Clasa mașinilor mini (segmentul A), cunoscute și cub numele de city-car, a fost întotdeauna o Cenușăreasă a pieței autohtone a autoturismelor și, din nefericire, se află în scădere odată cu întreaga piață. Cu toate acestea, criza de pe piața auto, apetența publicului pentru mașini mai economice, mai puțin costisitoare și, nu în ultimul rând, mai ușor de utilizat într-un oraș aglomerat, fac din aceste mașini o soluție tot mai interesantă pentru români. Din acest motiv, importatorii și dealerii se bat și în acest an în prețuri cât mai atractive și oferte care mai de care mai bine adaptată momentului. În acest moment, cel mai ieftin model din segmentul city-car costă 8.210 euro, iar cel mai scump, 15.000 de euro, dacă nu luăm în calcul modelele cu pretenții premium.
La prima vedere, cu cât mașina este mai mică, cu atât prețul acesteia ar trebui să fie mai redus. Cum segmentul mini (A) al pieței este cel al mașinilor cu dimensiunile cele mai mici, sub 3,7 metri lungime, o logică simplistă ar spune că aici pot fi găsite și cele mai ieftine mașini de pe piață. Realitatea ne arată însă că, în această zonă a pieței, pot fi găsite mașini cu prețuri chiar mai mari decât ale celor din segmente superioare, B sau chiar C. Desigur, nu trebuie generalizat, iar o privire mai atentă poate dezvălui vehicule cu prețuri cât se poate de interesante mai ales pentru clienții care caută o mașină pe care să o folosească în aglomerările urbane, pe distanțe mici.
Prețul, criteriul principal
Orice comparație cu scopul de a te decide care dintre mașinile ditr-un anumit segment de piață ți se potrivește cel mai bine este extrem de dificilă și ține foarte mul de factorul subiectiv. Asta pentru că niciodată cifrele seci și pragmatismul nu vor fi singurele motive pentru care un client cumpără o anumită mașină. Designul, ergonomia, confortul, costurile de utilizare, comportamentul rutier și imaginea mărcii sunt elemente care contează foarte mult în decizia oricărui cumpărător.
Rămânând însă la capitolul cifre, prețul este unul dintre cele mai importante elemente care pot influența o decizie de cumpărare.

Chevrolet Spark
În cazul mașinilor din clasa A se remarcă din acest punct de vedere modelul Chevrolet Spark al cărui preț minim de catalog este de 8.210 euro. Cu acești bani, orice român poate intra în posesia unui vehicul alb (Summit White) cu cinci uși și propulsor DOHC de 1 litru, alimentat cu benzină, care dezvoltă 68 CP. La capitolul dotări, modelul de bază al gamei Spark include preechipare audio, șase airbaguri, ABS, tetiere pentru toate cele cinci locuri și… cam atât. Orice dorință de personalizare sau de creștere a siguranșei și confortului, costă. Astfel pentru orice altă culoare a caroseriei va trebui să achitați 305 euro, iar pentru ESP, alți 240 de euro. Computerul de bord apare abia în versiunea LS+, iar aerul condiționat manual, radio CD-ul, conectorul USB, închiderea centralizată sau geamurile față acționate electric, de la echiparea +.
Suzuki Alto
Pe locul secund în clasamentul prețurilor minime de listă se află Suzuki Alto, un model mai puțin căutat de clienții români, dar cu o echipare surprinzător de generoasă încă din varianta de bază, Special Edition. Cu 8.495 de euro, puteți achiziționa o mașină cu cinci uși și motor cu trei cilindri de 996 cmc. Alto Special Edition include aer condiționat cu reglare manuală, geamuri față acționate electric, radio CD cu mp3, oglinzi exterioare în culoarea caroseriei, ABS și multe altele.
VW up!
La doar câteva luni de la intrarea pe piața autohtonă, modelul Volkswagen up! a reușit să urce direct pe poziția a treia în clasamentul vânzărilor segmentului mini. Surprinzător pentru un model Volkswagen, brand care își vinde de obicei sump marfa, up! se află tot pe poziția a treia și în clasamentul celor mai reduse prețuri. Astfel, cel mai ieftin up! cu cinci uși costă 8.592 de euro, sumă corespunzătoare versiunii de bază Take up!. Aceasta include vopsea standard albă, radio CD cu conector auxiliar, sistem Start-Stop, ABS și șase airbaguri. Aerul condiționat manual, scaunul șoferului cu reglare manuală, închiderea centralizată, sau geamurile acționate electric apar doar la cea de-a doua versiune, Move up!. Este demn de luat în seamă că prețul plătit pentru un VW up! poate fi chiar mai mic decât cel luat în calcul de noi dacă se optează pentru versiunea mai puțin comodă cu doar trei uși. În acest caz, orice doritor trebuie să achite minimum 8.327 de euro cu TVA inclusă.
De la locul patru al clasamentului celor mai mici prețuri din segmentul A ne apropiem vertiginos de suma minimă de 9.000 de euro. Astfel, cel mai ieftin Citroen C1 costă 8.749 de euro, un Fiat Panda Classic sau un Renault Twingo (3 uși) – 9.300 de euro, o KIA Picanto – 9.448 de euro.
Prețurile prezentate mai sus și în tabel sunt utilizate de comercianți, de foarte multe ori, doar ca bază de calcul pentru discounturi mai mult sau mai puțin permanente. Prin urmare, orice nouă intenție de achiziție trebuie însoțită de o căutare laborioasă pe site-urile dealerilor sau chiar la showroom.
Puteți afla astfel, de exemplu, că pentru un Renault Twingo nu trebuie să plătiţi decât 8.500 de euro pentru că se află în vigoare o reducere de 800 de euro. De asemenea, pentru Citroen C1 puteţi primi o reducere de 2.018 euro dacă alegeţi în această lună variantele 1.0i X sau 1.0i SX.
Fiat Panda Basic poate fi achiziţionat şi cu numai 8.100 euro, KIA Picanto 1.0 GSL Base cu doar 8.448 euro, Peugeot 107 1.0 One cu 8.014 euro, Toyota Aygo Terra cu 8.835 euro, iar Hyundai i10 cu 7.428 euro. Dacă luați în calcul și că toate aceste modele pot fi achiziționate și prin programul de casare, suma pe care va trebui să o achitați comerciantului se reduce semnificativ. Desigur, cu condiția să aveți tichetele necesare.
Deși mulți dintre importatori și dealeri susțin că trebuie luate în calcul doar prețurile cu discount pentru că acestea sunt permanente, este bine să verificați cel puțin o dată și să întrebați de două ori. Asta pentru că există și cazuri în care prețurile afișate pe site nu corespund cu cele de la showroom, promoțiile sau discounturile sunt doar pe perioade strict delimitate sau acoperă doar anumite variante de echipare.
Portbagajul contează
Având în vedere că vorbim de vehicule ale căror dimensiuni sunt extrem de reduse, cu lungimi în jurul a 3,5 metri, spațiul pus la dispoziția pasagerilor este extrem de important. În cazul multor modele din segmentul mini confortul pe distanțe lungi este doar o poveste iar spațiul disponibil pentru bagaje poate deveni o problemă. La capitolul spațiu destinat pasagerilor printre cele mai bine poziționate vehicule se numără Volkswagen up!, Hyundai i10, Chevrolet Spark și tripleții Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo. În privința portbagajului, surprinzător, un producător a reușit să ajungă la dimensiuni rezervate până acum doar modelelor din clase superioare. Astfel micul up! poate „ascunde” sub hayon nu mai puțin de 251 de litri. Locul secund în clasamentul dimensiunilor spațiului de depozitare pentru bagaje, fără rabatarea banchetei spate, este ocupat de Renault Twingo, iar poziția a treia de Hyundai i10. Cel mai prost dintre vehiculele luate în calcul stă Suzuki Alto, în portbagajul căruia încap doar 129 de litri.

