autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mar, iul. 31st, 2012

Toyota Aygo – 1.0 VVT-i Luna Mandarin (2005 – prezent)

FOTO: Petrică Tănase

Aygo începe să devină unul dintre veteranii clasei mici, a debutat pe piață în 2005, a trecut printr-un facelift în 2009, iar anul acesta a beneficiat de un nou update. După 7 ani pe piață mai este Toyota Aygo o ofertă atractivă? Doresc să menționez din start faptul că sunt fan Aygo, C1 și 107 pentru că din punctul meu de vedere conservă esență unui automobil de clasă mică. Este practic, oferă un bun acces în mașină prin cele 5 uși, suficient de spațios pentru patru persoane, o parte tehnică robustă neagasată de rafinamente tehnice inutile care să sporească din start gradul de scepticism vis-a-vis de fiabilitate. Și uite că am început acest test cu o concluzie.

Istorie

Aygo s-a născut în 12 iulie 2001, cam acum 11 ani. Atunci, președintele Toyota – Fujio Cho și Jean-Martin Folz – președintele PSA au decis să producă împreună o mașină de clasă mică pentru a diminua costurile de producție. Proiectul a purtat numele ”B-Zero”. Toyota Aygo a fost prezentată publicului în premieră mondială în toamna lui 2005 la salonul auto de la Paris. În 2009 modelul a beneficiat de primul facelift, alături de frățiorii C1 și 107. Anul acesta, probabil, audiența aștepta o nouă generație, în schimb criza economică a condus la amânarea lansării unui nou model. Așadar Aygo se prezintă astăzi în versiunea 1.02, probabil ultimul update al actualei generații.

Design

Este același Aygo pe care îl știm, dar puțin mai proaspăt. Partea frontală a fost redesenată pentru a alinia micuțul model la noua identitate vizuală Toyota. Se remarcă noua grilă trapezoidală de mari dimensiuni care aduce un plus de agresivitate părții frontale, grupurile optice față au fost redesenate și au apărut și luminile de rulare pe timp de zi cu LED. Noi am luat la plimbare ediția specială Mandarin, care se distinge prin culoarea portocalie a caroseriei, culoare ce se regăsește și în interior la ornamentele vitezometrului, fantelor de ventilație și turometrului, în inserțiile de la nivelul ușilor și difuzoarelor, precum și în tapițeria scaunelor.

Confort

Pentru mine Aygo face parte din categoria bunurilor de pe lângă casa omului care te ajută la nevoie. În altă ordine de idei, mă bucură faptul că au rămas modele în acest segment care nu au fost atinse de virusul introdus pe piață de Fiat 500… febra personalizării excesive. Chiar și în cazul acestei serii speciale Mandarin, nu pot spune că lumea își sacrifică timpul pentru a admira buburuza niponă. O discreție pe care o apreciez. La interior, așa cum am menționat, bifăm apariția unor ornamente portocalii care aduc un plus de culoare la interior.

Scaunele beneficiază și ele de o nouă tapițerie. La capitolul confort bifăm apariția unui sistemul audio care încorporează Bluetooth cu funcție de apelare hands-free , posibilitate de conectare cu un dispozitiv portabil pentru a asculta muzica și un ecran multifuncțional pentru nivelul de echipare Luna. Dar toate acestea pentru nivelul de echipare de vârf. Unii vor putea considera volumul portbagajului un minus, dar pentru un model din această clasă cei 139 litri sunt suficienți. Un minus real poate fi considerat dimensiunea gurii de încărcare a portbagajului. Cum Aygo nu dispune de un hayon clasic, rolul acestuia fiind luat de luneta spate care joacă rol și de hayon. Cine dorește ceva mai mult spațiu de încărcare poate rabata bancheta spate, sau opțional se poate opta pentru o banchetă spate rabatabilă 50:50.

Funcționalitate

Acesul în mașină este bun atât pentru locurile față cât și cele spate. Poate pasagerii din spate vor fi ușor dezamăgiți de faptul că geamurile spate sunt fixe. Scaunele față oferă un confort decent pentru o utilizare cotidiană în mediul urban, și nu derenjează nici în cazul unor voiaje lungi. Poziția la volan este joasă, corectă. Reglajul oglinzilor laterale este în continuare manual, prin urmare accesul la reglajul oglinzii din dreapta este ceva mai incomod. Meniul unității audio necesită o mică perioadă de acomodare pentru a naviga intuitiv prin el. Pentru o mașinuță cu valențe urbane merită salutat apariția conectivității bluetooth și kit-ului pentru telefon. În schimb lipsește în continuare computerul de bord. Un alt plus este vizibilitatea oferită de Aygo, lucru care va fi apreciat în special în cazul manevrelor în spații înguste.

