Registrul Auto Roman (RAR), autoritatea responsabilă pentru omologarea şi verificarea autovehiculelor, a prezentat o situaţie dramatică a parcului auto din România. Concret, în ultimele trei luni, specialiştii RAR au controlat 22.500 de vehicule şi au constatat că 20.4 dintre acestea, adică două maşini din zece, sunt neconforme.
Termenul de neconformitate poate părea vag şi face referire şi la probleme de tipul emisiilor poluante peste nivelul acceptat, care nu pun în pericol traficul şi vieţile omeneşti. Dar, din păcate, nu este cazul celor 20.4 din maşinile verificate, lucrurile fiind mult mai grave. Conform datelor RAR, aceste vehicule au prezentat defecţiuni majore la sistemele de frânare, elemente componente ale sistemelor de frânare deteriorate sau mecanismul de direcţie într-o stare necorespunzătoare, prezentând pericol iminent de accident şi, prin urmare, fiind adevărate pericole pe 4 roţi.
50 din maşini au picat testul securităţii rutiere
RAR a declarat drept neconforme aproape 60 din cele 22.500 de autovehicule verificate, pentru că au avut diferite probleme tehnice sau legate de documente. Dintre acestea însă, aproape jumătate au picat testul securităţii rutiere, având defecţiuni precum proasta funcţionare a blocurilor optice faţă şi semnalizării, starea necorespunzătoare a şasiului, caroseriei sau pneurilor, jocuri anormale în mecanismul de direcţie sau în articulaţiile punţilor din faţă şi spate sau defecţiuni ale sistemului de frânare.
De asemenea, din totalul vehiculelor oprite în trafic, în aproape 20 din cazuri s-a constatat depăşirea normelor maxime admise de poluare, iar 6 au fost găsite cu nereguli din punct de vedere al Inspecţiei Tehnice Periodice (ITP fals, ITP expirat, lipsă de acte).
Obligaţia efecturării Inspecţiei Tehnice Periodice
În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 81/2000, aprobată prin Legea nr. 167/2003, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 40/2005 aprobată prin Legea nr. 373/2005, vehiculele rutiere înmatriculate pot fi menţinute în circulaţie numai dacă se face dovada încadrării acestora în cerinţele tehnice specifice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prevăzute în reglementările naţionale (RNTR 1/2005), prin inspecţia tehnică periodică. Suplimentar, conform prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 189/ 2005, aprobată prin Legea nr. 432/2006, “începând cu data de 01 Aprilie 2006, la împlinirea unui termen de 15 zile de la data expirării ITP sau a asigurării RCA, se suspendă de drept certificatele de înmatriculare ale vehiculelor rutiere aflate în această situaţie”. Această măsură nu este imediat materializată, deţinătorul vehiculului fiind înştiinţat de către M.A.I. – Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor sau, după caz, de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor asupra datei calendaristice a operării efective a suspendării certificatului de înmatriculare.
Suspendarea certificatului de înmatriculare se revocă de drept în cazul în care deţinătorul vehiculului face dovada că la data instituirii suspendării îndeplinea toate condiţiile prevăzute de lege cu privire la asigurarea RCA şi ITP.
Obligaţia efectuării inspecţiilor tehnice periodice precum şi a respectării periodicităţii acestora în funcţie de categoria vehiculului, revine deţinătorului legal al acestuia. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii tehnice periodice se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente.