autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mie, mai 9th, 2012

Lamborghini Cheetah, “bunicul” SUV-ului avangardist Urus

Prezentarea de către Lamborghini a conceptului de SUV super-sport premium Urus, în cadrul Salonului Auto de la Beijing, a surprins pe mulţi, în această primăvară. Iar altora le-a trezit amintiri despre “tatăl” acestei nişe, modelul LM002, din anii 1980. Acolo unde există însă un “tată”, trebuie să fie şi un “bunic”. Faceţi cunoştinţă cu Cheetah!

Lamborghini este un constructori exclusivist, cunoscut pentru rafinamentul şi performanţele modelelor sale sport, precum Miura, Countach, Diablo, Murcielago sau Reventon, toate cu nume ale unor tauri, mai mult sau mai puţin înfuriaţi. Mai puţin ştiut este însă faptul că, din cauza crizei petrolului din 1973, Lamborghini a fost la un pas de faliment şi, pentru a supravieţui, compania a fost nevoită să facă fel de fel de artificii, inclusiv să onoreze un contract extern din partea BMW, pentru realizarea şasiului lui M1. Apoi, italienii au intrat într-o cursă pentru construirea unui vehicul militar tot-teren pentru Armata Americană, alături de Mobility Tehnology International (MTI).

MTI a venit cu o serie de planuri, o caroserie din fibră de sticlă şi cu un motor V8 Chrysler, de 5.9 litri, cuplat la o cutie de viteze automată, în trei trepte. Italienii au creat un şasiu şi s-au apucat de asamblat. Rezultatul: Cheetah, “bunicul” lui Urus, o maşină de teren de 2 tone, greoaie, din cauza celor numai 180 CP ai propusorului american, şi dificil de controlat, datorită poziţionării spate a agregatului şi a transmisiei. “Monstrul” a fost prezentat în 1977, la Salonul Auto de la Geneva, pentru a prefaţa o versiune de stradă. Ghinion, însă. Compania FMC a sesizat că Cheetah semăna izbitor cu modelul XR311, propus de ea Armatei SUA, şi a demarat procedurile legale împotriva MTI şi a Lamborghini. Mai mult, prototipul Cheetah a fost distrus în testele militare, iar “cursa” a fost câştigată de binecunoscutul Humvee (Hummer H1, pe numele său de stradă).

La sfârşitul anilor ’70 şi începutul anilor ’80, Lamborghini a intrat în faliment, iar controlul firmei a fost preluat de autorităţile italiene, care, în 1980, i-a desemnat drept administratori pe fraţii Jean-Claude şi Patrick Mimran, doi antreprenori elveţieni pasionaţi de maşinile sport. Printre altele, noua conducere a evaluat proiectul Cheetah şi a decis dezvoltarea unui succesor. LM001 (Lamborghini Militaria No.1) a fost anunţat la Geneva 1981, iar un an mai târziu a apărut LMA002, cu litera “A” de la “anteriore”. Adică, cu motorul poziţionat în faţă. De asemenea, în locul V8-ului american, LMA002 a fost dotat cu un V12 de 4.8 litri şi 370 CP, împrumutat direct de la Countach LP500S. Apoi, din 1985, LM002 a fost dotat cu un 5.2 litri “Quattrovalvole” (4 supape per cilindru), de 450 CP.

Conceptul Lamborghini Urus calcă pe urmele “strămoşilor” săi, dar contextul îi este mult mai favorabil, având în vedere trend-ul ascendent din ultimii ani al pieţei SUV-urilor, în general, şi al SUV-urilor sport, în special. Să nu uităm că Porsche s-a salvat într-un fel cu ajutorul Cayenne şi, astăzi, ne poate încânta în continuare cu “jucării” precum Carrera Turbo.

Displaying 1 Comments
Have Your Say

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>