Performanțe

Din punct de vedere tehnic nu bifăm nici o evoluție. Sub capotă același propulsor 1.0 VVT-i care dezvoltă 68 CP la 6.000 rpm și 93 Nm la 3.600 rpm. Un propulsor plin de temperament odată ce trece de 3.000 rpm. Iar dacă este ținut la un regim ceva mai înalt, undeva între 5.000 și 6.500 rpm, chiar poate aduce un zâmbet pe fața celui de la volan. Aygo ajunge la 100 km/h în 14,2 secunde în cazul în care este echipat cu o cutie manuală cu cinci rapoarte și are o viteză maximă de 157 km/h. Toyota anunță un consum mediu de 4,4 litri pentru 100 km și unul urban de 5,3 litri. În oraș, și într-unul aglomerat precum București, poți ajunge însă și la un consum de peste 7 litri dacă ești ceva mai agitat în trafic. Propulsorul este destul de mult prezent în habitraclu, unii vor aprecia fundalul sonor, alții probabil îl vor considera obositor.

Manevrabilitate

La acest capitol Aygo stă destul de bine. O mașinuță de doar 815 kg, cu roțile amplasate în cele patru colțuri ale șasiului promite destul de multe, chiar și cu un propulsor de 998 cmc cu trei cilindri în linie. La capitolul manevrabilitate micuța niponă stă extrem de bine, este o plăcere să faci surf prin traficul urban. Ținuta de drum impresionează, cu o punte față extrem de încăpățânată în a urma traiectoria impusă de cel de la volan și una spate docilă care te urmează cuminte. Fiind un model cu o masă redusă, la viteze superioare, pe un carosabil cu denivelări poate conduce la o senzație de insecuritate la volan atât datorită tendinței de a schimba traiectoria cât și ruliului generat.

Direcția este precisă, cu o asistare corectă pentru clasa din care face parte Aygo. Frânele au o mică ezitare în prima parte a cursei, dar este doar o problemă de acomodare cu dozarea pedalei. Timoneria cutiei de viteză parcă a câștigat un 5 în precizie, dar încă agață uneori la schimbarea treptelor, iar marșarierul protestează dacă este selectat fără preludiu ceva mai lung.

Tehnologie

Păi în cazul versiunii avute la test putem bifa la capitolul tehnologie noul sistem audio care încorporează Bluetooth cu funcție de apelare hands-free , posibilitate de conectare cu un dispozitiv portabil pentru a asculta muzica și un ecran multifuncțional. Apoi dacă Toyota a scris pe capacul propulsorului VVT-i(Variable Valve Timing – intelligence), atunci merită să menționăm sistemul care folosește o tehnologie computerizată pentru a varia admisia aerului în funcție de condițiile de drum și gradul de solicitare al motorului. Prin reglarea perioadei de timp în care supapa de evacuare se închide și supapa de admisie se deschide, motorul poate fi reglat instantaneu pentru a produce cuplu motor în toată plaja de turații.

Siguranță

Toyota Aygo nu a trecut prin halele celor de la euroNCAP, în schimb a ajuns frățiorul Citroen C1. Cei drept acest lucru s-a întâmplat în 2005, vremuri în care euroNCAP avea alte criterii e evaluare a siguranței la impact. Cu toate acestea C1 a obținut atunci 4 stele pentru protecția oferită adulților în cazul unui impact, tot patru stele și pentru protecția oferită copiilor și doar 2 stele pentru grija avută de pietoni. Astăzi Aygo vine în echiparea de serie cu duă airbag-uri rontale, cele laterale sunt dotare de serie pentru nivelul superior de echipare. Mai adăugăm ABS și EBD. Direcția este asistată electric, iar locurile spate dispun de sistemul ISOFIX.

Concurență

Aygo are în primul rând de luptat cu Aygo, dar un Aygo cu siglă Citroen sau Peugeot, adică C1 și 107. Apoi avem care pun accent pe aceleași valori practice precum modelul nipon – Hyundai i10, Kia Picanto, Suzuki Alto. Sau modele care deja contribuie la crearea unei nișe în acest segment mini – Fiat 500, Renault Twingo, VW up! și mai nou Opel Adam.

Costuri

Prețul de lansare AYGO 2012 începe de la 8.535 Euro, TVA inclus, pentru un nivel de echipare ce include: airbaguri pentru șofer și pasager, ABS + EBD + BA, aer condiționat cu reglare manuală, geamuri electrice față, închidere centralizată cu telecomandă, Radio CD & 4 difuzoare, volan cu reglare în înălțime. Este vorba de o ofertă promoțională încă valabilă, altfel prețul de bază este de 9.901 euro cu TVA inclus. Modelul avut la test în echiparea Luna Mandarin are un preț de 11.031 euro cu TVA inclus, cu reducere ajunge la 10.030 euro.

Concluzie

Cine dorește o buburuză de oraș fără pretenții dar care oferă confort chiar și pentru voiaje ceva mai lungi poate considera Aygo o opțiune. Este penalizată puțin de prezența unui singur propulsor în ofertă, lipsa unui diesel, unii dintre rivali au o astfel de motorizare în ofertă. Și prețul poate descuraja.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>