autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mie, apr. 25th, 2012

Defensive Driving Napoca Rally Academy – cum să conduci mașina în situații limită

O zi alături de piloți de la Napoca Rally Academy pentru un curs Defensive Driving. Un curs care ar trebui predat în liceu, așa poate nu am mai fi pe primul loc în Europa la numărul de decese produse în accidente rutiere. La prima vedere un curs de conducere preventivă pare ceva inutil. Cum adică să conduc preventiv? Marea majoritate a șoferilor se bazează pe reflexe, pe mașină, pe talent, iar această atitudine suficientă la volan este poate una dintre principalele cauze ale tragediilor de pe șosele. Aici fac abstracție de toți ”piloții” inconștienți care sfidează regulile de circulați.

Ce înseamnă un curs de conducere preventivă?

În primul rând se pleacă de la elementele de bază. Poziția corectă la volan. Acest lucru este o enigmă pentru marea majoritate a instructorilor de la școlile de șoferi, prin urmare este un mister pentru marea majoritate a șoferilor. Singurul punct de reper de la care se pleacă în cazul reglării poziției la volan este pedalierul – elemetul fix al postului de conducere. Poziția scaunului se ajustează astfel încât prin apăsarea completă a pedalei de ambreiaj piciorul stâng să nu fie complet întins. De asemenea trebuie avut grijă ca genunchiul să nu fie la o distanță mai mică de 6 cm de partea inferioară a planșei de bord. Spătarul scaunului trebuie să fie drept. În cazul în care mașina este echipată cu o coloană de direcție ajustabilă în profunzime, încheieturile ambelor mâini trebuie să ajungă în zona superioară a volanului, fără a necesita miscarea din scaun.

Apoi se trece la poziția mâinilor pe volan și circulația acestora pe volan. Poziția mâinilor pe volan este la ora 9 și 15. Astfel avem libertatea de a efectua jumătate din tura de volan fără a ridica mâinile de pe acesta. Apoi învățăm cum rotim volanul și circulația mâinilor pe acesta. Evident stilul ”spălător de vase” cu podul palmei este exclus. Este o mișcare care la început pare complicată, dar exersată devine reflex și vă ajută. Pentru marea majoritate a virajelor de pe autostrăzi, drumuri naționale sau județene nu este nevoie să efectuați mai mult de jumătate de tur de volan pentru a negocia curba. Restul virajelor mai strânse presupune o combinație de împins și tras volanul. Sunt două stiluri, un stil care mi-a fost prezentat doar în România de către piloți și un stil pe care l-am întâlnit la cursurile efectuate în străinătate. Mai jos exemplific prin două filmulețe: Titi Aur vs. AMG Driving Academy instructor Tommy Kendall.

Apoi se învață frânare. Paradoxal, marea majoritate a șoferilor nu știu să frâneze. Și vorbim chiar și de frânările frecvente din trafic. Una dintre greșelile elementare este aceea de a micșora presiunea din sistem prin ridicarea ușoară a piciorului de pe pedală. Dacă în acel moment șoferul consideră că trebuie să frâneze mai puternic deja vorbim de un interval de timp pierdut care conduce la creșterea distanței de frânare. Apoi este greșeala care apare în cazul frânarilor de urgență. Marea majoritate a mașinilor sunt echipate cu ABS. În cazul unei frânări de urgență intervenția ABS-ului este inevitabilă, ceea ce se traduce prin mici ”riposte” ale pedalei de frână. În acest caz s-a dovedit că marea majoritate a șoferilor se sperie și ridică piciorul de pe pedala de frână. În cazul unei frânări de urgență pedala de frână se lovește cu putere și se menține presiunea constantă până la oprirea mașinii. O frânare de urgență efectuată corect poate conduce la crampe musculare din cauza tensiunii.

Conducerea defensivă presupune analizarea traficului în permanență. Una dintre frecventele greșeli este conducerea cu ochii în stopurile mașinii din față. Astfel devenim o simplă vietate pavloviană care reacționează la stimulii livrați de cel din față. Dacă șoferul din față nu este atent, evident îl urmăm în greșeală. Evident respectate limitările de viteză și purtate centurile de siguranță atât în față cât și în spate. Mulți șoferi aleg să nu poarte centura de siguranță în trafic urban, iar într-o mare proporție centurile de siguranță pentru locurile din spate sunt un accesoriu inutil în România. În cazul unui impact la 50 km/h, un șofer care nu poartă centura este proiectat înainte cu o forță de peste 2,5 tone. Cine crede că poate susține cu mâinile o asemenea forță în mod cert și-a greșit meseria. Rezultatul? Posibile fracturi ale oaselor membrelor superioare, și asta fără a lua în calcul traumele interne cauzate de impact, chiar și impactul de airbag fără purtarea centurii de siguranță este periculos. Același calcul se aplică și pentru pasagerii din spate care nu poartă centuri. Mergând cu raționamentul mai departe să ne imaginăm un părinte așezat pe unul din locurile din spate care nu poartă centura de siguranță și ține un copil în brațe. Rezultatul poate fi dramatic chiar și în cazul unei frânări de urgență.

Ce înseamnă a respecta sau nu regulile de viteză? În cazul lovirii unui pieton la 30 km/h, studiile au arătat că sunt 90 șanse ca pietonul să scape cu viață. Șansele de supraviețuire ajung la 50 în cazul lovirii la 45 km/h, și asta luând în calcul cel mai prietenos model din punct de vedere al protecției oferite la impact pietonilor. Cele mai sigure modele comercializate astăzi oferă în condiții ideale – purtarea centurilor de siguranță, poziție corectă la volan – șanse de supraviețuire în cazul unui impact frontal la 70km/h și 50 km/h impact lateral. Mai departe mașina poate oferi securitate dar daunele interne produse ocupanților de deccelerare sunt fatale. Dacă ne raportăm la viteza de 90 km/h, în cadrul unui alt exercițiu am avut de evitat un obstacol la această viteză. După am avut libertatea de a crește viteza și observa efectele. La 115 km/h obstacolul nu mai poate fi evitat, și nu depinde de talentul șoferului, este doar fizică.

Trebuie să recunosc faptul că la acest curs de conducere defensivă am aflat de regula celor 2 secunde. O regulă care spune că la apariția culorii verzi la semafor se pornește după două secunde. Sunt șanse destul de mari ca cineva să forțeze culoarea galbenă, uneori se trece și pe culoarea roșie. Iar cine forțează un galben nu o va face la 20 km/h ci cu pedala la podea. Acum depinde ce preferați – să tolerați două claxoane nervoase a colegului din spate sau să vă expuneți unui potențial impact din lateral. În al doilea caz viața dumneavoastră depinde de grosimea portierei, nu mai aveți doi metri de caroserie în față precum în cazul unui impact frontal. Nu ignorați modul de transport al copiilor în mașină. Acest lucru se face în scaune speciale. La cursul Napoca Rally Academy am exersat derapajul controlat cu ajutorul a două modele Citroen C4 a căror punte spate era suspendată pe un cărucior cu roți libere, frânarea de urgență cu ABS și frânarea de urgență cu evitarea unui obstacol.

Mulțumesc celor de la Napoca Rally Academy – Marco Tempestini, Dorin Pulpea, Bogdan Marișca, Sebi Itu, Danny Ungur, Toni Avram, Vlad Cosma, Florin Dorca, Simone Tempestini, Lucio Baggio, Florin Tincescu și Iulian Nicolaescu pentru o zi care în viitor poate mă va ajuta să evit o tragedie.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>