Autostrada Comarnic – Brașov ar putea fi gata în 2018

1
411

Premierul Victor Ponta a anunțat câștigătorul licitației pentru realizarea în concesiune a proiectului rutier Autostrada Comarnic – Brașov. Asocierea Vinci – Strabag – Aktor urmează să semneze contractul cu CNADNR, un contract pe 30 de ani care prevede ca Autostrada Zăpezii, cum a mai fost denumită,  să fie construită de firmele contractante, iar acestea să recupereze banii din taxe și din plățile eșalonate făcute de guvern.

Autostrada Comarnic – Brașov este o șosea extrem de importantă pentru traficul auto din România, atît cel comercial, cât și cel turistic, deoarece va asigura tranzitul peste munți. În acest moment, circulația TIR-urilor din sudul țării, inclusiv portul Costanța, spre vestul țării și spre vestul Europei, se face pe cele două drumuri naționale, DN1 și DN7, șosele cu o singură bandă pe sens. Noua autostradă urmează să aibă 58 de kilometri, 53 depoduri și 18 tuneluri, iar construcția sa va fi împărțit în două tronsoane, Comarnic – Predeal, de 36,2 kilometri, cu noduri de acces la Sinaia, Bușteni și Predeal, și Predeal – Brașov, de 21 km, care va avea un nod rutier la Râșnov și se va termina în zona localității Cristian. Studiile prevăd viteze de rulare și de 80 km/h, pe anumite porțiuni, iar în restul lungimii autostrăzii de 120 km/h.

Costurile estimate de construcție sunt de 1,2 miliarde de euro, bani pe care va trebui să-i asigure constructorul, în timp ce plățile făcute de guvern, pe perioada contractuală de 30 de ani, se vor ridica, potrivit calculelor, la circa 4 miliarde de euro. Acestea acoperă atât construcția, cu tot cu dobânzile ce vor fi plătite de cosntructor pentru finanțarea la bănci, cât și întreținerea pe parcursul celor 30 de ani. Concesionarul va avea dreptul să perceapă o taxă de utilizare șoferilor și să închirieze spațiile de servicii, iar guvernul va plăti diferența dintre banii încasați din cele două surse și costurile reale, inclusiv profitul.

Autostrada Comarnic – Brașov se află la a treia încercare de construire, la toate fiind prezentă compania franceză Vinci. Prima tentativă a fost în perioada lui Adrian Năstase, care a fost acuzat că a încredințat firmei Vinci contractul fără licitație. Guvernul Boc a reziliat contractul și a organizat o nouă licitație, care a fost câștigată tot de Vinci, în asociere cu Aktor. Lipsa de finanțare și refuzul ministrului transporturilor de atunci, Radu Berceanu, de a mări prețul contractului au condus la o nouă reziliere. Totul a însemnat o întârziere de aproape 10 ani a acestei autostrăzi.

Deși contractul nu prevede nimic în acest sens, CNADNR a estimat că vor fi necesari 4 ani pentru proiectare și construcție. Asta înseamnă că mai devreme de 2018 nu va exista o autostradă spre pârtiile de schi de pe Valea PRahovei. Victor Ponta a declarat că dacă autostrada nu va fi construită până în 2016, nu va mai candida pentru Parlament.

Cu toate acestea, putem prognoza că asocierea Vinci – Aktor – Strabag va fi interesată să termine cât mai repede lucrările, pentru a putea încasa bani.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.