autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mie, aug. 22nd, 2012

Volkswagen Amarok – 2.0 BiTDI Highline 180 CP (2009 – prezent)

După 3 ani de la lansare, Volkswagen Amarok se laudă cu o participare la Dakar, în calitate de mașină de service și suport, are cel mai economic motor din clasă și un interior mai elegant decât se aștepta cineva de la un pick-up. Acum și la 180 CP.

Istoric

Segmentul pick-up-urilor este probabil cel în care Volkswagen are cea mai puțină experiență și istorie, așa cum a fost în urmă cu 10 ani când a fost lansat Touareg, primul SUV din întreaga viață a acestei mărci. De data aceasta, Amarok este primul pick-up pentru Volkswagen și acesta a reușit să impresioneze încă de la apariție, atrăgând atenția și publicului, și concurenței asupra sa. Cu toate acestea, probabil că abia după face-lift, eventual de la a doua generație, viața reală și problemele adunate în decursul unei vieți de 7-8 ani vor face din Amarok un pick-up imbatabil. Până atunci, să notăm doar că publicații de pe întreg globul, începând din Germania și până în Rusia, din Australia până în Brazilia, din Argentina până în Marea Britanie, au acordat diverse titluri și premii acestui autovehicul, și nu întâmplător.

Design

Detaliile de design au fost, probabil, cele mai ușor de anticipat, de public și de jurnaliști. Până la apariția noului curent stilistic în Volkswagen, toate simulările erau făcute după vechiul Touareg. După schimbările începute cu Golf și Passat, a fost evident cum va arăta Amarok: Simplu, robust (după cum s-a și numit primul concept care anunța modelul de serie), cu faruri tăiate drept, nemțește. Walter de Silva s-a implicat personal, la acel moment fiind în plin proces de implementare a stilului. Aspectul general nu transmite altceva decât forță, energie, masivitate. Am remarcat, de asemenea, o atenție mărită pentru detalii, pentru calitatea fiecărui panou de tablă, astfel încât aspectul general să fie cel de obect lucrat cu atenție. Și am subliniat acest lucru pentru că nu toate mașinile din acest segment lasă impresia asta.

Confort

La interior, toată lumea se așteaptă la puțin într-un pick-up, pentru că astfel de mașini sunt destinate activităților comerciale și mai puțin transportului domestic. Ei bine, Amarok este unul dintre aceste „truck”-uri care contrazic această prejudecată, și nu sunt multe cele care mai fac acest lucru. Senzația din habitaclu este destul de apropiată cu cea dintr-un Touareg, ea fiind amplificată, probabil, și de echipamentele multimedia, de pe echiparea testată. Dar finisajele, materialele sunt bune, peste medie, și reprezintă un argument pentru companiile care țin la acest detaliu când cumpără un vehicul de lucru. Mai mult, reprezintă un atu și în fața clienților privați, care cumpără mașina pentru vânătoare sau turism exotic. Senzația generală la volan este plăcută, uan de confort, iar spațiul de pe bancheta din spate, nu la fel de mare ca în față, este suficient pentru drumuri lungi, în ciuda unchiului aproape drept al spătarului.

Funcționalitate

Poziția înaltă la volan, cu o vizibilitate specifică pick-up-urilor mari, off-road, reprezintă trăsătura principală. Comenzile sunt tipice VW, la fel și radio-CD-ul prezent pe exemplarul testat. Consola mediană, de asemenea, are o poziționare foarte bună, ca și suprafața sa utilă, care, împreună cu cotiera, pun la dispoziția șoferului și pasagerului dreapt un volum foarte mare de depozitare, pentru obiecte mai mic sau mai mari, telefoane, chei, pachete etc. Nu în ultimul rând, accesul în mașină este ușor dificil ca urmare a înălțimii, persoanele mai puțin atletice având nevoie de prag pentru a păși.

