autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: sâm, Aug 10th, 2013

Kia Sportage – 2.0 DSL 4×4 AT

Dorința de a progresa i-a ajutat pe coreenii de la Kia să se reinventeze constant, model după model, generație după generație. Așa cum a făcut-o și noul Sportage, care s-a transformat dintr-o mașină onestă, dar lipsită de personalitate, într-un SUV modern și performant. Test cu modelul diesel de 2 litri și 136 CP, în versiunea de top cu transmisie automată.

Istoric

Lansată la mijlocul anilor ’90, Kia Sportage a venit ca un răspuns prompt la avalanșa de SUV-uri compacte nipone, fiind un off-roader veritabil, relativ spartan, cu mecanică Mazda (ironic!), un sistem de tracțiune 4×4 simplu, dar eficient și caracteristici onorabile de traversare a terenurilor mai puțin propice rulării confortabile. Odată cu trecerea anilor, Kia a ajuns sub tutela Hyundai, astfel că următoarea generație, prezentată în 2004, a fost dezvoltată pornind de la aceeași platformă tehnică cu fratele de concern, Tucson. Istoria s-a repetat și în 2010, noul Sportage fiind, din nou, identic din punct de vedere tehnic cu un model Hyundai, ix35 de această dată. Singurul detaliu care mai leagă, însă, actualul model de înaintașii săi este numele. Sportage s-a maturizat enorm și se bate acum de la egal la egal, din toate punctele de vedere, cu competitori mult mai titrați, indiferent de brand sau continentul de origine al acestora.

Design

Desenată de carismaticul Peter Schreyer, Kia Sportage surprinde prin candoare și simplitate, prin liniile sale calde și proporțiile diafane, atipice pentru un SUV înalt, asociat în general cu masivitatea deloc grațioasă a unui luptător de sumo. Garda la sol nu foarte generoasă, de 17 cm, hayonul abrupt și geamurile laterale neobișnuit de înguste au, de asemenea, un rol important în conturarea imaginii de hatchback supraînălțat, alură ce reînvie parcă spiritul ineditului Golf Country al anilor ’90. Să nu ne înțelegeți, însă, greșit! Asocierea cu Volkswagen nu trebuie să trezească niciun fel de suspiciuni. În fond, Schreyer a făcut carieră la Audi!

Confort/Funcționalitate

“Puterea de a surprinde”, vechiul slogan Kia, descrie perfect saltul calitativ fantastic al interiorului, un interior care a reușit să ne încânte prin ambianța sa caldă, elegantă, dar și prin grija deosebită pentru detalii. Nimic nu mai este lăsat la voia întâmplării. Planșa de bord este acum acoperită integral cu un cauciuc moale, plăcut la atingere, comenzile sunt ireproșabile din punct de vedere ergonomic, iar coloana de direcție poate fi, în sfârșit, reglată atât pe înălțime, cât și pe adâncime. Singurele detalii care mai trădează încă prețurile accesibile la care este propus Sportage sunt plasticele ceva mai dure, ascunse cu grijă de privirile scrupuloase – în partea inferioară a fețelor de uși sau în zona torpedoului și a frânei de mână.

Scaunele sunt așezate la înălțimea ideală, poziția la volan fiind suficient de elevată pentru a imprima acea senzație de siguranță tipică unui SUV, fără ca șoferul să se simtă parcă teleportat, fără voia sa, în vârful unui arbore secular. Suportul lateral este și el suprinzător de bun pentru un SUV fără pretenții sportive, dar vizibilitatea este departe de a fi perfectă, montanții C masivi și geamurile laterale înguste accentuând, mai mult decât era necesar, unghiurile moarte.

În ceea privește spațiul, Sportage nu dezamăgește, locul la cap și picioare fiind peste standardele clasei. Absența unei banchete culisante poate fi văzută ca un dezavantaj, mai ales de familiile cu mulți copii, obișnuite cu ceea ce oferă în mod uzual un monovolum, dar și anumiți rivali direcți ai lui Sportage, precum Skoda Yeti sau VW Tiguan. Capacitatea standard de încărcare a portbagajului, 564 litri, se situează peste valorile afișate de Nissan Qashqai (410 litri) sau Yeti (416 litri) și poate fi extinsă până la 1.353 litri, prin rabatarea completă a spătarului fracționabil 60/40. Podeaua portbagajului este dublată de o tavă din cauciuc, extrem de practică, care poate fi scoasă și curățată ușor, la nevoie.

