Brake override: Automobilele, dotate cu un al treilea sistem de frănare

0
262

Autoritatea americană pentru Siguranţă în Trafic (NHTSA) a demarat un proiect de lege ce prevede dotarea obligatorie a maşinilor cu “Brake override system”, un mecanism ce ajută şoferul să oprească, chiar dacă pedala de acceleraţie se blochează şi viteza sporeşte neintenţionat.

Clasic, un autoturism dispune de două sisteme de frânare. Frâna de serviciu sau “de picior” acţionează asupra tuturor roţilor şi are rolul de a reduce viteza până la oprire, indiferent de viteză. Iar frâna de urgenţă (de mână, de avarie ori de siguranţă) este un sistem complementar, ce acţioneză asupra roţilor spate (cu excepţia Citroёn GSA, Axel şi a Oltcit-ului, de exemplu, în cazul cărora frâna de mână acţiona pe roţile faţă), asigurând imobilizarea maşinii în lipsa conducătorului sau permiţând încetinirea lentă, până la oprire, dacă frâna hidraulică se defecteză. Pe lângă acestea, dacă automobilul are transmisie manuală, şoferul poate utiliza şi, chiar, este recomandat să folosească în anumite cazuri, precum coborârea pantelor abrupte, “frâna de motor” (selectarea unei trepte de viteză inferioare, fără apăsarea acceleratorului, pentru ca motorul să se opună accelerării).

În ultimii ani însă, interesul pentru maşinile automate a crescut exponenţial şi trendul continuă. În Statele Unite, de pildă, manualele sunt adevărate rarităţi, existând şi permise de conducere separate, pentru “manuală” şi “automată”. Şi, cu câteva excepţii, cutiile automate nu ştiu să facă “frână de motor”. Mai mult, din ce în ce mai mulţi constructori îşi dotează modelele cu “frână de mână” electrică, care nu poate fi acţionată peste 40-60 km/h, ceea ce înseamnă că toată răspunderea pică pe umerii frânei de serviciu.

Ţinând cont de aceste aspecte, dar şi de numeroasele probleme legate de blocarea pedalelor de frână sau acceleraţie, raportate de mai mulţi constructori, de la Toyota şi Honda, la Rolls Royce, şi accelerarea involuntară a maşinilor, ce s-au încheiat cu sute de accidente grave, NHTSA propune dotarea obligatorie a automobilelor cu “Brake override system”.

“Şoferii americani trebuie să aibă permanent încredere că îşi pot controla cu uşurinţă vehiculele, mai ales în situaţiile de urgenţă (…) În urma studiilor cu privire la accelerarea involuntară la viteze mari, efectuate de NASA şi NHTSA, am ajuns la concluzia că sistemele de tip brake override îi pot ajuta pe şoferi să evite accidentele”, a declarat secretarul american pentru Transporturi, Ray LaHood.

Cum funcţioneză “Brake override system”

“Brake override system” sau “pedala inteligentă”, cum i se mai spune, nu este o noutate, sistemul fiind implemetat, pentru prima dată, pe BMW-ul Seria 7, de la sfârşitul anilor 1980, dar nu ca sistem suplimentar de frânare, ci pentru a facilita condusul sportiv, folosind tehnica de pilotaj “hill and toe” (calcâi-vârf), ce presupune acţionarea simultană a pedalelor de acceleraţie şi frână, pentru a frâna şi descărca greutatea pe puntea faţă în viraje, fără a pierde însă din puterea motorului. Apoi, din 2001 încoace, toate BMW-urile automate au “brake override”. În 2003, Chrysler a fost următorul constructor care şi-a dotat maşinile cu acest sistem, dar cu funcţie de frânare, nu de curse, iar, în momentul de faţă, din ce în ce mai mulţi producători oferă această opţiune.

NHTSA vrea însă să o facă obligatorie, proiectul de lege în acest sens fiind lansat în dezbatere publică pentru următoarele 60 de zile. Ca sistem de frânare suplimentar, “brake override” funcţioneză în felul următor, folosindu-se de tehnologia “drive-by-wire” pentru a induce “frâna de motor”: doi senzori monitorizează poziţiile pedalelor de acceleraţie şi frână, iar un computer strânge datele şi le corelează cu viteza de deplasare. Dacă este detectată o anomalie, cum ar fi cazul în care şoferul apasă frâna, dar maşina accelerează, “creierul electronic” intervine şi “taie gazul” automat, fie prin ajustarea poziţiei acceleraţiei, fie prin reducerea debitului de carburant, fie prin modificarea ciclului de deschidere a supapelor sau obturarea evacuării motorului. De asemenea, sistemul poate fi activat voluntar, prin acţionarea simultană a frânei şi acceleraţiei.

Cel mai mare recall din istorie a fost operat de Toyota, în 2009-2010, când circa 10 milioane de modele, fabricate între 2000 şi 2010, au fost chemate în service, după ce NHTSA a primit 43 de plângeri cu privire la accidente mortale (52 de morţi şi 38 de răniţi) cauzate de accelerarea involuntară a maşinilor în mers. Iar de la sfârşitul lui 2010, toate modelele Toyota, Lexus şi Scion dispun de “brake override”.

Deşi în 99 din cazuri, “brake override system” şi-ar putea dovedi utilitatea, pentru cei, probabil, 1 dintre şoferi, care vor să mai şi piloteze din când în când, ar putea fi avută în vedere şi ataşarea unui comutator “On/Off”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.