Ford a anunțat încheierea unui parteneriat cu Universitatea din Michigan și compania de asigurări State Farm Mutual Automobile Insurance Co. pentru cercetări în domeniul mașinilor fără șofer.
Scopul cercetării vizează modul în care tehnologia poate fi aplicată în reducerea aglomerațiilor în trafic și îmbunătățirea siguranței rutiere.
Vehiculul care va fi utilizat pentru teste va fi un Fusion Hybrid, același model care va ajunge în Europa sub numele Mondeo. Vehiculul are instalate echipamentele necesare pentru a rula singur, fără șofer și va fi obiectul principal al acestor cercetări. Tehnologiile ce vor fi dezvoltate în urma acestor experimente vor fi implementate pe vehiculele de serie până în 2025.
Mai multe companii au investit deja în tehnologiile care vor permite mașinilor să meargă fără intervenția unui șofer, multe dintre acestea regăsindu-se deja sub diverse forme pe automobilele mai multor mărci. În primul rând, este vorba despră mărcile premium și de lux, cele care pot acoperi din prețul mașinii valoarea echipamentelor. Sistemele care permit parcarea automată a mașinii, cruise-control-ul automat, care păstrează distanța față de mașina din față și frânează singur, sistemele de tip lane-departure, care controlează rularea pe banda de circulație a mașinii, cu intervenții asupra volanului, sunt tot mai dese pe vehiculele de serie. Cea mai nouă tehnologie este cea a frânelor automate care, la viteze mici, acționează independent atucni când impactul cu un pieton este iminent. Practic, toate sistemele care pot controla un vehicul sunt prezente, mai lipsește doar o coordonare a lor și foarte multe teste care să acopere absolut orice situație ce se poate regăsi în realitate.
Dacă în domeniul producătorilor auto Alianța Renault – Nissan pare a fi cea mai determinată să producă un vehicul de serie fără șofer, având ca termen anul 2020, în materie de tehnologie Bosch este compania cu cele mai multe sisteme patentate.
Una din tehnologiile revoluționare care este testată și pe Ford este cea a senzorilor LiDAR, care se bazează pe măsurători LASER, senzorii scanând de 2,5 milioane de ori mediul înconjurător, pe o suprafață cu raza de 50 – 60 metri în jurul mașinii. Este creată o hartă 3D în timp real, iar computerul central acționează sistemel de control ale mașinii pentru a păstra vehiculul în siguranță, la distanță de alte vehicule și obstacole.
Google este compania care a investit cel mai mult, până în prezent, în cercetări cu mașina fără șofer, reușind să obțină și omologarea unui astfel de vehicul în California.