PSA Peugeot-Citroen și Dongfeng Motor au oficializat acordul de asociere ce presupune cedarea a 28% din acțiunile grupului francez în schimbul unei injecții de capital evaluată la peste 3 miliarde de euro.
Cele 28 de procente vor fi împărțite în mod egal între statul francez și chinezi, fiecare dintre cei doi noi parteneri ai PSA urmând să investească 800 milioane de euro în companie. Diferența până la cele 3 miliarde de euro va fi acoperită printr-o emisiune de obligațiuni în valoare de 1,4 miliarde de euro.
Noii acționari vor primi câte o felie de 14% din acțiunile PSA Peugeot-Citroen, la o valoare medie de 7,5 euro per acțiune, ceea ce se traduce printr-un discount de 41% raportat la ultimul preț de luni, 12,79 euro.
Afacerea va marca o premieră istorică pentru grupul PSA, controlat de celebra familie Peugeot, încă de la fondarea companiei, în 1810, ca producător de râșnițe de cafea și ustensile domestice. Astfel, pentru prima dată, familia Peugeot își va pierde calitatea de acționar majoritar și va deține o participație de 14%, egală cu cea a noilor parteneri și investitori, Dongfeng și Statul francez, față de cele 25 de procente din prezent.
Primul automobil Peugeot a fost produs în 1891, compania supraviețuind primelor două războaie mondiale pentru a deveni una dintre cele mai prolifice din industria auto franceză. Odată cu preluarea rivalilor de la Citroen a luat naștere grupul PSA, al doilea mare producător auto din Europa. PSA a suferit unele dintre cele mai mari pierderi financiare din regiune în urma căderii libere a pieței europene din ultimii șase ani. Anul trecut, francezii au pierdut aproximativ 4 miliarde de euro.
Dongfeng Motor nu este primul producător chinez care își leagă destinul de cel al unui mare constructor auto din Europa. Rivalii de la Zhejiang Geely Holding au preluat Volvo în 2010, iar SAIC Group a cumpărat compania coreeană Ssang Yong.
Analiștii din industrie sunt sceptici privind succesul colaborării dintre PSA și Dongfeng. Cel mai probabil, francezii nu vor ceda prea ușor know-how-ul lor tehnic, esențial pentru evoluția constructorului din țara Marelui Zid. Cel mai bun exemplu este relația dintre Geely și Volvo, care se limitează la licențierea unor platforme mai vechi ale constructorului suedez. Accesul la secretele tehnologice și inginerești Volvo este, în continuare, un subiect tabu.