autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: sâm, Aug 3rd, 2013

Peugeot 2008 – 1.2 VTi 82 CP (2013-prezent)

Countryman e prea scump? Juke și Yeti, mult prea nonconformiste, iar Mokka, prea mare? Soluția se numește Peugeot 2008, model ce promite spațiul unui MPV, versatilitatea unui SUV și costurile reduse de întreținere ale unui hatchback de clasă mică. Are, însă, cel mai nou crossover ultracompact de pe piață ingredientele în măsură să-i asigure succesul? Test cu motorizarea de bază pe benzină, de 1,2 litri și 82 CP.

Istoric

A fost, odată ca niciodată, un mic Peugeot 208. Atât de mic, încât clientela constructorului din Sochaux a cerut insistent un model mai mare și mai polivalent, suficient de încăpător pentru nevoile cotidiene ale unei familii moderne. Iar Peugeot le-a ascultat doleanțele. Pornind de la același ampatament de 2,54 m, lungimea a fost majorată cu 20 cm, iar înălțimea cu 6 cm. Rezultatul? Nu, nu un 208 break, ci noul 2008, primul crossover de oraș de la Peugeot și echivalentul francez al best-seller-ului Nissan Juke. Alt nume, formulă similară: design extravagant, plin de personalitate, gardă la sol mărită, manevrabilitate de top și gabarit adaptat aventurilor cotidiene din jungla marilor aglomerări urbane.

Design

Folosind ca principală sursă de inspirație seducătorul 208, designul cucerește prin șarmul său tipic franțuzesc. Melanjul de linii rotunjite și muchii amenințătoare atrage și intrigă în egală măsură. Blocurile optice fine te hipnotizează cu aerul lor felin, iar proporțiile bine definite ale caroseriei mimează cu succes robustețea caracteristică unui SUV, impresie susținută de ornamentele exterioare din plastic cu rol de protecție și barele de amarare cromate de pe plafon. Dacă Juke rămâne rebelul clasei, atunci 2008 pozează în elevul model, acel tip de treabă care reușește să atragă atenția tuturor nu prin caracterul său extrovertit, ci prin naturalețe și carismă.

Confort/Funcționalitate

Nu la fel de conservator este interiorul. Aici, Peugeot are curajul să inoveze și propune un concept ergonomic futurist, preluat de la fratele mai mic 208. De fapt, cei care au condus deja 208 se vor simți ca acasă, planșa de bord fiind identică.

Imitând funcționalitatea unui head-up display, cadranele sunt așezate foarte sus, mai aproape de parbriz, iar șoferul privește, practic, instrumentele de bord peste volanul minuscul, care măsoară doar 35 cm în diametru. Controversata soluție necesită ceva timp de acomodare, mai ales pentru persoanele înalte care vor fi nevoite să coboare la minimum coloana de direcție pentru a evita obturarea parțială a vitezometrului. Este acel gen de idee pe care fie o accepți necondiționat și, în cele din urmă ajungi să o apreciezi și chiar să o îndrăgești, fie o respingi din start, fără drept de apel.

Cei care cred că lungimea de 4,16 m nu prevestește un habitaclu prea vast vor fi surprinși să descopere o ofertă de spațiu neașteptat de bună pentru o mașină atât de mică, mai ales în față, unde 2008 excelează în toate direcțiile. Locurile din spate sunt suficient de încăpătoare pentru doi adulți și un copil, cu mici concesii la nivelul capului în cazul pasagerilor de peste 1,85 m. Portbagajul de 360 litri este și el mare conform standardelor clasei, 2008 fiind depășit la acest capitol doar de Renault Captur (377 litri). Juke oferă doar 251 litri, iar Mokka, 356, în timp ce 208 pune la dispoziția proprietarilor săi un volum de încărcare cu 75 litri mai mic. Prin rabatarea completă a banchetei, fracționabilă 60/40 standard, portbagajul poate fi extins până la 1.194 litri, latura practică fiind completată de șinele integrate în podea și de marginea de încărcare extrem de coborâtă, detalii pe placul celor care obișnuiesc să transporte frecvent obiecte voluminoase sau biciclete. Modularitatea tipică unui monovolum rămâne, însă, o promisiune îndeplinită doar parțial, absențe notabile fiind bancheta culisantă și spațiile de depozitare complementare celor clasice.

