autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mar, Iul 9th, 2013

Porsche Roadshow 2013 – 400 de kilometri de vis, la volanul mașinii perfecte

Indiferent de domeniu, perfecțiunea rămâne un deziderat greu de atins. Și totuși, caravana Porsche Roadshow 2013 s-a încăpățânat să demonstreze contrariul, oferindu-ne privilegiul de a testa noua “recoltă” a fabricii de vise din Zuffenhausen. Cinci modele diferite, 400 kilometri și 12 ore mai târziu, am descoperit mașina perfectă!

Totul a început într-o dimineață liniștită de vară, odată cu festivitățile de inaugurare a noului complex Porsche Pipera (citește un material complet despre facilități aici), cel mai mare centru auto de lux din SE Europei. Pe măsură ce mă apropiam de impozantul dealership am simțit un vertij nefiresc. Inima îmi bătea tot mai tare. E clar, suferisem un atac de panică… sau, dimpotrivă, de fericire, asezonată cu nebunie și nerăbdare!

Nu, nu o luasem razna, ci fusesem întâmpinat de minunatul “cadou de casă nouă” trimis de firma mamă. 22 de bijuterii pe patru roți, de la Boxster, la Cayman, Panamera, Cayenne și, bineînțeles, 911, evadaseră parcă direct din posterele care ne colorau visele și pereții în copilărie și ne așteptau, cuminți, să le încercăm pe rând, timp de o zi, o zi în care aveam să redevenim copiii de altădată, acele făpturi inoncente îndrăgostite de tot ceea ce poate fi mai bun și mai frumos în viață.

Și pentru că în anii de după Revoluție icoana auto a oricărui copil se numea Porsche 911, nu puteam începe călătoria inițiatică decât mângâiat de razele blânde ale soarelui, la volanul top-modelului 911 Carrera 4S, versiune pe care am avut ocazia să o conducem atât în configurație cabrio, cât și coupe (pe porțiunea absolut delicioasă și puternic virajată, Râșnov-Pârâul Rece-Predeal).

Anul acesta organizatorii ne-au pregătit un traseu complex, cu lungi porțiuni de autostradă, viraje delicioase, situate la altitudini amețitoare și multe drumuri cariate, cu iz de off-road, în cel mai dulce stil mioritic cu putință, toate întinse pe o distanță considerabilă de peste 400 kilometri.

911, sportiva pur-sânge pentru toate anotimpurile

După o trecere rapidă în revistă a programului și a regulilor impuse de instructorii germani ce aveau să ne călăuzească “pașii” de-a lungul întregii zile, am plecat spre prima destinație a caravanei din acest an, Ploiești, ritmul fiind impus în permanență de piloții Porsche.

De îndată ce am rotit cheia în locașul special din stânga volanului (trademark unic Porsche), tunetul amenințător al evacuărilor a anunțat cu precizie de ceas elvețian trezirea la viață a nobilului boxer cu șase cilindri, de 3,8 litri și 400 CP. Vocea sa guturală, o adevărată desfătare pentru simțuri, inundă habitaclul într-o simfonie unică de vibrații și bolboroseli și își croiește, inevitabil, drum către cele mai întunecate cotloane ale sufletului, lăsând “urme” de neuitat.

După o scurtă defilare la pas pe străzile din Pipera, am ajuns pe un teren de joacă mult mai propice pentru a descoperi senzațiile unice pe care doar un cabrio le poate livra. Dansul exuberant al vânticelului fierbinte de vară îți mângâie creștetul așa cum numai un părinte iubitor o poate face, iar acordurile fabuloase ale motorului și ale ansamblului fascinant de angrenaje mecanice creează o legătură aparte om-mașină. Surprinzător, 911 Cabrio poate rula cu mult aplomb pe autostradă, decapotat, fără ca vreun curent neplăcut să atenteze la buna dispoziție a pasagerilor. Fluxul de aer este direcționat extrem de precis peste habitaclu grație aerodinamicii perfecte și a paravântului posterior, acționat electric.

Totul – de la motor, la transmisie, tren de rulare, direcție sau frâne – a fost calibrat pentru a fi pe placul divinităților, depășind, practic, granițele cuvintelor. Ochiul vigilent al electronicii nu lasă nimic la voia întâmplării, precizia și, mai ales, încrederea cu care 911 Carrera S Cabrio rulează chiar și la viteze ce depășesc cu mult granița bunului-simț fiind absolut halucinantă. Odată activat modul Sport, reacția motorului va fi mai promptă, iar cutia PDK cu șapte rapoarte și dublu ambreiaj schimbă treptele cu determinarea unui pumn de campion la categoria grea, mereu tot mai aproape de fascinanta linie roșie care depășește cu lejeritate 7.000 rpm.

În ciuda configurației atipice cu motorul amplasat în spate, ruliul este zero, viteza cu care 911 vânează fiecare apex fiind de-a dreptul uluitoare. În plus, aderența oferită de sistemul de tracțiune integrală este incredibilă, 911 Carrera 4S putând oricând poza, fără menajamente, în sportiva de zi cu zi, utilizabilă în orice anotimp. Poate și mai impresionant este că drumurile proaste, pline de cratere amenințătoare, nu pun niciun fel de probleme trenului de rulare perfect reglat al coupe-ului german. Nimic nu scârțâie, niciun zgomot suspect nu pătrunde în habitaclu! Deși este o sportivă pur-sânge, Porsche 911 absoarbe orice denivelare cu suplețea tipică unei limuzine de lux.