Performanțe

Deși afișează o cilindree similară cu cea a motorului care anima vechiul Sportage, dieselul prezent sub capota modelului testat vine cu avantaje clare, lesne de sesizat încă de la primii kilometri parcurși în compania noii generații a SUV-ului coreean. Echipat cu arbori de echilibrare, un sistem de injecție directă commonrail de generația a treia și turbină cu geometrie variabilă, noul CRDi de 2 litri și 136 CP dezvoltă un cuplu net mai mare (319 Nm), extrem de util în depășiri sau în off-road, și este mult mai rafinat și mai silențios, atât la ralanti, cât și în sarcină. Vocea ușor guturală a motorului se face auzită în habitaclu abia la turații ridicate, la viteze de croazieră. Consumul este și el mai mic, media reală fiind de aproximativ 6-7  l/100 km, în condiții normale de trafic. Cutia automată cu șase trepte, dezvoltată in-house de Kia, face pereche bună cu motorul vivace, plin de viață încă de la turații reduse, caracterul nu tocmai cizelat al transmisiei devenind evident doar la kick-down, atunci când retrogadările ușor ezitante i-ar putea irita pe șoferii cu pretenții dinamice ceva mai ridicate. Reprizele și accelerațiile sunt mai onorabile decât lasă să se întrevadă fișa tehnică a mașinii, la drum, Sportage fiind suficient de sprinten pentru a combate orice prejudecăți legate de valoarea oficială a sprintului de la 0 la 100 km/h, estimat la 12,1 secunde.

Manevrabilitate

Noul Sportage este plin de surprize și la acest capitol, orice comparație cu predecesorul său stârnind zâmbete de compasiune pentru acesta. Masa redusă cu până la 91 kg, ecartamentele mai late și noua punte spate multilink asigură o ținută de drum plăcută și sigură. Caroseria nu scapă, însă, de stigmatul balansului relativ neplăcut în viraje, rezultat al mixului – clasic pentru un SUV – dintre centrul de greutate ridicat și suspensiile moi, reglate pentru a asigura un confort de top, inclusiv în afara drumurilor bine asfaltate. Servodirecția este suficient de precisă și de liniară, în ciuda asistării electrice, dar ar trebui să urce cel puțin o treaptă în materie de feeling, pentru a fi cu adevărat ideală. Sistemul de tracțiune integrală a fost dezvoltat cu ajutorul specialiștilor de la Magna. În condiții de rulare obișnuite, Sportage dispune doar de tracțiune față. La nevoie cuplul este trimis și punții din spate, în proporție de 40 și chiar de 100, în condiții extreme, transmisia putând fi blocată în raport 50/50 de la un buton dedicat.

Siguranță/Tehnologii

Testată de EuroNCAP la finele lui 2010, Kia Sportage a primit calificativul maxim de 5 stele, specialiștii institutului european independent notând cu un punctaj excelent de 93 capitolul Siguranța Pasagerilor Adulți. Copiii sunt și ei extrem de bine protejați, cea mai bună dovadă în acest sens fiind scorul de 86, obținut la această probă. Sportage este echipat, încă de la modelul de bază, cu șase airbaguri (inclusiv cortină), ESP, ABS, controlul tracțiunii și sistem de ancorare ISOFIX. În materie de tehnologie, singurele gadgeturi oferite standard sau opțional, în funcție de versiune, sunt senzorii de ploaie și de lumină, monitorizarea presiunii în pneuri sau afișajul central color cu sistem de navigație – contra cost (2.000 euro) chiar și pentru modelele de vârf.

Costuri/Concurență

Cu un preț de pornire de 17.298 euro, Sportage rămâne unul dintre cele mai accesibile SUV-uri compacte disponibile în prezent. Pentru versiunea testată, Sportage 2.0 DSL Premium, echipată cu tracțiune integrală, socotelile pornesc de la numai 25.653 euro, cu TVA. Cutia automată cu șase trepte ridică nota de plată cu 1.209 euro, farurile cu xenon costă 484 euro, iar sistemul de parcare inteligent 322 euro, în total 27.346 euro pentru modelul prezentat. În dulcele stil coreean, echiparea de serie este extrem de bogată, pe lista dotărilor standard figurând climatizarea automată, tapițeria din piele, jantele din aliaj, parbrizul încălzit, geamurile electrice față/spate, scaunele încălzite, senzorii de parcare și sistemul audio cu conexiuni bluetooth și USB. Cel mai apropiat rival din punct de vedere al costurilor este chiar fratele de concern, Hyundai Tucson, disponibil de la 28.844 euro, însă, doar în versiunea mai puternică, de 184 CP, a aceluiași motor de 1.995 cmc. Astfel, pentru cei 48 CP suplimentari veți plăti aproximativ 1.500 de euro în plus, totul la un nivel de echipare similar cu cel oferit de Sportage. Tucson poate fi comandat și într-o versiune mai ieftină, Style Heat. Aceasta costă doar 26.553 euro, dar echiparea standard nu este nici pe departe la fel de generoasă ca în cazul lui Sportage. Nu în cele din urmă, Sportage are și avantajul celor șapte ani de garanție din bară în bară, în limita a 150.000 km, ofertă rămasă, în continuare, unică pe piață.

Concluzii

Ajunsă la cea de-a treia generație, Kia Sportage s-a maturizat repede și frumos, asemenea unui erou de basm, devenind o mașină modernă, practică și spațioasă, cu un design superb, un confort de top și un motor rafinat și economic. O ofertă greu de refuzat, mai ales prin prisma prețului extrem de accesibil și a garanției record, tradițională Kia, de șapte ani.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>