalul carierei. În 1995 a intrat în scenă Megane, prima generație care era în realitate o recarosare a lui Renault 19. Cea mai exotică versiune avea sub capotă propulsorul de 2 litri care dezvolta 150 CP…. sună cunoscut? Mda…același agregat care se afla sub capota lui Clio Williams.

În 2002 a fost lansată a doua generație Megane, iar în 2004 a început nebunia. Renault a lansat Megane RS dotat cu eternul propulsor de doi litri dar supraalimentatacum. Acesta livra 225 CP. A bulversat ierarhiile de la lansare, iar declinările ulterioare au culminat cu versiunea R26R. Și uite că anul 2009 aduce pe scenă Megane Renault Sport 250, a doua generație Megane RS.

Design

Megane RS este oferit doar în versiunea coupe, adică hatch cu trei uși. Versiunea ”civilă” afișează o imagine sportivă pentru o compactă de serie. Versiunea RS are ingredientele specifice unui hot hatch. Modelul 2012 vine cu unele mici modificări la exterior. Acestea sunt mai mult decât discrete. Este vorba de posibilitatea de a comanda lamela integrată în spoilerul față în două culori: gri metalizat sau negru strălucitor, iar luminile de rulare pe timp de zi cu LED, integrate în lamela F1 au crescut în dimensiuni. La interior am descoperi ceva mai multe modificări.

În primul rând fundalul ceasurilor a fost redesenat, iar ceasurile au primit o nouă gradație. Dacă nu mă înșel este primul Renault cu un kilometraj gradat până la 290 km/h. Panourile interioare ale portierelor au fost îmbrăcate cu un materiale care imită fibra de carbon, scaunele Recaro acum sunt îmbrăcate în piele. Poate fi remarcată și o nouă unitate audio, una ceva mai intuitiv de accesat și care integrează și un slot USB. Un nou plus ergonimic, în condițiile în care până acum slotul USB era poziționat la baza consolei centrale, relativ greu accesibil și incomod în cazul în care în suporturile de pahare aveai depozitat ceva.

Confort

Un hothatch prin definiție nu pune accent pe confort. Totuși Megane RS, chiar și în configurația de șasiu Cup, poate fi considerată o alternativă chiar și pentru o utilizare urbană. Și asta în condițiile în care Megane RS Cup – versiunea avută la test, vine cu o setare ceva mai rigidă a suspensiei decât versiunea cu șasiu sport. Vorbim despre arcuri mai tari cu 35 pe faţă şi 38 pe puntea spate, precum şi bare stabilizatoare mai mari, atât în faţă, cât şi în spate. Poziția la volan este joasă, un enorm salt raportat la vechea generație. Personal consideer că ar fi fost loc pentru o poziție ceva mai joasă. Scaunele Recaro sunt opționale, dar le consider o opțiune obligatorie pentru Megane RS.

Cele oferite în echiparea de serie sunt bune, dar nu te îmbracă atât de bine, iar suportul lateral oferit este limitat, iar tapițeria din piele conduce uneori la alunecări din scaun pe viraje. În cazul unui condus sportiv. Pentru modelul 2012, scaunele Recaro sunt oferite cu tapițerie din piele. Au rămas aceleași scaune superbe, atât doar că în continuare aș alege versiunile cu tapițerie textilă, oferă o priză mai bună în scaun.

Funcționalitate

Accesul în mașină este ușor datorită portierelor generos dimensionate, chiar și locurile spate sunt ușor accesibile. Scaunele Recaro necesită o minimă perioadă de acomodare, în special cu așezarea în ele și ieșirea din mașină. Apoi odată devenit captiv în scaun, persoanele nu foarte înalte vor avea mici dificultăți în a ajunge la mânerul portierei, dacă aceasta este complet deschisă. Postul de conducere este dedicat, volanul oferă o bună priză atât prin calibru cât și prin textură. Pedalierul sport metalic oferă o aderență bună pentru talpă, ar fi putut fi ceva mai bine dispus pentru heal and toe. Vizibilitatea tabloului de bord este bună, la fel și cea în exterior, chiar și în oglinda retrovizoare centrală prin luneta spate. Porbagajul are un volum mai mult decât generos, 344 litri, dar acest volum poate fi utilizat pe deplin datorită formei, iar accesul este facil datorită hayonului. Accesul la sistemul de telemetrie RS Monitor se face prin intermediul satelitului amplasat în partea dreaptă în spatele volanului. Navigarea prin meniu este intuitivă.