Interesant este că suma uriașă de calități descoperite de-a lungul testului se aplică în cazul ambelor variante de caroserie, Porsche reușind să ofere una dintre cele mai exuberante perechi de modele Cabrio/Coupe de pe piață, caracterul celor două versiuni frizând, invariabil, perfecțiunea.

Cayman și Boxster – Dr. Jekyll și Mr. Hyde

Următoarele destinații alese de organizatori (Târgoviște, Câmpulung, Cheile Grădiștei, Râșnov, Sinaia) ne-au surprins, rând pe rând, în compania întregii game de modele Porsche.

La primul popas, am trecut de la fabulosul Carrera 4S la noul Boxster S. Un downgrade? Nici pe departe! Deși puterea maximă de 315 CP pălește în fața celor 400 CP puși la dispoziție de Carrera 4S, Cayman reușește să fie cel puțin la fel de sportiv. În viraje, acolo unde puterea absolută nu contează, cuvintele cheie rămân precizia și agilitatea. Secretul este configurația ideală cu motor amplasat central, ceea ce duce la o distribuție perfectă a maselor și apropie micul coupe de portretul ideal al mașinii sport autentice. Atât puntea din față, cât și cea din spate se agață parcă în permanență de asfalt cu ajutorul unor ventuze imaginare, derapajele fiind greu de provocat, chiar și atunci când îți propui asta. Precizia ciclică cu care Cayman atacă fiecare viraj, transformă cel mai mic coupe din gama Porsche într-o mașină eminamente sportivă, care poate fi condusă cu ușurință inclusiv de șoferii neinițiați în tainele pilotajului, fratele mai mic al lui 911 democratizând, practic, sportivitatea pură. Șocant, călcâiul lui Ahile este tocmai perfecțiunea obsesivă cu care Boxster îndeplinește fiecare cerință. Totul funcționează impecabil, însă, rețeta mai are parcă nevoie de câteva condimente pentru a fi cu adevărat memorabilă.

Din fericire, lecția Porsche ne-a dat ocazia să experimentăm și cealaltă fațetă a familiei de modele entry-level, excentricul Boxster. Dacă micul Cayman este Dr. Jekyll, atunci boemul Boxster este, fără doar și poate, Mr. Hyde. Diferența de caracter apare imediat după plierea plafonului textil, operațiune ce dă naștere unei varietăți complet diferite de senzații și sentimente. Acordurile divine ale celor șase cilindri ne inundă din nou simțurile! Evacuările încep să bubuie melodios, prevestind sosirea unei furtuni. Boxster pune pe masă exact sarea și piperul de care aveam nevoie pentru a simți din nou plăcerea pură de a trăi și de a conduce! Din fericire, precizia și dinamica de top ale fratelui acoperit rămân nealterate, Boxster fiind un instrument sportiv la fel de agil și precis, indiferent de situație.

Cayenne și Panamera – pe culmile confortului

Iată-ne ajunși și la nonconformistele gamei, luxoasele Panamera și Cayenne, modele care mizează totul pe cartea confortului și a versatilității. Panamera pozează în limuzina perfectă, dedicată amatorilor de senzații sportive autentice, suficient de confortabilă pentru șeici sau directori de corporații, dar incredibil de manevrabilă, la limită. Cayenne plusează cu o supradoză de spațiu și modularitate, fără niciun fel de concesii în materie de dinamică. Conduse în ritm de probă specială, ambele modele surprind prin agilitate și stabilitate, sfidând, practic, legile fizicii. Masa mare necesită abordarea unui stil ceva mai temperat de pilotaj, însă un șofer iscusit poate ține, fără probleme, pasul cu un 911 sau un Cayman, chiar și la volanul burghezelor Cayenne și Panamera. Tracțiunea integrală face minuni și conferă un nivel de aderență greu de imaginat în condițiile unei mase care depășește, în ambele cazuri, pragul psihologic de două tone.

Rețeta mașinii perfecte – ingrediente și mod de preparare

La mai bine de 12 ore de la plecarea spre Ploiești, răsfățați de confortul suprem oferit de impozantul Cayenne, am revenit în curtea complexului din Pipera, extaziați, dar deloc încântați de perspectiva finalității inexorabile a caravanei Porsche Roadshow 2013.

La finele unei zile perfecte, care ne va “bântui” visele mult timp de acum înainte, am rămas nu doar cu o sumă uriașă de amintiri și experiențe minunate, ci și cu un cadou neașteptat, de neînchipuit chiar și pentru un alchimist, rețeta mașinii perfecte: se iau 500 grame din sportivitatea unui 911 și 200 grame din precizia unui Cayman, se amestecă bine cu 100 grame din exuberanța unui Boxster, iar la final se adaugă confortul unui Panamera și versatilitatea unui Cayenne, totul, bineînțeles, după gust!

Deși nu mai are, practic, nimic de dovedit, Porsche continuă să surprindă și să nască pasiuni, demontând în permanență mituri și stabilind noi standarde, tot mai greu de atins de concurență.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>