Performanțe

Atrași de mirajul costurilor reduse de achiziție și întreținere, am ales să testăm cel mai ieftin 2008, echipat cu un motor aspirat pe benzină, de numai 1,2 litri și 82 CP. Este, însă, suficientă atât de puțină putere pentru un crossover de familie? Se pare că da! Ajutat de masa redusă a mașinii (1.045 kg), micul agregat în trei cilindri este neașteptat de vivace încă de la plecarea de pe loc și nu își arată limitele inerente cilindreei reduse, rămânând fără suflu, decât în sarcină maximă, la viteze de peste 120 km/h. Deși sprintul de la 0 la 100 km/h, estimat la 13,5 secunde, poate ridica semne de întrebare legate de agilitatea micului 2008, în realitate doar șoferii cu pretenții dinamice exagerate ar putea fi nemulțumiți de prestația mașinii. Peugeot a reușit, se pare, o mică scamatorie: cuplul maxim de 118 Nm este atins la o turație extrem de redusă pentru un motor aspirat – 2.750 rpm, francezii dând astfel o lecție de inginerie fanilor supraalimentării. Un alt punct forte al noului motor este consumul redus. Dacă datele de uzină anunță 4,9 l/100 km, noi am obținut o medie de 6,1 litri, pe ruta București-Vulcanii Noroioși și retur, fără să menajăm excesiv pedala de accelerație. O valoare bună pentru un crossover de familie. În oraș, pe o distanță irelevant de scurtă, 2008 a fost mai ceva mai gurmand, computerul de bord indicând 8,1 l/100 km. Etajarea lungă a cutiei penalizează reprizele, dar favorizează consumul, care putea fi și mai mic dacă exista și treapta a șasea.

Manevrabilitate

Nu ne așteptam să regăsim plăcerea de a conduce la volanul unui crossover de oraș, însă comportamentul dinamic al micului 2008 a fost o supriză realmente plăcută. Pe drumurile sinuoase de munte, 2008 este la fel de rapid și agil ca un hatchback mai mic și mai ușor, atacând acele de păr cu înclinări minime ale caroseriei. Direcția este și ea neașteptat de naturală și precisă, în ciuda asistării electrice, iar ținuta de drum, de asemenea, surprinde plăcut, suspensia fiind suficient de fermă pentru amatorii de sportivitate, dar nu atât de rigidă încât traversarea drumurilor nemodernizate să devină o corvoadă. Absența unui sistem de tracțiune integrală nu influențează în mod negativ dinamica mașinii. Subvirarea e moderată, iar ESP-ul intervine discret și eficient, în situațiile delicate. Pentru fanii escapadelor duminicale în afara drumurilor bine asfaltate, Peugeot oferă Grip Control (200 euro, standard pentru modelele de top – inexistent pe mașina testată), un surogat de diferențial cu alunecare limitată care optimizează tracțiunea și variază valoarea cuplului între roțile din față, în funcție de aderență și modul de funcționare preselectat de șofer (normal, noroi, zăpadă etc.).

Siguranță/Tehnologii

La acest capitol, Peugeot 2008 nu iese din pluton, promisiunea prețului redus de achiziție intrând, bineînțeles, în antiteză cu o posibilă revoluție tehnologică ce ar depăși standardele segmentului. Singurele sisteme moderne de asistență oferite standard sau opțional, în funcție de versiune, sunt cel de parcare automată, senzorii de ploaie și lumină, afișajul central tactil sau navigația – contra cost chiar și pentru modelele de vârf. Siguranța este, însă, de top, în pachetul de dotări standard fiind incluse șase airbaguri (inclusiv cortină), ESP, ABS, controlul tracțiunii și ISOFIX.

Costuri/Concurență

Peugeot mizează totul pe cartea accesibilității, gama de prețuri foarte avantajoasă fiind asul din mâneca lui 2008. Versiunea de bază 1.2 VTi Access costă 12.750 euro cu TVA. Cotația ce include un discount de lansare în valoare de 671 euro pune 2008 pe picior de egalitate cu cel mai apropiat rival al său, Renault Captur Authentique 0.9 TCe. Prin programul “Rabla”, 2008 costă doar 11.273 euro, surclasând Captur (11.461 euro) și devenind, astfel, cel mai ieftin crossover ultracompact de pe piață. Aerul condiționat este standard doar pentru modelele diesel de peste 90 CP și pentru nivelurile de echipare medii și superioare, Active și Allure, ultimul dintre ele indisponibil pentru motorul entry-level testat. Ecartul de 1.600 euro dintre Access și Active (14.350 euro) merită plătit, în condițiile în care lista de dotări standard se îmbogățește cu aer condiționat, display central tactil, comenzi audio pe volan, volan îmbrăcat în piele și proiectoare de ceață. Exemplarul testat, un 2008 1.2 VTi Active, beneficia de câteva dotări opționale suplimentare – climatizare automată bi-zonă (161 euro), cd-player (145 euro), geamuri electrice spate (193 euro), jante din aliaj de 16 inci (355 euro) și vopsea metalizată (290 euro), prețul final urcând la 15.494 euro. Pentru amatorii de dieseluri, socotelile pornesc de la 14.150 euro cu TVA pentru versiunea Access 1.4 HDi/70 CP. Cel mai scump 2008, modelul de top Allure 1.6 e-HDi/115 CP, costă 20.050 euro.

Concluzii

2008 este extrem de convingător și are toate șansele să devină un hit, sosind la momentul potrivit pentru Peugeot, care avea nevoie de un superstar. Este agil, rafinat și economic, reușind să împacheteze într-o caroserie compactă un habitaclu generos, croit pe gustul familiilor moderne. Totul la un preț extrem de competitiv. Chapeaux bas, Peugeot!

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>