Motoare
Capitolul ceva mai tehnic al propulsiei, performațelor dinamice și eficienței are drept lider, dacă luăm în calcul doar cifrele anunțate de producători, același Volkswagen up!. Modelul german, dotat cu motorul de 1 litru în trei cilindri alimentat cu benzină, dezvoltă nu mai puțin de 75 CP și afișează un consum mixt de 4,2 litri. În plus, acest model atinge cea mai mare viteză maximă din segment, 171 km/h și accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 13,2 secunde. Niciunul dintre concurenții săi direcți nu se poate mândri cu valori asemănătoare iar acest detaliu poate fi extrem de important dacă avem în vedere că majoritatea clienților de mașini din clasa A sunt tinerii. Desigur, logica de a avea o mașină foarte mică dar cu motor puternic este mai greu de înțeles, mai ales dacă vehiculul este utilizat preponderent în oraș, însă atunci când dorești să te deplasezi rapid, chiar și pe distanțe scurte, și să nici nu îți faci domiciliu temporar la benzinării sau să plătești sume importante statului pentru taxa pe poluare, cifrele aferente accelerației, consumului și emisiilor de noxe pot cântări destul de mult.
Dacă ne raportăm la emisiile de noxe, singurul model care poate face față noului up! este KIA Picanto. Acesta, grație propulsorului de 1 litru și 69 CP, afișează emisii de CO2 de numai 99 g/km. O valoare identică va avea și fratele modelului KIA, Hyundai i10, dar atunci când va ajunge pe piața autohtonă face-liftul acestuia. În afara acestor două vehicule, toate celalalte afișează emisii de CO2 mai mari de 100 g/km și consumuri medii de peste 4,2 litri/100km.

Best seller
Dacă analizăm prin prisma preferințelor publicului, constatăm că anul acesta Fiat Panda a rămas favorită. Modelul italian conduce detașat, cu 70 de autoturisme înmatriculate în primele trei luni (dacă adunăm și versiunile 4×4), următorul clasat fiind Toyota Aygo, cu 55. Ceilalți competitori care mai contează în vânzări sunt, în ordine, Peugeot 107, Citroen C1, Renault Twingo, Chevrolet Spark și Hyundai i10. Cealaltă parte a clasamentului înmatriculărilor cuprinde modele care au contorizat doar cîteva unități, probabil unele înmatriculate chiar de dealeri. Deși nu au fost analizate în acest articol, deoarece sunt considerate modele premium, vânzări bune au făcut și Fiat 500 și Lancia Ypsilon, depășind chiar modele de volum din acest segment.