Performanțe

Renault Megane RS este în acest moment liderul unanim acceptat al hothatch-urilor compacte. Puțin din aura mitică a diviziei RS s-a evaporat, cel puțin în cazul lui Megane RS, și asta pentru că bomba franceză nu mai este produsă la Dieppe ci în Spania pe aceeași linie de montaj cu versiunea civilă. Și totuși francezii demonstrează că pot fi doctori în alchimie oriunde. La momentul lansării, Megane RS, oferea 250 CP la 5.500 rpm și 340 Nm la 3.000 rpm.

Anul trecut a fost disponibilă o serie limitată – Megane RS Trophy, un model care în acest moment deține recordul pe turul de circuit de la Nurburgring pentru un model cu tracțiune față produs în serie. Megane RS Trophy a scos un timp de 8 minute și 7 secunde. Făcând abstracție de echipare, plusul era dat de cei 15 CP și 20 Nm, adică 265 CP și 360 Nm. Cine și-a dorit acea serie limitată poate sta liniștit pentru că versiunea 2012 Megane RS oferă și plusul de putere în dotarea standard. Plusul vine de la creșterea presiunii turbinei cu 0,2 bari, la 2,5 și de la redesenarea admisiei de aer. A fost modificată ușor și evacuarea atât pentru a susține plusul de performanță cât și pentru a aduce un plus la capitolul sonorizare.

Accesul la toate resursele oferite de propulsoruul turbo de 2 litri se face prin decuplarea parțială sau totală a ESP-ului și activarea RS Monitor. Prin intermediul sistemului de telemetrie ai acces la cinci mape pentru propulsor. În versiunea anesteziată – Snow – propulsorul se comportă ca unul aspirat până în zonă 5.000 rpm. Practic ai la dispoziție aproximativ 150 CP. În versiunea Extrem ai parte de cei 265 CP livrați la 5.500 rpm și 360 Nm disponibili între 3.000 și 5.000 rpm. Plusul de putere se traduce prin îmbunătățirea timpului necesar ajungerii la 100 km/h cu 0,1 secunde, Megane RS are nevoie de 6 secunde pentru 0-100 km/h și o viteză maximă de 255 km/h. Modelul avut la test era în versiunea cu șasiul Cup care beneficiază de un diferențial mecanic cu alunecare limitata, discuri de frână canelate și etriere rosii.

Manevrabilitate

Poate datele din fișa tehnică nu prea impresionează, doar 265 CP și 360 Nm, doar 6 secunde până la 100 km/h… hmmm. În cazul unui hot hatch magia se compune altfel. Magia apare pe un drum virajat de munte unde descoperi că o compactă poate fi la același nivel cu un supercar, uneori chiar mai sprintenă. Megane RS se lăuda cu a doua generaţie de “performance hub” pe punte faţă, un sistem care neutralizează fenomenul de torque steer. Iar cei de la Renault au reușit o treabă excelentă, oricât de violent accelerezi, influențele în volan sunt minime, aproape insesizabile, aici un aport important având și diferențialul mecanic cu alunecare limitată. Direcția, deși asistată electric, este extrem de precisă, dar în primul rând livrează feedback-ul necesar pentru a da încredere celui de la volan atunci când forțează nota. Sistemul de frânare realizat de Brembo este unul dintre cele mai performante întâlnite pe un model de serie, fie el și sportiv.

Extrem de andurant, nici la testul internațional de la lansarea modelului pe circuitul de la Ascari nu am ajuns la nivelul în care frânele să dea semne vizibile de oboseală. În plus dozarea pedalei de frână nu necesită perioadă de acomodare. Nivelul de aderență mecanică oferit de Megane RS este impresionant, practic ESP-ul intervine extrem de rar și doar în momentele de accelerație violentă în primele două trepte ale cutiei. Cine dorește sesiuni de condus sportiv cu Megane RS în versiunea de echipare Cup trebuie să conștientizeze prezența diferențialului și modul în care acesta te ajută.

Cel mai ușor, poate fi observat aportul acestuia pe un carosabil cu aderență scăzută, eventual pe ploaie. În cazul negocierii unui viraj cu o viteză ușor mai mare decât cea optimă, evident apare subvirarea. Dacă în mod clasic această tendință se rezolvă prin luarea piciorului de pe accelerație, în cazul lui Megane RS trebuie să accelerezi, diferențialul va avea grijă să livreze puterea spre cele două roți ale punții față pentru a te ”trage” pe trasa indicată de la volan, fără a continua într-o subvirare amplificată de turația mai mare a roții de pe interior. Modelul oferă celor amatori de mici artificii de pilotaj și posibilitatea de a te juca cu puntea spate. RS-ul francez dovedește o incredibilă sttabilitate pe frânare, chiar și în cazul unor frânări violente pe viraje. Puntea spate se ușurează, devine ceva mai mobilă, poate conduce la o timidă supravirare, dar totul face parte din regia unei sesiuni de condus sportiv.

