autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mar, sept. 24th, 2013

SUV-urile de la Frankfurt: ce vom cumpăra în 2014 și ce se pregătește pentru anii următori

Una dintre categoriile de autoturisme cu o creștere foarte mare în ultimii ani, în Europa, este cea a SUV-urilor, care au ajuns să acapareze și segmentul B, cel în care nu au existat până acum câțiva ani. Salonul de la Frankfurt a confirmat această tendință, dar și interesul constructorilor în a dezvolta acest tip de caroserie.

Dintre noutățile ediției 2013 a salonului IAA din Frankfurt, am numărat 10 SUV-uri, acestea împărțindu-se în 5 versiuni de serie și 5 concept-car. La rândul lor, cele din a doua categorie au șanse mari să ajungă modele de serie în următorii 2-3 ani.

Cel mai popular SUV de serie de la Frankfurt a fost Nissan X-Trail, o nouă generație, complet nouă, care rescrie filosofia acestui model în gama japonezilor. Noul X-Trail are, așa cum s-a scris în nenumărate articole, o nouă platformă modulară, ce va fi folosită și de Qashqai, și de alte modele, compacte, crossover și SUV-uri. De asemenea, are un design absolut nou, care mută acest automobil în segmentul SUV-urilor urbane. Noile echipamente, interiorul cu mult mai mult stil plus celelalte noutăți gravitează însă în jurul aceleiași transmisii ALL Mode 4x4i, care a consacrat Nissan ca un constructor de mașini 4×4 de top.

Mercedes Benz GLA este aproape la fel de popular ca și X-Trail, deși vorbim despre o mașină premium. Intrarea celor de la Daimler în acest segment al SUV-urilor compacte vine cu întârziere, dar justificat, având în spate nu doar istoria de decenii a modelului G Class, dar și succesul celebrului ML și nu în ultimul rând al celorlalte două SUV-uri din gamă, GLK și GL. Acest din urmă crossover/SUV compact, care va concura BMW Serie 1 și Audi Q3, are designul insipirat ori mai degrabă copiat de la A Class, dar proporții foarte robuste, tipice unui SUV, astfel că anticipăm un succes de piață.

Dacia Duster este un face-lift, dar unul important. Toate cronicile de la Frankfurt au fost de părere că schimbările mici ale SUV-ului românesc vor aduce un plus major acestui model. Cu o transmisie deja cunoscută și apreciată, cu un aspect plăcut, sportiv, lui Duster îi mai lipseau doar câteva echipamente pentru a fi complet, iar acestea au venit: ESP standard, navigație cu touchscreen și conexiune bluetooth, materiale mai plăcute, accesorii opționale mai multe. Succesul său se va multiplica geometric în următorii 3-4 ani până la lansarea unei noi generații. Altfel spus, până la Geneva 2017, când vom vedea un nou Duster, vom sta cu ochii pe face-lift.

Skoda Yeti nu a fost un best-seller pe toate piețele europene. Deși a fost așteptat, după apariția conceptului cu același nume, și în ciuda calităților evidente, preluate de la Tiguan și familia, Yeti a suferit din cauza unui design atipic, deloc agresiv, și dinn cauza prețurilor foarte apropiate de SUV-urile consacrate din clasa compactă. Face-liftul i-a adus o imagine ceva mai bună, care preia noul stil de la Rapid și OCtavia, cu faruri rectangulare, de pe fața cărora au fost îndepărtate proiectoarele, cu o nouă grilă a radiatorului și o întreagă parte frontală mai agresivă. Spatele rămâne drept, vertical, și păstrează aerul de monovolum al modelului Roomster. De asemenea, la 4,22 rămâne unul dintre cele mai mici SUV-uri compacte.

