autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: joi, Mai 30th, 2013

Renault Clio – 1.5 dCi 90 CP (2012 – prezent)

FOTO: TIBERIU ARSENE.com

Mai seducător ca oricând, noul Renault Clio reînvie spiritul mașinii de oraș pline de șarm și personalitate. Agilă și economică, citadina franceză aduce un strop de savoare în clasa mică. Full test cu versiunea diesel de top, 1.5 dCi Dinamique.

Istoric

Apariția unui Clio complet nou nu poate trece neobservată. Fiecare schimbare de generație pune pe jar întregul segment B, primul model, lansat în urmă cu 23 de ani, trasând, practic, atributele de bază ale conceptului de mașină modernă de clasă mică: proporții compacte, manevrabilitate de top și, bineînțeles, supradoza obligatorie de sex-appeal. Însă, odată cu trecerea timpului, magia s-a estompat. A treia generație (2005) a devenit mai mare și mai confortabilă, dar a sacrificat pe altarul rafinamentului tocmai sarea și piperul predecesorilor săi. Din fericire, Renault a schimbat macazul în 2008, “împrumutându-l” pe talentatul director de design al japonezilor de la Mazda, Laurens van den Acker. Iar rezultatele nu au întârziat să apară. Un an mai târziu, superbul concept DeZir punea piatra de temelie a unei direcții de stil complet noi, ce urma să influențeze în perioada următoare întregul portofoliu de mașini al companiei.

Design

Primul exponent al noului val este chiar modelul de căpătâi al francezilor, nimeni altul decât noul Clio. Definit de proporții apetisante, atent studiate, noul Clio pune accentul pe senzualitate, regăsindu-și, în sfârșit, savoarea de odinioară. Citadina franceză mixează cu succes eleganța și sportivitatea, două atribute greu de alăturat în mod normal, clanțele posterioare “invizibile”, șoldurile proeminente și luminile de zi disimulate ingenios în calandrul lucios, dominat de o versiune supradimensionată a celebrei sigle romboidale, desărvârșind caracterul unic al mașinii.

Confort

Revoluția continuă și la interior. Finisarea ușor anostă și cromatica rece au dispărut din meniul de bază. Specialitate zilei include acum ornamente glossy, o colecție de nuanțe vesele pentru planșa de bord, fețele ușilor sau tapițerie și crom din belșug. Deși precizia asamblării rămâne ușor perfectibilă, per total, calitatea materialelor este foarte bună.

Deși sub rochia de bal a noului Clio se ascunde o versiune actualizată a platformei folosite și de Clio 3, noul model este mai lung cu 35 mm (4.065 mm), mai lat cu 24 mm (1.732 mm) și mai înalt cu 45 mm (1.448 mm) decât precedesorul său. Bineînțeles, diferența de gabarit se reflectă în creșterea spațiului interior. Scaunele au fost repoziționate, iar șoferul stă acum mai aproape de podea, totul pentru o poziție la volan mult mai naturală. Bancheta din spate poate acomoda doi pasageri de 1,85 metri în condiții bune de confort, cu mici rezerve legate de spațiul pentru cap. Ca în orice alt model de clasă mică, locul din mijloc este destinat doar copiilor sau persoanelor minione.

Funcționalitate

În mijlocul consolei centrale ce mimează designul îndrăzneț al unei tablete tronează un touchscreen generos de 7 inci, parte a sistemului MediaNav, cu navigație, bluetooth cu integrare completă pentru telefon și meniu în limba română, standard pentru nivelurile de echipare Expression și Dinamique. Meniul este simplu și intuitiv, funcțiile de bază fiind ușor de accesat. Pentru 400 de euro, se poate opta pentru centrala de comandă R-Link, care, pe lângă funcțiile de bază puse la dispoziție de MediaNav, oferă citirea e-mail-urilor sau a mesajelor scrise, comenzi vocale, acces la agenda telefonică și la diversele aplicații din noul appstore Renault, inclusiv o serie de teme amuzante ce se sincronizează cu turațiile motorului pentru a emite sunete inedite ce imită mașini de Formula 1 sau chiar OZN-uri. Cadranele întrepătrunse și vitezometrul digital supradimensionat sunt ușor de urmărit, indiferent de poziția aleasă pentru scaun sau volan, reglabil atât pe adâncime, cât și pe înălțime încă de la nivelul de bază. Computerul de bord oferă pe lângă funcțiile clasice (autonomie, consum mediu, viteză medie, distanță parcursă) informații inedite despre nivelul exact de carburant folosit de la ultima resetare sau cel mai recent plin.

Portbagajul generos de 300 litri se situează peste media clasei, putând fi extins până la 1.146 litri, cu bancheta rabatată complet. Spătarul fracționabil asimetric în format 1/3-2/3 este standard.

