autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: sâm, mart. 3rd, 2012

Porsche Panamera 4S – 4.8 litri V8 (2009 – prezent)

Primul Gran Turismo în patru uși al constructorului din Stuttgart a impresionat rapid piața cu modul în care combină sportivitatea și luxul.

Istorie

Dacă luăm în calcul 928 ca pe un GT, Panamera este al doilea într-o listă nu foarte lungă, de 20 și ceva de modele. Dacă ținem cont de numărul ușilor, este de asemenea al doilea, de data asta după Cayenne, în panoplia Porsche. Are însă și un loc întâi: este cel mai lung Porsche construit vreodată, cu aproape 5 metri lungime (fără 3 centimetri). Dar dincolo de orice încadrare într-o clasă sau alta, Porsche Panamera este o veritabilă premieră pentru producător și are la originea conceperii și fabricări sale dorința proprietarilor de a concura și în alte clase decât cele destinate roadsterelor și altor mașini sport. Astfel, odată cu apariția Panamera, Porsche a intrat pe teritoriul unor modele precum Maserati Quattroporte, BMW Serie 5 GT și chiar Serie 7, Mercedes-Benz CLS și chiar S Klasse. Aceasta este o piață mult mai mare decât cea pe care alerga până atunci gama 911, iar vânzările demonstrează clar că decizia a fost cât se poate de corectă, fără să afecteze imaginea de constructor sportiv exclusivist. Nu în ultimul rând, numele Panamera are la origine o combinație între Carrera și Panamericana, celebra cursă din America.

Design

Un test cu un Porsche nu este unul obișnuit, în primul rând datorită valorii mari a unei astfel de mașini. Ești în permanență urmărit de teama de a nu produce nici cea mai mică rană unei mașini care nu doar costă în jur de 100.000 de euro, dar și transmite prin toate șururburile că este un vehicul prețios. În aceste condiții, este greu să-ți păstrezi subiectivitatea, așa cum este greu să găsești defecte unui vehicul de 100.000 de euro.

Designul lui Porsche Panamera păstrează stilul gamei, fiind probabil un mare test pentru desenatori să contureze un sedan cu trăsături de roadster, în patru uși dar cu linie coupe, și în același timp să nu piardă pe traseu stilul mărcii. Designerii au trecut cu brio testul, astfel că apariția lui Panamera pe stradă atrage atenția mai mult decât o face un Carrera sau unul din competitorii săi.

Confort

Interiorul este pur și simplu opulent și sportiv în același timp, confortabil și totuși limitat, fiind foarte bine delimitate cele patru locuri, față/spate. Materialele sunt fără cusur, comenzile multimedia împrăștiate în stil hi-tech pe toată consola centrală, un minus fiind algoritmul de lucru pentru computerul de bord, cam greu de accesat și în același timp simplist în informații. Pe ansamblu, este o jucărie luxoasă, un produs al fanteziei și dorințelor multor bărbați.

Performanțe

Versiunea testată a fost un 4S cu motor 4.8 litri, V8, de 400 CP și 500 Nm, la fel de bestială precum o Carrera cu același motor, cu răspuns incredibil de prompt și o agilitate a cutiei automate, cu dublu ambreiaj demnă de orice mașină sport de competiții. Distribuția puțin diferită a maselor, cu un portbagaj mai lung și încă două uși, conduce la o vagă senzație de spate mai greu, însă asta în niciun caz nu poate fi sesizabil pe șosele în regim de mers normal și este compensată rapid de tracțiunea integrală. Nici rigiditatea nu are de suferit prin apariția celei de-a doua perechi de uși, cât despre suspensiile reglabile nu mai are rost să vorbim altfel decât în termeni elogioși. Nu putem trece peste consum, care a reușit să păstreze o valoare de 12 litri/100 km în regim de rulare sportiv, extrurban.

Tehnologie

Să precizăm și că dotările Panamera de bază sunt mult peste ceea ce-și doresc cei mai mulți dintre șoferi, și spicuim doar vârfurile: scaun electric, sistem multimedia cu navigație, senzori de parcare, prețul de bază fiind de 84.500 euro. Versiunea testată costă în versiunea de bază 113.800 euro.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>