autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: joi, Mar 6th, 2014

Ministerul Mediului anunță Programul Rabla 2014. Poate ultimul

Ministerul Mediului şi Administraţia Fondului pentru Mediu a lansat proiectul pentru programul Rabla 2014, un program care nu schimbă nimic esenţial, deşi autorii săi vorbesc despre „modificări majore”.

Proiectul de Ordin al ministrului Mediului şi Schimbărilor Climatice pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto Naţional, postat pe site-urile www.mmediu.ro şi www.afm.ro aduce două schimbări care pot fi considerate importante, faţă de anul trecut: nu vor mai fi tichete fizice, pe hârtie, ci electronice, și vor fi acceptate şi maşinile vechi de 8 ani. Așadar, vor fi două consecințe: se va diminua specula cu tichete și vor fi casate câteva, nu multe, din mașinile de 8 ani vechime. Având în vedere faptul că valoarea unui tichet rămâne 6.500 de lei (circa 1.400 euro), nu este prea clar cine ar prefera să caseze mașina de 8 ani, în loc să o vândă la prețul real.

În rest, prevederile pentru Programul Rabla 2014, care aparent sunt puse în dezbatere publică, dar care, probabil, vor rămâne neschimbate, nu îmbunătățesc cu nimic ceea ce ar fi trebuit să fie un program de stimulare a vânzărilor de mașini mai puțin poluante. Singura speranță rămâne promisiunea Rovanei Plumb, deja fost ministru al mediului, că Programul Rabla 2014 este ultimul.

Dincolo de considerentele practice ale Programului Rabla 2014, prevederile tehnice vorbesc despre faptul că “persoanele fizice care doresc să beneficieze de un tichet electronic se vor

adresa direct producătorilor/dealerilor validaţi în program”. Altfel spus, mafia centrelor de casare/colectare de rable se mută în curtea dealerilor auto, care vor putea utiliza mai eficient nevoia de bani a unor proprietari de rable. Mai exact, cei care casează mașinile se înscriu direct la dealeri și obțin un tichet electronic. Dacă nu cumpără mașina, vor putea primi direct de la dealer o sumă de bani (nu integrală), iar dealerul va vinde mașina mai ieftin cu diferența până la 6.500 de lei. În ceea ce privește efectele reale, ca și în ultimii 3 ani, vor beneficia de “subvenția” de la stat cei care și-ar fi cumpărat oricum un automobil.

Ministerul Mediului a anunțat prin proiectul propus că vor fi acordate în continuare bonusuri pentru cei care cumpără diferite automobile “prietenoase cu mediul”, respectiv un eco-bonus în valoare de 500 lei pentru:

• achiziţionarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6;

• achiziţionarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de

emisii de CO2 mai mică de 100g/km;

• achiziţionarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.

În mod normal, un proiect de tipul Rabla ar fi trebuit să acorde prima de casare DOAR pentru astfe de automobile, ca să reprezinte într-adevăr un stimul pentru protecția mediului.

Distribuirea tichetelor se va face ca și anul trecut, pe județe, în funcție de parcul auto existent. Tichetele neutilizate vor fi redistribuite. Vor fi în total patru etape, de câte 60 de zile fiecare. Procedura pare complicată, la prima vedere, dar nu este:

“Tichetele alocate pentru persoanele fizice vor fi distribuite pe fiecare județ, în raport cu numărul autovehiculelor uzate aflat în evidenţele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. La nivelul fiecărui județ, vor fi repartizate în mod egal între punctele de lucru aparţinând producătorilor validați şi situate în respectiva unitate teritorială

Pentru persoanele fizice, sesiunea de finanţare va fi organizată în patru etape, fiecare etapă având o durată de câte 60 zile.

 În prima etapă, toate tichetele alocate destinate persoanelor fizice vor fi repartizate pe fiecare județ, în raport cu numărul autovehiculelor uzate aflat în evidenţele DRPCIV.

În a doua etapă, tichetele aferente fiecărui judeţ rămase neutilizate, precum și cele alocate pentru care s-au anulat notele de înscriere, vor fi redistribuite în mod egal între punctele de lucru aparţinând producătorilor validați din respectiva unitate teritorială.

În a treia etapă, tichetele rămase se împart, în mod egal, între punctele de lucru ale producătorilor validaţi din judeţul respectiv. În această etapă, orice producător validat poate ceda tichetele alocate în favoarea unui alt produc ător validat, cu obligaţia de a informa, în prealabil, Administraţia Fondului pentru Mediu.

În ultima etapă, tichetele rămase se vor împărti în mod egal, între punctele de lucru. Pot participa doar producătorii validaţi care, în etapa a treia, au consumat toate tichetele alocate.

În cazul în care la sfârşitul ultimei etape vor rămâne tichete neutilizate, acestea vor fi anulate.

Calendarul Programului „Rabla” din acest an va fi comunicat ulterior pe site-urile MMSC şi AFM.”

 

Comentarii

  1. Este un pas spre bine. Are o hiba care jeneaza si nemultumeste: programarea la dealere este de ordinul a 2,5 –3 luni calendaristice, chia si la plata cash. V-ar place sa obtineti masina dupa 3 luni de la semnarea contractului cu dealerul?

Close
Please support the site
Fii alături de noi pe Facebook, Google sau Twitter!