EuroNCAP dovedește încă odată că poate fi și părtinitoare când dorește, publicând rezultatele incredibile ale testului de impact pentru 3 modele, aproape identice: Toyota Aygo, Citroen C1 și Peugeot 107. De ce spunem că este părtinitoare? Din două motive: în primul rând, testul celor 3 mașini a fost făcut în același val cu cele anterioare, inclusiv Dacia Lodgy, dar rezultatul a fost publicat separat. Vom vedea imediat de ce. Al doilea motiv este faptul că testul a fost făcut cu echipamente care se găsesc opțional pe cele 3 mașini, crescând astfel artificial scorul obținut.
Cele două argumente enumerate mai sus trebuie luate în calcul împreună cu rezultatul obținut de Dacia Lodgy, prezentată în comunicatul EuroNCAP ca pe cea mai nesigură mașină de pe piața Europeană, sub titlul „Dacia budget on safety”. De data aceasta, cele 3 mașini – despre care se spune că, dacă n-ar fi avut echipamentele „ ratingul ar fi fost probabil, mai prost” – sunt tratate cu îngăduință: „Toyota and twins disappoint in safety test”. Precizăm că testul a fost făcut chiar pe un model Toyota Aygo.
Cele 3 modele testate de EuroNCAP sunt vândute ca modele noi, pe piața europeană, dar ele sunt rezultatul a două face-lifturi, ca urmare a amânării lansării de noi generații. Amuzant este faptul că cele 3 autoturisme au primit 4 stele în urmă cu 7 ani, de la aceeași organizație, EuroNCAP.
Pentru a detalia modul în care s-a făcut testul, EuroNCAP susține că Toyota a promis că, pentru a face față cerințelor tot mai severe ale testelor, va echipa începând de anul viitor modelul Aygo cu mai multe elemente: airbag laterla, airbag cortină, ESP, reminder pentru centură, prinderi ISOFIX pentru scaune de copil. EuroNCAP, pentru a dovedi că este plină de bunăvoință, a acceptat să testeze mașina cu aceste echipamente, care în acest moment sunt OPȚIONALE. Chiar și în acest context, Aygo și, prin extensie, și celelalte două modele, a primit doar 3 stele.
În ceea ce privește modul de comunicare, este foarte misterios faptul că EuroNCAP a ales să publice separat testul cu Toyota Aygo și „gemenii”, deși în urmă cu circa 3 săptămâni fuseseră publicate alte rezultate, inclusiv cele ale Dacia Lodgy. Cel mai probabil, amestecarea rezultatelor nu ar mai fi permis evidențierea negativă a modelului Dacia Lodgy, chiar în titlul comunicatului anterior. Și asta într-un moment extrem de delicat: o altă organizație, Car of the Year, urma să voteze finalistele, printre mașinile eligibile numărându-se și Dacia Lodgy.