autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: sâm, Noi 23rd, 2013

Peugeot 308 – 1.6 e-HDi 115 CP Active

Funcționalitate

Îndrăznește să deschizi portiera noului 308 și vei avea senzația că ai descoperit poarta către o nouă dimensiune, o lume paralelă în care eleganța scrobită a exteriorului se metamorfozează într-o oază de nonconformism. Păcat că designerul responsabil pentru creionarea habitaclului nu a avut curajul să propună și o schiță pentru exterior. Interiorul este un adevărat tur de forță creativă, minimalismul exacerbat al noului concept ergonomic i-Cockpit fiind pur și simplu genial. Comenzile clasice, care sufocau odinioară consola centrală, s-au evaporat, iar funcțiile de bază sunt concentrate acum în jurul unui touchscreen de 9,7 inci, înnobilat cu un meniu curat și simplist, divizat în șapte capitole esențiale, aflate mereu la îndemâna șoferului grație shortcut-urilor bine ancorate la extremitățile ecranului. În stilul patentat de 208, instrumentele de bord plutesc deasupra volanului minuscul, invenție scornită parcă de un împătimit al jocurilor electronice. Bineînțeles, ideea novatoare necesită, în continuare, o perioadă de acomodare, însă, poziția ușor mai elevată a scaunului șoferului și plaja mai largă de reglaje a coloanei de direcție elimină posibilele conflicte ergonomice dintre coroana volanului și partea inferioară a cadranelor. Un detaliu inedit, cu iz de Aston Martin, este acul turometrului, care se rotește în sens invers acelor de ceasornic, într-o simetrie perfectă cu vitezometrul.

O singură întrebare a rămas fără răspuns. Este interiorul lui 308 cu adevărat premium? În mare parte, da. Finisarea este excelentă, planșa de bord și fețele ușilor fiind capitonate cu materiale moi, plăcute la atingere, impresie susținută și de pielea fină, cu accente de Alcantara, sau de inserțiile cu aspect high-tech, din metal veritabil. Din nefericire, există și excepții. Zonele ceva mai ferite, nu foarte accesibile privirilor indiscrete, ascund plastice nedemne de pretențiile burgheze ale brandului din Sochaux, iar cromatica generală a habitaclului ar avea nevoie de o infuzie de culoare, de veselie, cel mai bun exemplu fiind chiar versiunea de top Allure, a cărei planșă de bord este finisată într-o nuanță plăcută, ușor contrastantă, de mov.

Confort

Oferta de spațiu este, în general, excelentă, mai ales în față, acolo unde șoferul și pasagerul din dreapta sunt răsfățați de scaune comode, cu o bună susținere laterală și, opțional, reglaje electrice sau funcție de masaj. Portbagajul se mândrește cu un volum de încărcare de 470 litri (1.390, după rabatarea completă a banchetei, disponibilă standard în format 1/3. 2/3), record absolut în segmentul hatchback-urilor compacte clasice. În mod uzual, 308 poate acomoda 435 litri de bagaje, diferența de 35 litri fiind accesibilă abia după ridicarea podelei, acolo unde se ascunde un spațiu de depozitare suplimentar, extrem de generos. Inevitabil, pasagerii locurilor din spate plătesc tribut dimensiunilor compacte ale exteriorului, libertatea de mișcare a acestora la nivelul capului nefiind cea mai bună din clasă.

Performanțe

Dieselurile marca Peugeot și-au clădit o reputație solidă de-a lungul timpului, câștigând admirația și recunoștința clienților care le-au ales. Istoria ne învață, însă, că legendele nu sunt perene, astfel că pentru testul de prim contact am decis să punem la încercare cel mai puternic diesel disponibil la debut, un e-HDi relativ modest, de 1,6 litri și 115 CP. Un motor rafinat, care va cuceri, cu siguranță, cele mai multe inimi pe piața din România. Un motor care cu greu se face auzit la relanti sau la viteze de croazieră, atunci când 308 plutește nestingherit în treapta a șasea, la turații ce abia trec de pragul de 2.000 rpm, glasul său ușor gutural contopindu-se atât de bine cu zgomotele ambientale, încât de multe ori ne-am întrebat dacă nu cumva el a încetat să mai funcționeze, mânat sau nu de sistemul start&stop inclus în pachetul de dotări standard. Poate că alte dieseluri sunt mai rapide în termeni absoluți, însă potrivirea perfectă dintre motor și cutie va fi cu siguranță pe placul șoferilor pricepuți, care vor putea obține reprize mai mult decât onorabile alegând mereu treapta ideală. Și o vor face cu multă plăcere, transmisia cu șase rapoarte prezentă pe mașina de test fiind un exemplu de precizie și rapiditate. Accelerația de la 0 la 100 km/h, estimată la 10,2 secunde, reușește, surprinzător, să fie cea mai bună valoare din segment, cel puțin la acest nivel de putere, 308 dovedindu-se un partener suficient de abil în traficul aglomerat sau în depășirile rapide. Pentru a pluti pe creasta valului de cuplu maxim (270 Nm) e suficient să navigăm în jurul pragului de 1.750-2.200 rpm, mai ales dacă economia de carburant este țelul suprem. Un țel ușor de atins, consumuri medii reduse, de maximum 5 litri/100 km, fiind afișate în mod uzual de computerul de bord.

Pages: 1 2 3 4

Close
Please support the site
Fii alături de noi pe Facebook, Google sau Twitter!