Guvernul va interzice dispozitivele de detectare a aparatelor radar, va creşte taxele pentru cei care dețin în proprietate mai multe maşini, va suspenda carnetele șoferilor celor care nu-și achită amenzile de circulație şi va condiţiona obținerea permisului auto de absolvirea învăţământului minim obligatoriu, de 10 clase, potrivit proiectului Strategiei naţionale pentru siguranţă rutieră 2011-2020.
Executivul va evalua posibilitatea introducerii dreptului de a conduce anumite vehicule, în intervale orare speciale şi doar pe unele drumuri publice, anterior obţinerii pentru prima dată a permisului de conducere. Procedura va fi permisă după ce şoferul va fi supus unui proces de instruire şi testare şi va impune prezenţa unui însoţitor cu experienţă, care va răspunde juridic solidar cu şoferul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul.
În paralel, va fi introdus şi “permisul provizoriu de conducere”, premergător obţinerii permisului auto şi valabil numai pe teritoriul României, cu anumite restricţii pentru şofer.
Guvernul va interzice folosirea dispozitivelor de detectare a aparatelor radar, ca măsură împotriva “agresivităţii rutiere”, va introduce obligativitatea permisului de conducere pentru mopede, va reduce durata de valabilitate a permisului auto de la anumite vârste, va interzice accesul pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV, cu excepţia drumurilor comunale, şi va impune finalizarea învăţământului minim obligatoriu de 10 clase pentru obţinerea permisului de conducere.
În acelaşi timp va fi introdusă posibilitatea plăţii pe loc a amenzii, pe bază de chitanţă eliberată de agentul de poliţie şi cu eliminarea prescrierii proceselor verbale.
O parte din încasările obţinute din amenzi vor fi vărsate la buget, fără ca sumele să fie cedate integral la bugetele locale, ca în prezent.
Totodată, va fi introdus “tichetul de contravenţie”, anexat permisului de conducere şi care va evidenţia amenzile plătite. Lipsa acestui tichet va însemna că şoferul nu a achitat amenda şi va atrage după sine suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule până la plata sumei respective, conform sursei citate.
Pentru “creşterea gradului de intransigenţă” a legii în cazul vehiculelor care circulă cu viteză mai mare decât cea legală, vor fi majorate gradual, în funcţie de cuantumul vitezei, atât durata de suspendare a permisului, cât şi cuantumul amenzii.
Şoferii care vor să beneficieze de reducerea duratei de suspendare a permisului vor putea opta pentru programe de reabilitare comportamentală/consiliere psihologică, pentru cursuri de conducere defensivă/preventivă sau pentru efectuarea în spitale a unui “stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere”.
Procedura de examinare pentru acordarea permisului de conducere va fi modificată în sensul unei evaluări “mai ample”, inclusiv medico-psihologice, a abilităţilor de conducere, nu doar cu verificarea cunoaşterii legislaţiei şi a abilităţii de a efectua anumite manevre în trafic.
Alte măsuri vizate de Guvern:
– creşterea progresivă a taxelor pentru deţinerea mai multor autovehicule necomerciale;
– introducerea “taxelor pe congestie” şi reducerea taxelor pentru autovehiculele folosite în comun prin sistemul “car-sharing” (pentru reducerea ponderii transportului motorizat individual), respectiv închirierea cu ora din puncte fixe a vehiculelor;
– îmbunătăţirea evaluării psihologice a candidaţilor pentru obţinerea permisului auto și a sistemului de criterii la examinarea pentru acordarea permisului de conducere;
– îmbunătăţirea “capacităţii de supraveghere şi impunere a legii” prin intermediul sistemelor de supraveghere video;
– creşterea gradului de încasare a amenzilor;
– promovarea transportului public şi a celui nemotorizat;
– descurajarea transportului motorizat individual;
– introducerea inspecţiei tehnice de siguranţă pentru repunerea în circulaţie a vehiculelor implicate în accidente rutiere;
– crearea instanţelor judecătoreşti specializate pentru domeniul circulaţiei rutiere, cu scopul reducerii duratei de soluţionare a dosarelor.