Ford Ranger este un nume greu în universul modelelor comerciale ușoare și al celor destinate agrementului. A treia generație marchează o evoluție importantă, poate cea mai importantă din istoria modelului. Ranger conservă veleitățile de vehicul comercial, chiar se laudă cu cele mai bune valori din segment, dar aduce modificări care îl pot transforma într-o opțiune viabilă ca model de familie. În detalii vom intra puțin mai târziu, pentru început să descoperim istoria celor trei generații…
Istorie
Ranger – un model cu dublă personalitate. În America, Ford a lansat Ranger în 1983, model care s-a produs în cinci generații până în 2011. Un model construit după chipul și asemănarea americanilor. Pentru restul piețelor, în 1998 Ford a lansat un pick-up, numit Ranger, construit pe platforma modelului nipon Mazda BT-50. Aici începe recensământul generațiilor care ne interesează pe noi. Colaborarea dintre Mazda și Ford în ceea ce privește vehiculele comerciale este una de lungă durată. Prima serie a pickup-urilor Mazda B a debutat în 1961. Odată cu a treia generație lansată în 1971, pe baza modelului produs de Mazda a fost lansat modelul Ford Courier. Designul modelului fiind identic cu cel al versiunii produse de niponi, doar grila frontală fiind modificată pentru a putea fi introdus în seria Ford F. Apropo de a treia generație Mazda B, a fost primul și singurul pickup din istorie cu motor Wankel. Colaborarea cu Mazda a mai condus la lansarea a două generații Ford Courier. În 1998 a fost lansată a șasea generației a serie B de la Mazda și prima generație Ford Ranger. Numele Courier a fost păstrat pentru versiunile Ranger destinate pieții australiene. Pe platforma primei generații Ford Ranger a fost construit și un SUV destinat piețelor Asia, America Centrală și Bahamas – Ford Everest. A doua generație a fost lansată în 2006 și a fost produsă până în 2011. În 2009 Ranger a beneficiat de un facelift, partea frontală fiind complet redesenată.
Ultima generație a debuta la Salonul auto de la Sydney și a fost dezvoltată de Ford Australia. Modelul va fi comercializat pe 180 de piețe, mai puțin piațanord americană. Fiind un model care nu este produs în America, este penalizat de taxa de 25, în cazul importului, aplicată vehiculelor comerciale. În altă ordine de idei, este al doilea pickup Ford care va purta sigla Mazda. Între 1994 și 2010, pickup-ul serie B de la Mazda destinat pieței americane a fost construit pe versiunea similară Ranger.
Design
A treia generație Ford Ranger marchează o ruptură mai mult decât evidentă la capitolul design raportat la vechile modele. Designul noului model a fost puternic influențat de liniile pickup-urilor americane. Noul Ford Ranger este un model masiv, a crescut în dimensiuni vis-a-vis de vechea generație, iar designul amplifică acest lucru. Partea frontală, deși mai rotunjită, impune respect prin grila cromată de mari dimensiuni pe care tronează sigla Ford, de asemenea mult mai mare ca în trecut. Spoilerul față se integrează perfect în linia dinamică a părții frontale și integrează farurile de ceață. Privit din lateral se remarcă ornamentele amplasate pe aripile față care includ luminile de semnalizare, valoarea cilindreei și numărul de trepte a cutiei de viteze. Un detaliu de asemenea moștenit de la rudele din America. Deși vorbim despre un pickup, proporțiile noului model conduc la o linie echilibrată, fără discrepanțe între volume. Noul Ford Ranger impresionează, poate cel mai mult, atunci când este privit din spate. Ai impresia că în fața ta rulează un Ford F150. Blocurile optice spate de mari dimensiuni nu se pierd în masivitatea benei, fiind completate de o bară spate cromată. Pentru a completa linia exterioară ar trebui să optați pentru niște jante ceva mai mari, nu ar strica unele de 17 sau 18 inch din aliaj. Asta dacă nu aveți în plan aventuri offroad ceva mai serioase sau nu achiziționați modelul pentru a-l pune la muncă. Doar dacă alegeți noul Ford Ranger ca model recreațional. Interiorul de asemenea a fost complet redesenat. Prima senzație este că nu ai urcat într-un vehicul comercial ci într-un SUV. Planșa de bord, din punct de vedere al designului, respectă rețeta exteriorului. Este masivă dar în același timp elegantă. Desenul tabloului de bord și a consolei centrale își are ca sursă de inspirație tema de la noul Ford Focus, însă adaptată specificului unui model pickup. Butoanele amplasate pe consola centrală sunt mai mari, pentru a fi accesate mai ușor.
