Salonul Auto de la GENEVA 2014 polarizează în aceste zile atenția și interesele întregii planete în materie de automobile. Dezamăgiți de declinul general al pieței din Europa, constructorii locali, dar și cei americani sau asiatici, par să își fi pierdut entuziasmul de altădată, numărul premierelor mondiale fiind relativ redus comparativ cu alte ediții ale salonului elvețian. Afluxul de noutăți rămâne, însă, important, producătorii aducând sub lumina reflectoarelor ce aveau mai bun în portofoliu.
AUTO INDUSTRY NEWS vă prezintă lista celor mai importante premiere, ordonate în ordine alfabetică, în două episoade, dedicate mărcilor de volum și celor premium.
Alfa Romeo a adus la Geneva versiunea cabrio a sportivei 4C. Descris drept un concept apropiat de versiunea de serie, Alfa 4C Spider renunță la pavilionul rigid în favoarea unui acoperiș textil, diferențiindu-se de fratele său acoperit printr-o nouă pereche de blocuri optice și un set de arcuri de securitate posterioare confecționate din fibră de carbon. O altă premieră este sistemul de evacuare dual cu țevi din titaniu și sistem electric de deschidere/închidere a valvelor care poate crește performanțele sau poate schimba sunetul motorului, totul prin simpla apăsare a unui buton. Diferența de greutate dintre modelul Coupe și cel Spider va fi de 60 kg.
Audi a prezentat în premieră, la Geneva, noua generație a modelului TT, singura noutate a mărcii și una dintre puținele premiere ale grupului Volkswagen. Cu toate acestea, TT reprezintă un veritabil cap de pod pentru ceea ce intenționează să facă Audi cu viitoarele sale modele. Este vorba despre tehnologie de ultimă generație, design nou și interioare care par desprinse din filmele de ficțiune. Audi TT și TTS este lansat cu trei motoare în patru cilindri cu supraalimentare și injecție directă, toate echipate cu sistem Start-Stop. Puterea acestora măsoară între 184 CP și 310 CP. Audi TT va fi introdus pe piețele europene în a doua jumătate a anului.
BMW Seria 2 Active Tourer aduce trei premiere importante, cu iz de controversă: primul model cu tracțiune față, primul model echipat cu un motor în trei cilindri și primul monovolum din istoria constructorului bavarez. Noul model va fi poziționat deasupra actualei Seria 1, ca un competitor direct pentru Mercedes B Class. Vedetele gamei de motorizări vor fi noile unități turbo cu trei și patru cilindri, cu cilindree ”modulară”, multiplu de 500 cmc. Pentru a sublinia tușa sportivă a noului Active Tourer, BMW a ales un spectru de putere generos, cuprins între 136 și 231 CP. În România, noul MPV va fi disponibil din toamna acestui an.
BMW X3, popularul SUV de clasă medie al casei germane, iese de sub bisturiul faceliftului de la jumătatea carierei cu un design proaspăt, o finisare mai bună și motorizări mai economice. Cele mai importante modificări se ascund sub capotă, acolo unde X3 își va întâmpina clienții cu două noi motoare diesel, mai puternice și mai eficiente. Practic, este vorba de o singură unitate de 1.995 cmc, construită integral din aluminiu și oferită în două trepte de putere: 150 și 190 CP. Versiunea restilizată va ajunge în showroom-uri în vara acestui an.
BMW Seria 4 Gran Coupe întregește noua familie de modele sportive reunite sub titulatura Seria 4, devenind al doilea coupe cu patru portiere din panoplia constructorului bavarez. Singurul său rival direct, apropiat din punct de vedere conceptual, este Audi A5 Sportback. În materie de motorizări, BMW Seria 4 Gran Coupe este oferit în cinci versiuni, trei pe benzină și două diesel. Seria 4 Gran Coupe pare să rezolve eterna dilemă formă versus funcție, împletind cu succes sex-appeal-ul Seriei 4 cu două portiere, versatilitatea Seriei 3 Touring și prestanța Sedanului. În România, noul coupe cu patru uși va ajunge în iunie.
