Pentru prima dată la un test internațional organizat de Dacia, jurnaliștii din România au ocazia să fie primii care testează noile generații ale trio-ului Logan, Sandero și Sandero Stepway. Prima zi a fost dedicată familiei Sandero, a doua zi ne-am urcat la volanul lui Logan 2. Motorul disponibil a fost unul special: 0.9 litri, turbo, 90 CP, fabricat exclusiv la Mioveni.
Design
Contactul cu Logan și Sandero a început nu în Spania, unde se derulează testele de presă, ci la Paris, în urmă cu aproximativ o lună. Acolo am fost surprins să văd un automobil mult mai bine desenat, închegat, cu o logică a proporțiilor și cu un aer extrem de firesc, natural. Toate aceste detalii mi-au fost confirmate la Malaga, unde modelele Sandero și Sandero Stepway ne așteptau în liniște. Culorile alese pentru lansare, două nuanțe de albastru cu nume special: Bleu Persan și Bleu Azurite. Alegem un Sandero standard și începem să îl studiem cu atenție. Prima impresie confirmată este calitatea materialelor și a îmbinărilor la exterior. Lucrurile au evoluat fără discuție pentru acest model, am avut ocazia să văd cum se construiește, chiar în uzina din Mioveni, și pot să afirm cu mâna pe inimă că Sandero a devenit un model matur, îngrijit și cu pretenții. Aceleași senzații le-am avut a doua zi, când a venit rândul Loganului. Partea frontală este cea care scoate cele două modele din liga în care au alergat în ultimii ani. Ambele au o formă plăcută și modernă și pot concura cu oricare model din clasa lor. Proporțiile au rămas apropiate de vechiul model, asta și pentru că este utilizată aceeași platformă B0, îmbunătățită, dar unghiurile alese acum de designeri îi schimbă radical aspectul. De asemenea, nervurile care conturează aripile, transformate discret în pasaje, amintesc de Duster și dau mașinii un spirit mai bărbătesc, mai robust.
Confort
La interior, din nou am regăsit o evoluție remarcabilă. Planșa de bord are o arhitectură plăcută, iar textura materialelor, în ciuda faptului că vorbim tot de un plastic tare, inevitabil în acest segment, este una plăcută. Integrarea instrumenteleor este mult mai armonioasă, a apărut un spațiu de depozitare pe bord, iar cadranele de deasupra volanului ar putea fi utilizate de orice marcă și orice model. Computerul de bord are funcții noi, precum consumul instantaneu și temperatura exterioară, iar comenzile pentru aerul condiționat au parte de cele mai naturale butoane, care reușesc să nu iasă în evidență altfel decât prin aspectul plăcut. Pe ansamblu, avem un bord și o consolă centrală echilibrate, ergonomice și utile. Am lăsat special deoparte navigația. Sistemul MediaNav ocupă centrul planșei mediane, are o dimensiune mai mult decât generoasă (7 inci) și acoperă cam toate nevoile media ale unui șofer: radio, USB, Bluetooth, telefon, iPhone, mp3player. Lipsește un CD, și asta este o problemă discutată încă de la Lodgy. Dar nu asta este problema sistemului MediaNav, ci faptul că nu este disponibil decât opțional și numai pe versiunea superioară, Laureate. Prețul să este incredibil pentru un astfel de device, 300 de euro, dar faptul că trebuie să comanzi o versiune mai scumpă, îi crește prețul, indirect. Mergem mai departe, în mașină, de-a lungul consolei centrale, care adăpostește spații noi pentru depozitare, nu foarte mari, dar bune. Nu avem încă o cotieră generoasă, care să ocupe spațiul dintre scaune, dar este un detaliu mai puțin important. Scaunele, deși au rămas în zona entry-level, au un profil ceva mai bun, asigurând, parcă, un suport mai generos pentru șofer și pasager. În spate, bancheta este rabatabilă, inclusiv șezutul acesteia pentru a permite crearea unui spațiu plan. Spațiul pentru pasagerii din spate este limitat la dimensiunile clasei, deși atât Sandero, cât și Logan oferă cea mai bună lățime din clasă. În fine, portbagajul nu este cu nimic mai prejos față de alte modele, ba dimpotrivă, am putea spune că înălțimea peste medie (760 mm) asigură un spațiu larg de încărcare la Sandero, spre deosebire de un sedan, inclusiv Logan. Acesta din urmă se bucură totuși de o suprafață de încărcare destul de largă.
Tehnologie
Din punct de vedere tehnic, cele două modele au trecut printr-un proces de îmbunătățire subliniat în repetate rânduri de reprezentanții Dacia. Partea frontală a platformei a fost preluată de la Lodgy, cu structuri noi de rezistență, create pentru un comportament mai bun la impact, inclusiv la cel cu pietonii. Direcția a fost ajustată, la capitolul valori de demultiplicare, astfel că acum avem o direcție care se adaptează la viteză, pentru a păstra o rigiditate mai mare la viteze mari și o manevrabilitate mai bună în oraș. Suspensiile și frânele nu par a se fi schimbat, iar dacă s-a întâmplat, efectele sunt minore. Mica diferență de ampatament, precum și de lungime dau unele diferențe și în dinamică. Logan este ceva mai stabil, mai așezat, și are o altă așezare în viraje. Sandero este mai sprinten, dar și mai ușor de destabilizat.
Performanțe
Motorul este piesa de rezistență a acestui test și a acestui model. Noul propulsor este o veritabilă bijuterie, așa cum este și motorul de 1.0 litri construit de Ford. Propulsorul Dacia (îi putem spune așa pentru că Dacia este singura fabrică unde se produce, inclusiv pentru Renault) s-a dovedit a fi perfect pentru o mașină de clasă B, nu foarte grea. Testul a fost făcut într-o combinație de 2 persoane plus două bagaje mici. Alte 150-200 kg la bord ar putea schimba comportamentul mașinii, dar până aici puterea și cuplul micuțului propulsor sunt incredibile. Urcarea în ture este rapidă, cuplul disponibil între 2.500 și 4.000 de rotații este perceput rapid, iar efectele sunt un comportament surprinzător, care amintește de puterea vechiului 1.6 litri benzină și cuplul dieselului 1.5 dCi de 75 CP. Consumul este răsplata pe care ți-o oferă la final mașina, deoarece un regim mixt de rulare, cu staționare cu motorul pornit, accelerații dese, urcări pe serpentine ușoare au încheiat testul la 6,8 litri, după ce a avut perioade de 6 litri. Recordul a fost înregistrat de noi cu 3.8 litri, pe un segment extraurban, cu viteze de 60-70 kilometri pe oră, fără forțări, dar cu o schimbare firească a treptelor. Indicatorul care sugerează schimbarea vitezelor a fost foarte util.
Citește LISTA DE PREȚURI DACIA LOGAN 2
Concluzii
Prima concluzie care se impune după acest prim test este una evident pozitivă. Dacia Sandero a devenit o mașină frecventabilă, fără discuție, pentru români, care nu s-au înghesuit până acum pe această caroserie. În același timp, Logan a devenit și mai potrivit pentru piața noastră și pentru toți cei care apreciază un sedan accesibil și robust. Ambele sunt automobile demne de pus pe lista de cumpărături atunci când ne gândim să schimbăm mașina, și nu oriunde pe această listă, ci pe primele două poziții. Au echipamente noi, cum este cruise-controlul cu limitator, au un nivel de confort bun, comparabil cu concurența și au mare grijă de banii noștri, atît la cumpărare, cât și la utilizare. Mai multe detalii vom publica în secțiunea Test Drive, în zilele care urmează.