Confort
Aici avem puțin de discutat. Noul Ford Ranger impresionează în primul rând prin spațiu. Vechea generație nu poate fi considerată un reper din acest punct de vedere. Acum locurile față sunt extrem de spațioase, șoferul sau pasagerul din dreapta având suficient loc și în zona portierei. Locurile spate sunt cele care m-au impresionat. Este primul pickup în care pot sta mai mult decât comod pe bancheta spate în condițiile în care am aproape 1.90 metri înălțime. Spațiu la nivelul picioarelor din belșug, adio spătar al banchetei în poziție verticală… ai impresia că te afli pe locurile spate dintr-un SUV full size. Materialele utilizate la interior sunt un cocktail de plastice dure și andurante din punct de vedere al rezistenței la zgârieturi și materiale moi și plăcute. Plasticile dure sunt amplasate preponderent în zonele inferioare ale habitaclului. Un alt element care contribuie la confortul oferit de noul Ford Ranger este suspensia. Nu știu ce au făcut cei de la Ford, în condițiile în care noul model respectă rețeta clasică – șasiu separat, dar aproape au eliminat seismele de la bordul lui Ranger. Suspensia față este independentă, cu două brațe, amortizor tubular de șoc cu dublă acțiune integrat în arc, iar suspensia spate este clasică pentru un pickup – arcuri lamelare cu amortizor. Chiar și pe un carosabil deterioarat confortul la drum este impresionant, suspensia filtrează excelent denivelările fără a zgudui pasagerii. Poziția la volan este specifică pentru un astfel de model, înaltă, cu o bună vizibilitate asupra mediului înconjurător. Scaunele sunt generos dimensionate, poate ceva mai mult suport lateral ar fi fost util în condițiile în care noul Ranger a împrumutat din apucăturile unui Focus RS când vine vorba de ținută de drum. Alteva… extrem de silențios la drum lung noul Ranger. Propulsorul este extrem de puțin prezent în habitaclu, zgomot aerodinamic redus. Un sistem audio extrem de bun, cu o calitate a sunetului remarcabilă.
Funcționalitate
Nu prea am găsit sincope, poate singurul element care poate fi criticat ar fi masivitatea stâlpului față care mai cenzurează puțin din vizibilitate pe viraje. Iar în cazul în care pasagerul din dreapta față se gândește că ar fi bine să se ancoreze cu mâna de mânerul amplasat pe stâlpul față, atunci nu prea mai ai vizibilitate în oglinda retrovizoare din dreapta. Spații de depozitare din belșug, și judicios amplasate pentru a putea fi organizat. Ergonomie atent studiată, nu am bifat nicio sincopă din acest punct de vedere, ușor de sincronizat un telefon prin bluetooth, același lucru este valabil când vine vorba de a rula fișiere audio stocate pe un memory stick sau telefon. Comenzile amplasate pe volan sunt intuitive și ușor de accesat. Accesul în mașină este ușor datorită portierelor de mari dimensiuni, atât cele față cât și cele spate. Aici trebuie să aveți grijă la parcarea în locuri strâmpte, s-ar putea să întâmpinați dificultăți la coborârea/ urcarea în mașină. Extrem de interesant este faptul că cei de la Ford au decis amplasarea unei prize de 12 V și în benă.