Jeep Renegade este cel mai mic model al mărcii americane, construit în special pentru piața europeană. O platformă a grupului Fiat-Chrysler, un concept realizat de designerii americani de la Jeep, cu elemente ale modelului Wrangler și o posibilă continuare a acestei construcții cu un model Fiat. Aceasta ar fi pe scurt povestea lui Jeep Renegade, dezvelit în premieră la Geneva. Printre trăsăturile noului model, ce va fi lansat abia la sfârșitul anului se numără o gardă la sol ceva mai ridicată, comparativ cu alte crossovere din segmentul B, Hill Descent Control și aptitudini 4×4 mai pronunțate.
Lamborghini Huracan este noul model entry-level al casei din Sant’Agata Bolognese și urmașul actualului Gallardo. Inima sa va fi un V10, amplasat central, o evoluție a actualului propulsor aspirat de 5,2 litri prezent pe Gallardo. Noul motor cu injecție directă va respecta normele Euro6 și va dezvolta nu mai puțin de 610 CP, la 8.250 rpm, și un cuplu maxim de 560 Nm. Accelerația de la 0 la 100 km/h durează 3,2 secunde, iar viteza de top este estimată la 325 km/h. Tracțiunea integrală, controlată electronic, frânele ceramice și transmisia cu dublu ambreiaj și șapte rapoarte LDF (Lamborghini Doppia Frizione) vor fi standard.
Înnobilat de numele unuia dintre cei doi fondatori ai mărcii, conceptul Maserati Alfieri lasă să se întrevadă liniile viitorului coupe cu 2+2 locuri al italienilor, rival direct pentru Porsche 911 și Jaguar F-Type. Designul superb evocă modele de legendă din panoplia Maserati, versiunea de serie urmând să sosească pe piață în maximum doi ani. Alfieri a fost creat în jurul arhitecturii transaxle a lui Gran Turismo MC Stradale, model ce își donează inclusiv motorizarea V8 de 4,7 litri și 470 CP, frânele ceramice Brembo și diferențialul cu alunecare limitată.
Mercedes-Benz a prezentat noul S-Class Coupe. Urmașul lui CL este primul automobil de serie din lume capabil să se încline automat spre interiorul virajelor, și nu spre exterior, așa cum este normal, totul grație funcției revoluționare Curve Tilting, parte a sistemului Magic Body Control. S500 Coupe va fi singura versiune disponibilă la lansare. Aceasta este echipată cu un V8 bi-turbo pe benzină de 4,6 litri, ce dezvoltă 455 CP și 700 Nm. În premieră se oferă și opțiunea unui sistem de tracțiune integrală. Vânzările vor debuta în toamnă.
Mini prezintă la Geneva Clubman Concept, prototipul care anunță cel mai mare și cel mai practic model din istoria constructorului britanic. Mai lung cu 26 de centimetri (4,22 m) şi mai lat (1,84 m) cu 17 centimetri faţă de actualul MINI Clubman, noul model atacă direct compacte clasice precum VW Golf sau Audi A3. Anterioara generație MINI Clubman era înzestrată cu două portiere asimetrice, una pe partea dreapta și una pe cea stângă, însă prototipul expus la Geneva ne arată că noul model va avea uși de dimensiuni egale pe spate, pe ambele părți ale mașinii.
Derivat direct din MP4-12C, McLaren 650S reprezintă o punte de legătură între acesta și supercarul exclusivist P1, nefiind exclus ca, în viitor, noul model să îi ia locul în gamă donatorului său tehnic. În esență, 650S este o versiune extremă, mai puternică și mai agresivă a actualului model entry-level MP4-12C, peste 25% din componentele sale fiind complet noi. Cilindreea motorului V8 bi-turbo de 3,8 litri a rămas neschimbată, puterea și cuplul au crescut, însă, la 650 CP și 678 Nm. 650S ajunge la 100 km/h în 3 secunde, pe drumul spre viteza maximă de 333 km/h.
Volvo Concept Estate
Concept Estate este ultimul membru al seriei de trei concepte Volvo menite să arate lumii noul limbaj de design al casei scandinave și liniile viitorului XC90, primul exponent al valului de prospețime care va inunda treptat întreaga gamă de modele. Revoluția continuă la interior cu un layout aerisit și o finisare caldă, în nuanțe relaxante, tipic nordice, și o centrală multimedia inedită, inspirată de funcționalitatea unui iPhone. Nu e vorba de o simplă coincidență, deoarece noul sistem multimedia poate integra complet funcțiile smartphone-urilor de ultimă generație. Noul Volvo XC90 va fi prezentat în toamnă, la Salonul de la Paris.