autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mie, iun. 6th, 2012

Renault Laguna Coupe – 2.0 dCi 4Control (2008 – prezent)

FOTO: Andrei Toboșaru

Francezii au evitat în istoria automobilistică să conjuge de prea multe ori ideea de coupe, deși ei sunt cei care au definit această clasă. Așadar un coupe francez putem spune că are un puternic grad de exotism, iar Laguna Coupe nu face excepție. Am condus în premieră Renault Laguna Coupe 4Control 2.0 dCi Collection 2012. Sper să nu fi omis nimic din denumirea modelului… în echiparea Dynamic. Nu este primul contact cu Laguna Coupe, dar este primul cu versiunea 2012 care beneficiază de un mic upgrade estetic și nu numai.

Istorie

Am stat și am răsfoit puțin prin memorie în căutarea unui coupe în istoria Renault pe care să-l numesc ”bunicul” lui Laguna Coupe. Personal m-am oprit la Renault 15/ 17 TS Coupe din 1971. Dacă nu agreați punctul meu de vedere aștept sugestii. Renault Laguna a debutat în 1993 și a scos la pensie Renault 21. Prima generație a fost produsă în două versiuni de caroserie – hatch și estate. După șapte ani a fost lansată a doua generație, se întâmpla la finalul anului 2000. A fost primul model care a obținut 5 stele la testele EuroNCAP. Versiunea estate a fost numită Sport Tourer, denumire care s-a păstrat pentru versiunile break ale constructorului francez. A doua generație a fost produsă tot timp de șapte ani. A treia generație a fost anunțată de constructorul francez în 4 iunie 2007, modelul fiind prezentat în premieră mondială în septembrie la salonul de la Frankfurt. La capitolul detalii interesante, modelul este construit pe aceeași platformă cu Nissan Murano. În 2008 constructorul francez a prezentat la salonul de la Paris versiunea Laguna Coupe.

Design

Dacă despre designul actualei generații Renault Laguna părerile sunt împărțite, nu același lucru poate fi spus despre Laguna Coupe. Linia modelului a cucerit. Versiunea Coupe a avut a beneficiat de un tratament separat de restul gamei Laguna. Dacă versiunea hatch și Sport Tourer a primit un facelift în 2010, coupe-ul a primit un update la finele anului trecut. Laguna Coupe Collection 2012 a fost prezentat anul trecut la salonul de la Bologna. La nivel exterior principala noutate o reprezintă luminile de rulare pe timp de zi LED integrate în faruri. Au forma unui bumerang și amintesc de linia farurilor de la Nissan 370Z. Și cam acestea ar fi modificările majore. Interiorul a rămas și el același, mici update-uri la nivelul materialelor. Un plus major în schimb poate fi remarcat la calitatea asamblării. Fiind un model cu o structură mai rigidă, în trecut la trecerea peste denivelări sau la rularea pe un carosabil deteriorat se mai auzeau zgomote provenite de la panourile interioare. Acum acestea s-au evaporat, ambianța interioară fiind extrem de plăcută.

Confort

Fiind un coupe, evident spațiul pentru locurile spate este limitat, cu toate acestea două persoane de înălțime medie pot sta în spate chiar și în cazul unor călătorii pe distanțe medii. Accesul la locurile spate este facil atât portierelor generos dimensionate cât și sistemului electric de culisare a scaunelor față. Apropo de sistemul electric de culisare, acesta ar putea fi ceva mai rapid. Poziția la volan este una joasă, sportivă, scaunele oferă un suport lateral corect. Cine și-ar dori niște Recaro într-o Laguna Coupe nu ar face altceva decât să spulbere armonia liniei interioare. Planșa de bord este similară cu cea dintr-o Laguna hatch sau sport tourer. Un nivel de individualizare mai puternic al planșei de bord poate ar fi fost de preferat, pentru a completa linia exterioară extrem de elegantă. Acum nu doresc să fiu înțeles greșit, designul planșei de bord este elegant, sobru, completează perfect mesajul general al modelului. Volanul este frumos desenat, cu partea inferioară teșită pentru un acces mai bun la volan, și oferă o priză bună. Levierul cutiei de viteze a primit un nou cap, unul rotund pe care este gravată grila cutiei. Tunelul median, în cazul optării pentru sistemul de navigație TomTom, găzduiește și unitatea de comandă a sistemului infotainment.Singurul minus la capitolul ergonomie ar putea fi considerat suportul pentru sticle sau doze destinat șoferului care se află în partea dreaptă a consolei centrale ascuns în zona mediană a planșei de bord. Vizibilitatea la volan este bună, chiar și în oglinda retrovizoare interioară, luneta spate nu îngrădește vizibilitatea.