Performanțe

Pentru fanii motoarelor alimentate cu motorină, doar vești bune! Premiatul motor dCi de 1,5 litri, produs în peste 1 milion de exemplare de-a lungul carierei, este acum mai rafinat și mai economic (start&stop și recuperarea energiei la frânare standard) și se bucură de o liniaritate exemplară, pe întreaga plajă de turații. Potrivirea de caracter dintre noul Clio și dieselul de 90 CP pare perfectă. Motorul este incisiv încă de la 1.750 rpm, grație cuplului generos de 220 Nm și continuă să tragă puternic și uniform până aproape de linia roșie, iar cele 11,7 secunde seci, necesare pentru a atinge 100 km/h cu start de pe loc, se scurg parcă mai repede decât ne-am fi închipuit. Cireașa de pe tort? Pe lângă elasticitate, micul dCi se poate lăuda și cu un consum mediu foarte bun de 4,8 l/100 km (3,6 l/100 km oficial), pe un traseu preponderent urban de aproape 350 kilometri. Cutia este plăcută în utilizare, cu o timonerie precisă, tot ce ne-am mai fi putut dori fiind prezența celei de-a șasea trepte, un lux care ar reduce zgomotul la rulare la viteze ridicate și ar contribui, totodată, la obținerea unui consum chiar mai mic decât valorile foarte bune de care este capabil Clio 1.5 dCi. Fanii GreenPeace nu au fost nici ei uitați de Renault! Aceștia au la dispoziție butonul ECO, care limitează cuplul motorului și asigură o economie de combustibil de până la 10, dar și un nivel al emisiilor de numai 93 g CO2/km, demn de un model hibrid.

Manevrabilitate

Dinamic, noul Clio se apropie vertiginos de referința clasei, Fiesta. Ținuta de drum sigură și confortabilă și zgomotul redus la rulare sunt atuuri greu de ignorat, într-un segment în care multe modele încă mai par desprinse din cărțile de istorie, în materie de rafinament. Micul Clio se simte închegat și agil, ajutat și de liniaritatea excelentă a motorului. Doar tangajul sesizabil la trecerea peste denivelări ample pe autostradă, la viteze de croazieră, ne-a dezamăgit ușor. Tendința normală de subvirare a mașinii este bine și discret controlată de sistemul ESP, oferit ca dotare standard. Călcâiul lui Ahile rămâne direcția supraasistată, mult prea artificială pentru un șofer extrovertit, care își va dori, cu siguranță, să fi intuit mult mai clar reacțiile mașinii, la limită. În traficul urban de zi cu zi, însă, setarea extrem de confortabilă a direcției se va dovedi utilă, mai ales în cazul manevrelor în spații extrem de înguste.

Siguranță

Clio dovedeşte vasta expertiză franceză în domeniul siguranţei, reuşind să impresioneze experţii EuroNCAP prin siguranţa de cinci stele oferită pasagerilor. Standard se oferă ABS, AFU, ESP şi patru airbaguri, două frontale şi două laterale, cap-torace. Din nefericire, pasagerii din spate nu se pot bucura de protecția oferită de un set de airbaburi laterale dedicate doar lor nici măcar opțional. Cruise controlul și limitatorul de viteză sunt standard.

Costuri/Concurență

Versiunea de 90 CP a noului Clio 1.5 dCi este oferită doar în compania nivelurilor de echipare superioare, Expression și Dinamique. Cea mai accesibilă variantă are un preț de pornire de 13.800 euro cu TVA. Modelul de top testat de noi, 1.5 Energy dCi/90 CP/Dinamique, pleacă de la 14.500 euro, cotație competitivă în raport cu concurența. Dieselul de 75 CP poate fi achiziționat începând de la 11.800 euro, în nivelul de echipare entry-level Authentique, care nu dispune, însă, de aer condiționat decât opțional. Cel mai ieftin Clio, 1.2/75 CP/Authentique costă 10.200 euro, cu toate taxele incluse.

Printre echipamentele de serie ale modelelor Dinamique se numără aer condiționat, ESP, ABS, servodirecție, airbaguri frontale și laterale cap-torace, scaun șofer reglabil pe înălțime, geamuri electrice față, MediaNav cu touchsreen de 7 inci, bluetooth și navigație, proiectoare de ceață, volan îmbrăcat în piele, senzori de lumină/ploaie, jante din aliaj de 16 inci, cotieră față și sistem de acces/demaraj cu card. Contra cost, sunt disponibile climatizare automată (350 euro), vopsea metalizată (400 euro), senzori de parcare (230 euro), scaune față încălzite (70 euro) și acoperiș panoramic (doar 350 euro).

Spiritul tineresc al noului Clio se reflectă și în paleta uriașă de opțiuni de personalizare interioară și exterioară. Pachetele speciale cu prețuri cuprinse între 150 și 400 de euro includ autocolante pentru caroserie sau diverse elemente de finisare în nuanțe extrem de vii.

Cel mai mare rival al noului Clio, tot de sorginte franceză, este Peugeot 208. Pentru un model de top Allure 1.6 HDi 92 CP, similar cu Clio Dinamique, socotelile pornesc de la 16.395 euro (plus 1.895 euro). Micul 208 vine, însă, cu airbaguri cortină față/spate, climatizare automată, jante de 17 inci, oglindă interioară electrocromată, geamuri fumurii. Vopseaua metalizată costă 290 euro, climatizarea automată 161 euro, iar senzorii de parcare 242 euro. Nivelul de echipare intermediar Active pleacă de la 14.698 euro, dar este mai slab echipat decât Clio Dinamique.

Costurile adiacente sunt impozitul, 59 de lei (fără majorări), 370 lei RCA şi timbrul de mediu, 47 de euro. Garanţia oferită de Renault este de trei ani, în limita a 100.000 de kilometri. Aceasta poate fi, însă, extinsă contra cost la 5 ani, în limita a 100.000 km prin programul Renault Adagio.

Concluzii

Depășind criza de personalitate a vechiului model, Clio IV reproduce cu succes magia mașinilor de oraș simpatice și exuberante de odinioară, dând concurenței o lecție usturătoare de sex-appeal. Rafinat, agil și economic, Clio aspiră fără rezerve la supremația clasei mici și are de partea sa atuurile tradiționale ale citadinei perfecte: versatilitate, preț avantajos și costuri de exploatare reduse.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>