BMW X1 – 2.0 litri xDrive25d face-lift (2009 – prezent)

0
347

BMW X1 este mai mult decât un crossover, este un mijloc pentru a atrage clienți noi de la alte mărci. Face-liftul i-a împrospătat discret prezența, aducându-i și cel mai puternic motor de 2.0 litri diesel.

Istoric

BMW are un nume în segmentul SUV-urilor, numărându-se printre pionierii acestui segment, cel al mașinilor urbane cu tracțiune 4×4, în versiunea premium. După ce X3 și X5 au făcut carieră, dovedind că experiența tracțiunii spate poate ajuta enorm atunci când totul se mută pe patru roți, BMW a decis că a venit timpul unui SUV compact, construit pe platforma modelului Serie 3. Ceea ce a ieșit este departe de spiritul primului X3, dar s-a dovedit a fi o versiune puțin mai interesantă decât un simplu Serie 3 Touring xDrive.

Design

Aspectul lui X1 a fost destul de criticat încă de la apariție, nu pentru că ar fi urât, ci pentru că îi lipsește agresivitatea stilistică, specifică BMW. Cu alte cuvinte, mașina pare mult mai aproape de un break decât ar trebui, lipsindu-i aproape cu desăvârșire elementele de tip SUV/4×4 care amplifică această agresivitate. Acum, la face-lift, au fost efectuate unele mici schimbări, fără efecte spectaculoase: spoilerul față a fost redesenat, suprafața de culoare neagră s-a redus, agresivitatea fiind subliniată prin noile prize de aer de sub proiectoare. În interiorul farurilor s-a umblat foarte puțin, aproape invizibil, noutatea fiind inelele LED.

Confort

La interior, a fost redesenată consola și panoul central, cu elementele sale, fiind o raritate o astfel de modificare la un face-lift. Micile ajustări au adus interiorul X1 la zi cu toată gama, inclusiv stick-ul schimbătorului de la cutia automată fiind schimbat, dintr-un motiv simplu: a fost introdusă în premieră pe X1 cutia în 8 trepte, pentru 4 dintre motorizări. În rest, X1 este o mașină confortabilă, comparabilă cu oricare model premium compact, SUV sau nu. Spațiile nu fac nici ele notă discordantă, fiind la limita necesarului. Soluția suportului de pahar demontabil arată atât ingeniozitatea, cât și lipsa unor idei pentru a oferi aceste spații așa cum se întâmplă în alte mașini. Deși au fost comentarii în acest sens, nu există nicio rezervă în a percepe pe deplin calitatea tipică BMW la interior. Cel puțin nu la versiunile testate de noi.

Funcționalitate

Vizibilitatea bună este asigurată de un parbriz suficient de mare, cu o înclinare a montanților ca la un sedan. Comenzile sunt tipice BMW, ușor de intuit, așezate firesc. Navigația are un display ușor mai mare, cel puțin aparent, iar joystick-ul iDrive, redesenat, este așezat într-o poziție ușor de utilizat. Locurile din spate nu ies în evidență prin spațiu, fiind suficiente pentru orice tip de călătorie, pentru doi adulți. Bancheta împarte partea din spate a mașinii cu un portbagaj de 360 litri, cu scaunele așezate confortabil, sau 480 litri (un volum mediu în segment), cu spătarele ridicate aproape de 90 de grade.

Performanțe

Lista de motoare s-a extins la X1 la 5 unități diesel și 3 benzină, inclusiv TwinPower Turbo. Noi am testat versiunea xDrive25d, un motor nou, care l-a înlocuit pe xDrive 23d. Diferența dintre cele două este puterea, ambele având o cilindree de 2 litri. Cei 218 CP au făcut din acest propulsor cel mai puternic diesel de 2.0 litri din lume. Acest lucru se simte permanent, doar electronica – imposibil de decuplat integral – împotrivindu-se unui comportament supersportiv. Combinația cu cutia în 8 trepte, automată, este devastatoare, șoferul neavând altceva de făcut decât să fie pilot și să consume benzină. Și nici acest din urmă lucru nu este atât de problematic, deoarece cifrele oficiale arată un consum mediu de numai 5 litri/100km, și cu aproximativ 2 litri mai mult în realitate, într-un ritm sportiv de rulare.

Manevrabilitate

X1 se conduce ca un BMW, deși nu putem vorbi nici despre suspensia lui X6, nici despre manevrabilitatea Seriei 1. Mașina nu are centrul de greutate prea sus, este foarte bine echilibrată, așa că nu are ruliu de SUV. Direcția răspunde prompt, frânele sunt calibrate destul de bine pe masa vehiculului, astfel că nu prea există la acest capitol motive de reproș.

Siguranță

2 airbag-uri frontale, 4 airbag-uri cap față – spate, 2 airbag-uri laterale față, Control dinamic al stabilităţii (DSC – echivalent ESP), Control dinamic al tracţiunii (DTC), acestea sunt doar câteva dintre dotările standard care asigură un grad de siguranță ridicat pentru orice echipare. Rezultatul testării EuroNCAP a fost și el de 5 stele, fiind îmbunătățit în 2012, după face-lift, la 87 puncte pentru șofer/pasager, 86 puncte copii și 71 puncte siguranța activă (94,85,86 pentru Audi Q3).

Concurență

Principalul concurent este Audi Q3, dacă luăm în calcul doar caracterul premium. Dacă ne referim pe larg la segmetul crossover pe platformă compactă, putem include și SUV-urile mici, ale mărcilor de volum, de unde bavarezii pot lua clienți fără probleme. Ca preț, comparând cu Q3, X1 este mult mai tentant, având un avantaj de circa 2.000 de euro la versiunea de bază. E drept, la 28.210 euro se cumpără motorul 2.0 diesel de 116 CP, în timp ce la Q3, la 30.300 euro se cumpără 2.0 TDI cu 140 CP, al cărui echivalent la BMW (18d) costă 29.946 euro, deci cu 400 euro mai ieftin. Iar comparația este similară pentru toate motoarele. Audi este în dezavantaj din cauza gamei mai reduse (2 diesel, 2 benzină). Motorul testat, xDrive25d – nu are concurent la Audi.

Costuri

BMW X1 rămâne în zona premium cu costurile de utilizare, dar preia, într-o măsură mare, și valoarea de revânzare a mărcii, cu ajustările de rigoare. Impozitul pentru motorul testat este similar cu celelalte motoare, deoarece se calculează la cilindree, nu la putere, respectiv circa 180 lei anual. Taxa de înmatriculare este de aproximativ 300 de euro. Pe ansamblu, are costuri comparabile cu versiuni mai scumpe ale unor mărci de volum.

Concluzii

BMW X1 poate reprezenta SUV-ul dorit, în măsura în care bugetul nu permite achiziția unui model mai mare. Are trăsături BMW din belșug, iar prețul plătit reflectă acest lucru, deși nu vorbim despre sume mult prea mari. De exemplu, un VW Passat Alltrack 2.0 TDI 140 CP costă mai scump (30.373 euro). În concluzie, cine agreează SUV-urile urbane, de tip wagon, poate face o achiziție bună. Alternativa poate fi noul Serie 3 Touring xDrive, care are calitățile dar și dezavantajele sale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.