autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: vin, aug. 10th, 2012

Mazda CX-5 – 2.2 CD150 SKYACTIVE (2011 – prezent)

FOTOGRAFII:RĂZVAN LUPICĂ

Mazda CX-5 diesel este viziunea aparte a mărcii japoneze în segmentul compact al SUV-urilor, evident în subsegmentul alimentat cu motorină.

Istoric

Cu o experiență în off-road mai puțin importantă decât cea a rivalilor japonezi, având doar modelul Tribut în trecut și pick-up-ul B (BT50), Mazda a decis în urmă cu mai puțin de 10 ani să recupereze terenul și să-și extindă gama cu mai multe SUV-uri/crossovere. A făcut-o excellent cu CX-7, a urmat CX-9, pentru piața din Rusia mai întâi, iar acum vine CX-5, un SUV compact care va beneficia desigur de imaginea modelelor mai mari.

Design

Estetic, Mazda a evoluat de la momentul CX-7, din cel puțin două motive. Unul este dat de plecarea designerului Laurens Van Den Acker, cel care pusese pe roți conceptul Nagare, care a stat la baza dezvoltării întregii game. După el a urmat Ikuo Maeda, un designer de casă, ce a lucrat sub Van Den Acker și a creat, în urmă cu doi ani Shinari, noul concept care guvernează noua gamă Mazda. Elelentul central rămâne fluiditatea, dar într-un mod ceva mai rece, am îndrăzni să spunem. Acest detaliu se reflectă la CX-5, mult mai sobru și mai rece decât CX-7, sau altfel spus, mai german.

Confort

Interiorul se ridică la nivelul segmentului din care face parte, fără dubiu, principalul argument fiind lungimea, 4,55 metri, și lățimea, 1,84 metri, valori maxime în clasa SUV compact, fiind comparabilă doar cu Honda CR-V. Câștigul de spațiu este făcut, însă, în detrimentul portbagajului, care nu este deloc mic, însă nu mai conduce în segment.

Materialele sunt peste medie, arhitectura bordului este ergonomică, iar senzația transmisă este una de confort și ușurință a manevrării. Ca poziționare în gamă, este peste Mazda6 și sub CX-7. Confortul în scaune este bun, inclusiv în spate, fiind accentuată senzația de SUV prin poziția relativ înaltă de conducere.

Funcționalitate

Comenzile sunt corect amplasate, cele pe volan sunt inversate (cruise control pe dreapta și audio pe stânga), cadranele au un aspect plăcut și pot fi urmărite cu ușurință. Remarcăm la versiunea testată comanda multimedia de pe consolă, la îndemână, similar cu modelele premium germane. Întreg ansamblul audio este agreabil, ușor de manevrat, împreună cu comenzile AC. Spațiile de depozitare nu sunt excesive, cu un singur suport de pahar pe consolă și o cotieră de dimensiuni nu foarte mari. Portbagajul are 508 litri, o valoare medie în segment.

Performanțe

Motorul diesel este mai mare decât cel pe benzină, 2.2 litri, depășind și media motoarelor utilizate în prezent în acest segment, dacă nu luăm în calcul mult mai puternicele SUV-uri premium. În ciuda mărimii, care va penaliza proprietarul la taxe și impozite, consumul rămâne mic, cu abateri de 1-2 litri față de datele oficiale, în funcție de regimul de rulare. Efortul Mazda de a obține cifre bune la emisii s-a materializat în tehnologia SKYACTIVE, care aduce inovații importante pentru un motor diesel. În primul rând, compresia este foarte scăzută pentru un astfel de motor, 14:1, similară cu motorul pe benzină SKYACTIVE. Altfel spus, Mazda a făcut un fel de motor diesel pe benzină, sau invers. Rezultatul este un potențial de urcare în ture a motorului, dar și câștiguri la nivelul materialelor, mai ușoare. În același timp, au fost montate două turbine pentru a ajuta motorul, cea de-a doua având rolul de echilibrare a comportamentului, respectiv un cuplu crescut la turații mici. Propulsorul diesel are două versiuni de putere, 150 și 175 CP, prima fiind cea testată de noi pe circuitul din Prejmer și pe noua autostradă București – Ploiești. Cele două tipuri de drum au scos în evidență aptitudinile motorului atât pentru o rulare economică la viteze de croazieră – singurul minus fiind rezervele de putere în treptele superioare ale cutiei, cât și pentru reprize scurte, în treptele inferioare, la o rulare mai sportivă, unde posibilitatea de folosi turațiile mai mari este interesantă pentru un diesel.

Manevrabilitate

Direcția destul de „electrică” face parte din senzația generală de mașină confortabilă, destinată celor care nu vor să aibă bătăi de cap și nu sunt interesați de un comportament sportiv. Asta vine cumva în contrast cu spiritul mărcii, dar ar putea aduce mulți clienți noi. Suspensiile fac față cu brio chiar și virajelor mai ascuțite, grație și caroseriei și trenului de rulare SKYACTIVE. Caroseria este mult mai ușoară în comparație cu concurența, cu aproape 200 de kilograme la dimensiuni și motoare comparabile. Transmisia AWD este una asistată electronic, testele pe macadam și noroi ușor fiind relevante pentru performanțele acesteia.

Siguranță

Smart City Brake Support este ceea ce scoate Mazda CX-5 din mulțime. Sistemul frânează singur la întâlnirea unui obstacol, bineînețeles dacă sunt îndeplinite mai multe condiții. Una dintre ele este ca viteza de deplasare să fie mai mică de 30 km/h. Noi am testat sistemul cu un manechin, la limita maximă de viteză, iar rezultatul a fost o frânare fermă, manechinul fiind atins ușor cu bara, în clipa în care mașina a oprit complet. Acesta este motivul pentru care Mazda CX-5 nu doar că a primit 5 stele EuroNCAP, ci a fost și premiată de organismul amintit pentru tehnologia de tip AEB (Autonomous Emergency Braking), pe care, acum, dorește să o impună tuturor producătorilor.

Tehnologie

Tehnologiile care pot fi regăsite la bord, în funcție de versiunea aleasă, sunt și din categoria siguranță, cu DSC, RVM, care monitorizează șoseaua în timpul depășirilor, luminile inteligente, Lane Departure Warning, dar mai ales SCBS, frânarea de urgență la impactul în oraș.

Concurență

Teoretic, concurența este reprezentată de toate SUV-urile compacte (peste 4 metri), însă cele mai apropiate ca dimensiuni sunt Honda CR-V, apoi cele două SUV-uri coreene, Hyundai ix35 și Kia Sportage, precum și Volkswagen Tiguan. Acesta din urmă este cel mai vândut din segment, dar este mai mic cu 13 centimetri. Hyundai ix35 pare cea mai bună alternativă la portbagaj, cu un preț mult mai mic, VW Tiguan are cel mai bun raport performanțe/valoare de revânzare. Versiunea diesel va avea de înfruntat handicapul cilindreei, pe care o mai găsești doar la alte mărci japoneze, dar rămâne campioană la consum, cel puțin pe hârtie.

Ca și la alte modele Mazda, CX-5 suferă prin absența opționalelor (sunt disponibile ca dotări standard pe cele 5 versiuni de echipare), altfel spus prin imposibilitatea de configurare. Prețul de bază este de 22.190, un preț bun, cu dotări acceptabile. Motorizarea testată începe de la 24.190 euro, respectiv 28.590 euro pentru 4×4 și 30.590 euro cel mai ieftin 4×4 AT diesel. La versiuni superioare, prețul crește foarte mult.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>