Noul Cod Rutier va fi aprobat săptămâna viitoare, în următoarea ședință de Guvern. Controversatul proiect ar putea suferi, însă, noi modificări, la scurt timp de la intrarea sa în vigoare, a anunțat Ministrul de Interne, Radu Stroe, prezent la Salonul Auto București.
“[…] el (n.r. noul Cod Rutier) va opera o perioadă, să zicem șase luni sau un an. Vom vedea care sunt rezultatele pe toate planurile și vom vedea și la alcool dacă am fost prea drastici sau prea lejeri, iar aici ma refer doar la chestiunea cu alcoolemia de 0,2. Vom vedea cum operează acest act normativ și, în funcție de constatările făcute, în termen de 6-12 luni vom veni probabil cu modificări”, a declarat Ministrul.
Noul Cod Rutier a stârnit o veritabilă furtună mediatică în ultimele zile, una dintre cele mai importante schimbări aduse de acesta vizând creșterea alcoolemiei minime, considerată contravenție, de la 0, cât este în prezent, la 0,02 (alcool în sânge), echivalentul a 0,2 mg la 1 litru de aer expirat. Practic, șoferii vor primi acordul de a consuma alcool la volan, bineînțeles, în limitele permise de lege. Pragul pentru care alcoolemia era considerată infracțiune va fi, totodată, micșorat, de la 0,8 la mie, în prezent, la 0,5 la mie.
“Până la 0,2 este un fapt natural, uman, nu pentru că am permite noi să se consume alcool, pentru că la urma urmei nimeni nu poate sta langă oamenii care doresc sa facă lucrul acesta. Ei trebuie să știe dacă pot bea un pahar de bere sau două. Diferența dintre 0,2 și 0,5 e o chestiune care vizează contravenționalul. Depășirea lui 0,5 înseamnă infracționalitate și noi eram undeva la 0,8, nu era în regulă”, a explicat Stroe.
Alcoolemia la care face referire Ministrul este cea de alcool în sânge, unde limita penală este de 0,8 grame/litru de sânge. Echivalentul acestei limite exprimată în alcool pur în aerul expirat este de 0,4 la mie sau 0,04. Limita introdusă ar urma să fie 0,01 la controlul cu etilotestul.
România era unul dintre ultimele bastioane ale toleranței zero față de consumul de alcool la volan. Majoritatea statelor europene, membre UE, sunt mult mai tolerante în această privință, alcoolemia minimă permisă la volan variind de la 0,02 la 0,05 la mie (0,5 mg la 1 litru de aer expirat), cu o limită zero pentru începători. Vezi care sunt regulile privind alcoolul în Europa.