Funcționalitate

Cine este obișnuit cu interiorul unui model Renault se va simți ca acasă. Unii vor acuza poate navigarea greoaie prin meniul sistemului audio, dar este doar o acuză formulată la prima vedere. Și comenzile amplasate pe satelitul din spatele volanului pot fi învățate ușor. Un alt atuu al acestui satelit este că elimină comenzile amplasate pe volan, aici se mai regăsesc doar cele pentru cruise control. Sistemul de acces mâini libere poate crea dependență, la fel și sincronizarea automată a telefonului cu mașina. Laguna Coupe este disponibilă în România într-o singură versiune de echipare, Dynamique. Lista de opțiuni fiind extrem de mică. Deși vorbim despre un coupe, volumul portbagajului este impresionant, 423 litri. Singurul minus ar fi deschiderea acestuia care nu permite încărcarea unor obiecte voluminoase. Pot exista clienți de coupe-uri care vor să-și care mobila într-un mod cât mai elegant posibil.

Performanțe

Un singur nivel de echipare, dar și o singură motorizare pentru Laguna Coupe Collection 2012 pentru țara noastră. Este vorba despre propulsorul 2.0 dCi care dezvoltă 180 CP la 3.750 rpm și 400 Nm la 2.000 rpm. Am trecut de mult de vremea cât un agregat diesel era considerat tabu sub capota unui coupe. Pe alte piețe Laguna Coupe este disponibilă cu acest propulsor și în versiunea de 150 CP, mai poate fi comandată și cu un agregat V6 diesel care dezvoltă 235 CP și 450 Nm, dar și cu 1.5 dCi de 110 CP. Cine dorește benzină, pe late piețe poate opta pentru un V6 de 3,5 litri care dezvoltă 240 CP și 330 Nm.

Dar să revenim pe meleagurile noastre unde avem 2.0 dCi. Interesant este că Laguna Coupe poate fi comandată în România doar cu sistemul 4Control. Întâmplător, această versiune este și cea mai interesantă și pe care o recomandăm. Din punct de vedere al performanțelor, agregatul diesel permite un sprint până la 100 km/h în 8,5 secunde. Viteza maximă este de 223 km/h, iar consumul mediu declarat de constructorul francez este de 5,5 litri. O valoare care nu este departe de adevăr. Puterea este trimisă spre puntea față prin intermediul unei cutii manuale cu șase rapoarte. Timoneria cutiei este plăcută, grila treptelor 5 și 6 fiind ceva mai îndepărtată. În rest un feeling plăcut la schimbarea treptelor, unul mecanic care îl implică pe cel de la volan. Sistemul de frânare este format din discuri ventilate de 295 mm pe punte față și discuri simple de 300 mm pe spate. Plăcută este dozarea pedalei de frână care nu necesită o perioadă de acomodare. Direcția… aici este o poveste mai lungă, ținând cont de faptul că modelul este echipat cu sistemul 4Control. Dar trebuie specificat faptul că este cu asistare hidraulică și nu electrică, prin urmare un feedback și o precizie mai bună.

Manevrabilitate

Cum stau lucrurile în realitate? Păi descoperi că Laguna Coupe în trafic urban este la fel de agilă precum un smart. Mediul urban este locul unde descoperi avantajele sistemului 4Control. Avantajele acestui sistem sunt imediat remarcate și pe virajele de viteză, mașina este mult mai directă la negocierea virajului. Dacă ești pentru prima dată la volanul unei Laguna Coupe echipată cu sistemul 4Control vei fi poate ușor surprins de dinamica mașinii. Ai nevoie de o mică perioadă de acomodare cu modul în care se comportă mașina, dar este vorba de o acomodare pozitivă. Partea interesantă este că tendința de subvirare se manifestă mult mai târziu. Glumind puțin, la volanul lui Laguna Coupe 4Control trebuie să ai grijă uneori și de colegii de trafic. Dacă ai în spate un șofer care stă mult prea aproape de tine, în trafic urban, s-ar putea să aibe o surpriză mai puțin plăcută în mometul în care tu reușești să negociezi un viraj strâns în timp ce el, dacă reușește să se oprească la timp, va trebui să facă o manevră sau două în plus. Direcția este precisă, cu un grad de asistare ceva mai redus pentru a completa caracterul mașinii, vorbim de un coupe elegant. Stabilitatea pe frânare este bună, chiar și de la viteze superioare.

Tehnologie

Sistemul 4Control – Este un sistem care a fost dezvoltat de constructorul francez împreună cu divizia Renault Sport. Vorbim despre un șasiu cu patru roți directoare, controlul direcției este filtrtaă de o unitate electronică care analizează în permanență viteza de deplasare, unghiul de bracare al volanului, informațiile furnizate de sistemele ABS și ESP… totul asociat și cu stilul de condus al șoferului. Până la viteze de 60 km/h roțile spate virează în sens opus celor față pentru a îmbunătăți manevrabilitatea. Peste 60 km/h roțile spate virează în aceeași direcție cu cele față, pentru a reduce tendința de supravirare, sistemul conduce la reducerea forței centrifuge în virajele de viteză. Sistemul 4Control poate acționa și independent, în condițiile în care sunt sesizate accelerații laterale specifice unor derapaje.

Siguranță

Din 2001 toate modelele Laguna testate de EuroNCAP au obținut cinci stele. În echiparea modelului veți găsi: ESP, ABS, AFU – asistență la frânarea de urgență, șase airbag-uri – cele frontale sunt adaptative, pentru zona toracelui și tip cortină. Centurile față sunt cu reglare pe înălțime și dublă pretensionare și limitator de efort.

Concurență

Laguna Coupe are o concurență destul de elevată. Aici putem nominaliza BMW Seria 3 Coupe, Audi A5, Mercedes-Benz C Class Coupe, Infiniti G Coupe. La fel de bine am putea considera rival pentru modelul francez și VW CC – un coupe cu patru uși. Cu excepția modelului de la VW, lupta se dă în segmentul premium. Laguna Coupe reprezintă o alternativă mai mult decât interesantă. Propune o linie agreabilă, iar din punct de vedere tehnologic este suficient de bine dotată pentru a sta alături de rivalii premium. Prețul este iarăși unul dintre atuuri.

Costuri

În România este disponibilă o singură versiune Renault Laguna Coupe. Este vorba de modelul cu propulsorul 2.0 dCi de 180 CP echipat cu sistemul 4Control și nivelul de echipare Dynamique. Prețul pentru acestă versiune este de 27.350 euro cu TVA inclus. Aici trebuie să menționez faptul că acesta este prețul cu un discount de 3.600 euro oferit de Renault în acest moment. Sistemul de navigație Tom Tom cu ecran color costă 590 euro, farurile bi-xenon mai scot din buzunarul dumneavoastră 156 euro. Cine dorește o vopsea metalizată mai are de investit 417 euro.

Concluzie

Un model cu o linie exterioară extrem de apetisantă. Francezii au produs rar coupe-uri, dar atunci când au scos unul pe piață au știut să îl deseneze bine. Din păcate în țara noastră este disponibilă o singură motorizare. Din fericire, din punctul nostru de vedere, este motorizarea pe care o recomandăm. Propulsorul 2.0 dCi are suficiente resurse pentru a exploata limitele șasiului, dar în același timp este un agregat care poate oferi un consum extrem de scăzut la drum lung. Poate suferă la capitolul imagine când vine vorba de rivalii din segmentul premium, lucru care la o eventuală revânzare contribuie la un preț ceva mai scăzut. Totuși este o propunere extrem de interesantă, un model care întoarce capete pe stradă.

Istoric 8

Design 9,5

Confort 9

Funcționalitate 9,5

Performanțe 9

Manevrabilitate 10

Siguranță 10

Tehnologie 10

Concurență 8,5

Costuri 9,5

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>