Performanțe
De unde doriți să încep? Noua generație a renunțat la propulsorul diesel de 2,5 litri în favoarea unuia de 2,2 litri, agregat care este oferit în două versiuni de putere: 125 CP livrați la 3.700 rpm și 320 Nm între 1.500 și 2.500 rpm sau 150 CP la 3.700 rpm și 375 Nm de la 1.500 rpm. Ford mai are în ofertă pentru Ranger și un ropulsor de 3.2 litri care dezvoltă 200 CP la 3.000 rpm și 470 Nm între 1.500 și 2.750 rpm. Noi am testat versiunea 2.2 Duratorq TDCi de 150 CP. Toate motorizările sunt echipate standard cu o cutie manuală cu șase rapoarte, dar există și opțiunea unei unități automate cu șase rapoarte. Cutia automată cu șase trepte este preluată de la Ford F150 și poate suporta un cuplu motor de 800 Nm.
Din punct de vedere al capacității de trecere, noul Ford ranger se laudă cu un unghi de atac de 28 grade, unghi de degajare tot de 28 grade, un unghi de rampă de 25 grade și un unghi de înclinare laterală de 35 grade. Doar la capitolul înclinare laterală Ranger suferă puțin, Toyota Hilux permite o înclinație laterală de 48 grade. În rest noul Ranger oferă valori peste media clasei. Însă când vine vorba despre traversarea unor vaduri, modelul celor de la Ford este campion cu cei 800 mm tolerați. Lucru valabil pentru versiunea 4×4, modelele 4×2 pot trece prin vaduri de 600 mm. Garda la sol este de 229 mm. Dacă doriți să achiziționați un Ford Ranger pentru a-l transforma într-un cărăuș, modelul – în funcție de configurație – poate oferi cea mai bună valoare din clasă pentru sarcina utilă: 1.309 kg în versiunea Regular Cab XL 2.2 Duratorq TDCi 150 CP 4×4. Ranger oferă cea mai bună valoare din clasă și când vine vorba de capacitatea maximă de tractare cu sistem de frânare – 3.350 kg, lucru posibil cu toate versiunile 4×4 de 150 CP și 200 CP. Noul Ford Ranger a crescut în dimensiuni, are acum o lungime de 5.359 mm în versiunea Duble Cab – cea avută la test, o lățime de 1.850 mm și o înălțime – în versiune 4×4 de 1.815 mm. Ampatamentul este și el unul generos – 3.220 mm. Dimensiunile benei în versiunea Duble Cab sunt: lungime – 1.549 mm, lățime – 1.560, lățime între aripile punții spate – 1.139 mm, adâncime benă – 511 mm. Suprafața de încărcare este situată la 835 mm față de sol.
Din punct de vedere al performanțelor, noul Ford Ranger, în versiunea avută la test – 2.2 TDCI 4×4 XLT Duble Cab 150 CP, are o viteză maximă de 175 km/h, ajunge la 100 km/h în 12,3 secunde. Consumul mediu declarat de Ford este de 8,5 litri pentru 100 km, lucru ce îl califică pe Ranger la o autonomie bună în condițiile în care rezervorul are 80 litri.
Ford Ranger are un sistem 4×4 nepermanent, puterea este transmisă spre puntea spate care poate fi echipată opțional și cu un diferențial cu alunecare limitată. Selectarea modului 4×4 se poate face în mers până la o viteză de 120 km/h, recomandat ar fi ca acest lucru să fie realizat până la 100 km/h. Comanda este electrică. Trecerea în modul 4L din 2H sau 4H, și invers, necesită oprirea vehiculului, se apasă pedala de ambreiaj (pentru a nu se mai
transmite cuplul motor către cutia de transfer), cutia de viteze pe liber și apoi selectat modul 4L. Este recomandat să se utilizeze acest mod până la o viteza de 40 km/h. Controlul traiectoriei și controlul stabilității remorcii vor fi automat dezactivate. Controlul coborârii în pantă (HDC) și asistența la plecarea din pantă (HSA) cât și Controlul anti-patinării (BTC) vor fi active.