Performanțe

Motorul testat a fost versiunea mai potentă și mai nouă a dieselului 2.0 TDI, de 180 CP, BiTurbo, combinat cu cutia automată în 8 trepte, și, evident, tracțiunea integrală permanentă, cu diferențial Torsen. Rezultatul acestei combinații este un nivel mare al cuplului, 420 Nm, distribuit cu înțelepciune către roți, cu un raport ce ajunge la 40/60, acest lucru fiind concretizat într-un comportament extrem de bun pe orice suprafață. Testul suprem realizat de noi a fost pe drumuri montane cu macadam (probe speciale de raliu), pe off-road, care a completat astfel testul pe asfalt, la viteze mari. Întoate aceste situații Amarok s-a dovedit imbatabil, oferind în plus și suficient confort, comparabil cu un automobil de clasă medie. Cutia de viteze, AG cu 8 trepte este rapidă, promptă, dar și orientată către consum redus, în funcție de tipul de utilizare. Cifrele oficiale, 8,2 litri/100 km sunt cât se poate de reale, atunci când mașina este condusă cu calm. Utilizarea în regim manual de schimbare poate fi tentantă, dar sigur este inutilă, deoarece singură schimbă mult mai rapid decât o poate face orice șofer. În același timp, în modul sport consumul crește destul de mult și poate depăși 10 litri/100 km în extraurban.

Manevrabilitate

În ciuda dimensiunilor sale (are 5,25 metri în versiunea double-cab), Amarok se conduce extrem de ușor, comparabil cu un sedan de clasă medie. Direcția este asistată fără să-i lipsească feed-back-ul, astfel că-ți oferă o senzație de control la orice viteză. Raza de bracare este de 13 metri, în timp ce unghiurile de atac și degajare sunt de 28, respectiv 23,6 grade (28 fără bară), iar unghiul de răsturnare este de 50 grade, o valoare foarte bună. De asemenea, adâncimea vadului maxim este de 50 cm. Cifrele nu ies din mediile acestui segment, cel al pick-up-urilor mari și medii, dar pe alocuri aduc un plus pentru Amarok. De exemplu dimensiunile benei, 155 mm cu 162 mm (suprafață de circa 2,5 metri pătrați), cu 1,22 între roțile spate, permit încărcarea de europaleți pe lateral, fapt care contribuie la creșterea spațiului util celor care folosesc astfel de încărcături. Ampatamentul de 3,10 metri, jantele de 17 inci și suspensia cu arcuri lamelare, contribuie la un confort destul de bun pe suprafețe denivelate, fiind însă prezentă o rigiditate mare a șasiului, foarte utilă în off-road sau în viraje, ca să nu mai vorbim despre posibilitățile de încărcare (max 1 tonă). Nu întâmplător, Amarok a fost ales ca automobil de suport la Raliul Dakar.

Siguranță

La testul EuroNCAP, Amarok nu a reușit să obțină un maximum de 5 stele. Comparativ cu pick-up-urile existente pe piață la data testului, care aveau majoritatea 2 sau 3 stele, rezultatul poate fi considerat bun. Principalul concurent, însă, Ford Ranger, a primit anul acesta 5 stele, cu punctaje foarte bune la toate capitolele, ceea ce ar trebui să trimită inginerii VW la teste pentru a îmbunătăți Amarok. În orice caz, ESP-ul standard ( cu extensie pentru remorcă, dacă este cazul), cele 6 airbag-uri, asistența la urcare și la coborâre, diferențialul autoblocant (opțional) și ABS-ul pentru off-road sunt tehnologiile care susțin un grad de siguranță mare.

Concurență

Concurența este extrme de puternică, iar segmentul în care a intrat Amarok este ca o cușcă cu lei. Japonezele cu tradiție, Toyota Hilux, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Mazda BT50 și Isuzu D-Max, fac legea aici își dispută întâietatea pe piață, iar Ford Ranger, cel mai nou model apărut, a beneficiat deja de review-uri foarte bune.

Costuri

Amarok este în acest moment al doilea pick-up ca preț de intrare pentru caroseriile double cab 4×4, după Isuzu D-Max. De asemenea, are un mare avantaj, deoarece concurenții japonezi nu vând caroserii double cab cu tracțiune 4×2. Costurile de utilizare sunt cele specifice VW, apreciate de clienți ca fiind mai mari decât media. Are impozite și taxe mai mici, fiind singurul motor de 2.0 litri din segment. Un alt avantaj este valoarea de revânzare bună, pe care o are marca și de care beneficiază deja și Amarok.

Concluzii

Testul special pe care l-am făcut cu această versiune de top a lui Amarok a evidențiat calitățile pe care cel mai tânăr membru al familiei pick-up-urilor le are. Experiența VW în vehicule comerciale, experiența Touareg în off-road și standardele mărcii în general se regăsesc într-un model foarte bun, atât pentru lucru, cât și pentru utilizarea personală, unul care are curajul să se bată cu japonezii care domină acest segment de o viață.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>