Grație RS Dynamic Management (un sistem care permite 3 moduri ESP) și RS Monitor (telemetrie integrata),, Megane RS poate avea destul de multe personalități. De la o compactă docilă până la un hot hatch isteric. ESP-ul are trei setări – activ, parțial decuplat – mod în care permite un anumit grad de libertate și dezactivat – mod în care te bazezi doar pe partea mecanică și talen.

Sistemul R.S. Monitor – permite transmiterea în timp real a informațiilor, cu ajutorul unor senzori. Informațiile sunt afișate pe ecranul central: putere, cuplu, cronometru, performanța vehiculului, cu memorarea automată a celor mai bune performanțe. Deși un hot hatch cu propulsor de 2 litri turbo, Megane RS poate fi o mașină care la drum lung, pe autostradă la viteze de 120-130 km/h are un consum mediu de 8 litri. Când sunt puși la muncă toți cei 265 CP, atunci consumul este irelevant, plăcerea întotdeauna a fost și va fi una dintre cele mai scumpe mărfuri de pe planetă.

Tehnologie

În primul rând aici bifez șasiul, suspensiile față cu Performance Hub, diferențialul mecanic și sistemul de frânare Brembo. Da, sunt ingrediente care transormă un hot hatch dintr-o compactă puternică într-un etalon în segment. Apoi nu pot neglija pachetul RS Dynamic Management care include și sistemul de telemetrie RS Monitor.

Siguranță

Renault Megane este unul dintre modelele de cinci stele ale constructorului francez, ccinci stele obținute la EuroNCAP. În echiparea de serie se mai regăsesc airbag-uri cortină pentru cap față/ spate și atenționare sonoră necuplare centură de siguranță, airbag-uri frontale și laterale față. Megane RS vine mai mult decât bine echipat din acest punct de vedere, singura enigmă fiind cel de la volan și modul în care conștientizează ce are de strunit.

Concurență

Este apropae unanim acceptat, în acest moment, faptul că Megane RS este liderul segmentului hot hatch-urilor compacte. Noul Opel Astra OPC promite a fi un concurent important pentru Megane RS, modelul german vine tot cu un propulsor turbo de 2 litri care dezvoltă 280 CP și 400 Nm plus diferențial mecanic, în schimb are de luptat cu cele aproximativ 100 kg suplimentare. Mazda3 MPS poate fi bifată pe această listă cu al său propulsor de 2.3 litri turbo de 265 CP și diferențial mecanic pe puntea față. Ford a lăsat garda jos pentru moment cu Focus ST, așteptăm versiunea RS. VW Golf GTI s-a transformat într-un Grand Turismo al hot hatch-urilor compacte, poate odată cu venirea în curtea germanilor a omului de la Ford responsabil cu dezvoltarea versiunilor sport, Jost Capito. Dar un lucru este cert, Megane RS este cea mai ieftină ofertă din segment, dar și cea mai performantă.

Costuri

Un Renault Megane RS are un preț de bază de 25.500 euro cu TVA inclus. Cine optează pentru versiunea de șasiu Cup mai trebuie să scoată din buzunar 2.300 euro. O opțiune pe care o recomandăm, schimbă radical atitudinea mașinii. Opțiune care include diferențial mecanic pe puntea față și sistemul RS Monitor. Dacă vă permite bugetul mai puteți bifa și scaunele Recaro, un plus atât estetic cât și ergonomic pentru un hot hatch. Iar în cazul revânzării ajută la menținerea unui preț mai ridicat o astfel de dotare. Modelul testat avea un preț, cu toate opționalele incluse, de 31.000 euro.

Concluzie

Megane RS 2012…hmmm. Un model care evident se adresează celor care știu ce este un hot hatch. Se dovedește un model surprinzător de comod și agreabil în trafic urban, nu obosește nici suspensia și nici modul de livrare a puterii. Chiar și în versiunea de serie se descurcă mai mult decât onorabil pe circuit pentru o sesiune prelungită de condus sportiv. Din păcate hot hatch-urile nu sunt mașini achiziționate pentru a fi menajate, așa că la o eventuală revânzare trebuie să luați în calcul reticența potențialilor clienți vis-a-vis de modul de utilizare a mașinii, fapt ce va atrage o depreciere. Totuși în acest moment este unul dintre cele mai efervescente hot hatch-uri de pe piață, în condițiile în care conservă pe cât posibil conceptul inițial – performanță fără a epata.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>