BMW X5 este o noutate pentru europeni, deși a fost prezentat deja în SUA de aproape jumătate de an. Testele pentru jurnaliști au avut loc deja în luna august, iar vânzările în Europa sunt programate pentru finalul acestui an. Așa cum îi stă bine unui model premium, noul X5 respectă rețeta și aduce schimbări stilistice importante, dar toate făcute cu discreție, pentru a proteja valoarea reziduală a generației anterioare. Linile de design, amplasate pe o caroserie cu proporții identice cu vechiul X5, aduc stilul regăsit deja pe Seriile 3 și 4, iar interiorul ridică și mai mult nivelul unuia dintre modelele de top ale BMW. Intrarea sa în showroom-uri va destabiliza cu siguranță vânzările concurenților.

SUV-uri concept-car

Jaguar C-X17 mai are foarte puțin pâmă la intrarea în producția de serie. A fost aprobat deja, iar salonul de la Frankfurt a reprezentat ultimul test de popularitate înainte de pasul final. Platforma pe care a fost clădit va fi preluată și de alte modele ale mărcii, inclusiv de alte SUV-uri, iar liniile sale de design ușor de recunoscut și la modelul F-Type, vor fi prezente și în varianta finală. Singurul impediment al noului Jaguar va fi concurența mai mult sau mai puțin directă, cu noul Range Rover Evoque, însă nu ne îndoim de succesul viitorului SUV.

Lexus LF-NX este un alt concept care așteaptă cu nerăbdare să devină model de serie, deși decizia pare a nu fi fost luată încă. Cel mai probabil, reacția publicului la Frankfurt va fi decisivă, însă Lexus are nevoie de SUV-uri în gamă, dacă dorește să concureze cu mărcile germane pe piața europeană. Denumirea LF-NX nu este întâmplătoare, ea având legătură atât cu celelalte două concepte anterioare, LF-LC și LF-CC, cât și cu seria de SUV-uri (RX, LX, GX). Din punct de vedere al poziționării, probabil că BMW X6 va fi cel mai direct rival.

Suzuki iV-4 este aproape elementar de descris, deoarece declarațiile constructorului japonez au fost clare. Conceptul prefigurează un model în clasa crossoverelor B, fiind de altfel una din puținele premiere din acest segment prezentă la Frankfurt. Așa cum fostul concept S-Cross s-a transformat în SX4, noua generație, așa ne așteptăm foarte curând, chiar și în 2014, la un model de serie iV-4, în ciuda faptului că SX4 Classic va rămâne la datorie ceva vreme de acum înainte. Sau poate îl va înlocui chiar pe acesta, în Europa.

Citroen Cactus este și el un studiu cu aptitudini suficiente pentru a deveni un model de sine stătător. Chiar dacă nu sunt informații certe despre poziționarea în gama Citroen a acestui crossover, se știe că reprezintă declarația – manifest pentru viitorul limbaj de design. La lansarea în versiunea de serie, acesta ar urma să recapete litera C în numele C-Cactus, pentru a respecta noua regulă de denumiri anunțată de Citroen. O eventuală legătură cu actualul crossover de la Peugeot, 2008, ar putea exista la versiunea de serie, însă conceptul este mai important pentru introducerea noii tehnologii hibird care aduce un consum de numai 3 litri/100 km.

Kia Niro – Am lăsat special la urmă acest concept nu pentru că nu ar fi important, ci pentru că are cele mai mici șanse să devină model de serie. A fost anunțat de Kia cu foarte puțin timp înainte de salon, semn că a fost finalizat în ultimul moment, iar prezentarea în fața jurnaliștilor a trecut printr-un moment delicat, când prototipul a refuzat să se deplaseze pe scenă. Cu toate acestea, ideile prezente în acest concept, în special cele de design, dar și soluțiile constructive fac din Niro un potențial competitor pentru segmentul B al SUV-urilor, poate cel mai apropiat de stilul Nissan Juke, cel care a deschis ostilitățile în urmă cu câțiva ani. Dar apariția sa pe stradă ar putea dura cel puțin 4 ani, pentru a traversa toate procedurile de la show-car la mașină de serie.

 

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>