autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: vin, mai 18th, 2012

“Familia” airbag-urilor se înmulţeşte: lateral-central faţă și centura cu airbag

Ford şi General Motors au inovat din nou în ceea ce priveşte siguranţa activă a pasagerilor, propunând două noi tipuri de airbag: lateral/central faţă şi “ascuns” în centurile pentru locurile spate.

Rezistenţa maşinilor în caz de accident şi protecţia pasagerilor constituie una dintre principalele preocupări ale majorităţii constructorilor. Aşa au apărut caroseriile cu zone de deformare programate, centurile de siguraţă şi, de exemplu, airbag-ul. Acesta a fost inventat la începutul anilor 1950, dar nu a fost introdus pe automobile decât 20 de ani mai târziu, când, în 1971, Ford a construit o primă flotă experimentală de maşini dotate cu “pungi de aer”. Apoi, din 1974, GM a oferit opţional sistemul ACRS (Air Cushion Restraint System), pe mai multe modele Cadillac, Buick şi Oldsmobile. În Eurșiopa, Mercedes-Benz a fost primul constructor care a introdus airbag-ul (S-Class, W126 – 1981), iar în 1987 Porsche 944 turbo a fost prima maşină echipată standard cu dublu-airbag, pentru şofer şi pasager.

Normele de siguranţă au evoluat, iar clienţii au devenit din ce în ce mai atenţi la acest capitol, fapt ce, în ultimii ani, a determinat o adevărată cursă a înarmării cu airbag-uri şi fel de fel de alte sisteme de siguranţă activă sau pasivă. Prin urmare, majoritatea maşinilor actuale dispun, în medie, de şase airbag-uri: două faţă, două laterale şi două tip cortină. Dar mai sunt şi modele care oferă “pungi” pentru genunchii şoferului sau laterale-spate. Iar “cursa” nu s-a terminat.

Astfel, de la sfârşitul anului trecut, mai multe modele Ford comercializate în SUA, precum SUV-ul Explorer, dispun de un nou tip de airbag, “ascuns” în centura de siguranţă a pasagerilor spate. Inventat de fabricantul japonez Takata şi montat în premieră pe Lexus LFA, acest airbag are rolul ca, în caz de impact, să mărească de 5 ori suprafaţa de contact a centurii, disipând astfel şocul transmis de aceasta pasagerului. În Europa, centura cu airbag ar putea fi, în curând, disponibilă opţional pe Ford Mondeo.

General Motors a inovat şi el împreună cu Takata şi propune un airbag lateral, integrat în partea dinspre tunelul central al scaunului şoferului. În caz de accident, acesta se umflă între scaunele faţă, protejând ambii pasageri la nivelul capului şi cel al toracelui.Sistemul este disponibil pe modele precum Buick Enclave şi Chevrolet Traverse, dar va fi “adus” şi în Europa.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>