Manevrabilitate
În primul rând trebuie să conștientizezi faptul că ești la volanul unui vehicul masiv. Însă nu prea ai nevoie de mult timp pentru a te obișnui cu dimensiunile. Ești ajutat și de buna vizibilitate în oglinzile retrovizoare, apoi adăugăm și senzorii de parcare, o invenție care pe acest gen de mașină chiar este utilă. Propulsorul de 2.2 litri turbo diesel cu patru cilindri în linie dezvoltă puterea linear, plaja de turație în care agregatul livrează consistență este mai mare acum decât în trecut. Reprizele sunt penalizate ușor de masa care depășește 2.100 kg. Cutia de viteze cu șase trepte impresionează plăcut prin cursa precisă și relativ scurtă. Extrem de precisă cutia, adio căutat treptele. Ținuta de drum este alt detaliu care impresionează. Puntea față oferă o aderență impresionantă, extrem de târziu intervine subvirarea. Am căutat supravirarea, nu prea m-am întâlnit cu ea, mici tendințe și atât, puntea spate împinge și împinge dar în același timp având o aderență impresionantă. Direcția este precisă și cu suficient feedback. Sistemul de frânare este suficient de andurant pentru a vă bizui pe el și în condiții extreme. Am abuzat de sistemul de frânare și abia târziu am simțit o mică relaxare a pedalei de frână pe primul sfert al cursei.
În offroad Ranger a rămas un model care nu se strâmbă oricât de rebel ar fi cel de la volan. Noi am adoptat un stil rallyraid la volan. Mare parte a traseului rulând 4×2 și sistemele electronice decuplate. Excelentă stabilitatea pe o suprafață relativ alunecoasă. O singură dată am reușit să atingem limitele suspensiei, dar nu și a gărzii la sol. Modul 4L l-am selectat doar pentru a negocia câteva zone mai dificile – două traversări ale unui pârău și o zonă ceva mai mlăștinoasă. L-am cuplat de curiozitate pentru că tot traseul specialei de offroad ar fi putut fi parcurs în modul 2H. La întoarcere, pe autostradă, am avut impresia că sunt într-un SUV, mici seisme ale punții spate s-au simțit rar la interior la trecerea peste denivelări.
Tehnologie
Tehnologie este ascunsă în propulsor, sistemul de tracțiune integrală, în sistemul de frânare hidraulic cu distribuție variabilă a forței de frânare… în elementele care contează și dau anduranță unui pickup. Viața la bord este completată de conectivitatea bluetooth, existența unui slot USB, posibilitatea optării pentru navigație, un sistem audio extrem de bun…
Siguranță
Noul Ford Ranger poate fi considerat unul dintre cele mai sigure modele din lume. Paradoxal, în condițiile în care pickup-urile nu s-au bucurat de o prea bună reputație din acest punct de vedere până acum. În echiparea standard Ford Ranger oferă: ESP, 7 airbag-uri – frontale, cortină, torace și genunchi, sistem ISOFIX, centuri pretensionate, coloană de direcție deformabilă la impact, cușcă de protecție din oțel – rollcage – integrat în caroserie. Toată această enumerare pentru a vă spune că Ford Ranger este primul pickup care a obținut cinci stele la testele EuroNCAP. Gradul de protecție pentru adulți este de 96, pentru copii de 86 iar pentru pietoni de 81. În acest moment Ford Ranger poate fi considerat unul dintre cele mai sigure modele din lume.
Concurență
Aici lucrurile sunt simple – Mitsubishi L200, Nissan Navara, Toyota Hilux, VW Amarok, Mazda BT-50. În offroad două nume își conservă supremația – Mitsubishi L200 și Toyota Hilux. Ca allrounder Navara încă impresionează în ciuda vârstei. Ford Ranger în acest moment are de partea sa unele atuuri care îl poziționează în pole position din punct de vedere al opțiunii de cumpărare.
Costuri
Noul Ford Ranger are un preț de bază de 24.486 euro cu TVA inclus în versiunea Single Cab XL Base 4×2 și propulsor 2.2 Duratorq TDCi de 125 CP. Versiunea avută la test – Ford Ranger XLT Double Cab 4×4 2.2 Duratorq TDCi de 150 CP cutie manuală are un preț de bază de 32.670 euro cu TVA inclus.
Concluzie
Am rămas impresionat de omogenitatea pachetului oferit de noul Ford Ranger. Este un model care nu a renunțat la valențele utilitare, oferă performanțe bune în offroad. Dar marele plus adus de noul model este legat de calitatea vieții la bord. Un interior bine izolat fonic, în offroad chiar am oprit sistemul audio pentru un feedback auditiv mai bun. O suspensie extrem de bine setată pentru a oferi confort.