autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mie, Oct 23rd, 2013

Jeep Grand Cherokee – 3.0 TD V6 AT8 (facelift)

Jeep Grand Cherokee nu este o mașină oarecare, este chiar unul din pilonii istoriei automobilului. Pentru cei care nu știu, familia Cherokee stă la baza evoluției unei specii atât de răspândite astăzi, cea a SUV-urilor. În plus, este unul dintre pionierii segmentului SUV premium, un segment atât de căutat pe toate meridianele.

Istoric 

Actualul Grand Cherokee este rezultatul unei transformări ceva mai complexe a acestui model. În urmă cu aproximativ 8 ani, șefii Jeep, ajutați de partenerii de la Mercedes-Benz, mutaseră întreg conceptul acestui automobil de pe structura de tip caroserie pe șasiu pe cea de caroserie autoportantă. Migrarea a reprezentat un pas major pentru Grand Cherokee, însă rezultatul de atunci a fost unul dezastruos, criticat vehement de presă și de clienți. În urmă cu circa 3 ani, transformarea a fost din nou una radicală, de data aceasta cu ajutorul unei platforme construite cu noii parteneri, de la Fiat. Lucrurile au început rapid să prindă contur, iar noul Grand Cherokee a devenit cel mai premiat SUV din istorie. Toate aceste modificări aveau un sens: respectarea blazonului, cel al unui model care a deschis această cutie a Pandorei, în care se găsesc SUV-urile premium. Și spunem asta pentru că, în urmă cu aproximativ 40 de ani, când Chrysler cumpăra AMC și lansa primul Grand Cherokee – moștenitorul de drept al lui XJ (Cherokee) – și vindea aproape 2 milioane de exemplare în doar 5 ani, mărcile europene Mercedes, BMW sau Audi ori Volkswagen, nici nu visau să construiască o astfel de mașină.

Acum, mult mai rapid decât se aștepta piața, modelul pe care l-am testat a adus un face-lift pronunțat, sosit timpuriu, pentru a împinge și mai mult vânzările Grand Cherokee în Europa.

Design

Schimbările la care a fost supusă mașina sunt destul de multe, unele esențiale. Mai întâi, este vorba despre design, cu schimbări vizibile la blocurile optice. Acestea au căpătat o formă ceva mai complicată, încastrată în conturul rectangular anterior. În plus, au primit tehnologia LED, atât de apreciată de public. Grila radiatorului a fost și ea redesenată discret, la fel și spoilerul față, iar la partea din spate stopurile au primit un aspect mai proaspăt. Pe ansamblu, Jeep Grand Cherokee a rămas același automobil impunător, un SUV cu proporții militare, dar și elegant în egală măsură, un concurent de temut pentru SUV-urile europene.

Confort

La interior lucrurile s-au schimbat mai ales în ceea ce privește blocul multimedia, unde a fost introdus un nou sistem Harman/Kardon, cu un display mare, de 8,4 inci, navigație, informații despre parametrii mașinii și conexiuni complete cu alte device-uri. Noile materiale și culori completează interiorul suficient de rafinat încît să emită pretenții în segmentele upmarket și premium, inclusiv cu un spațiu de limuzină executive (de exemplu inserțiile de lemn deloc kitsch). Atât poziția șoferului cât și confortul celorlalți pasageri sunt fără discuție în topul premianților, cel puțin în echipările superioare de care am beneficiat la teste.

 Performanțe

Din punct de vedere tehnic, schimbările sunt ceva mai importante. În primul rând, la capitolul motorizări, dieselul 3.0 V6 CRD, produs de VM Motori, a fost revizuit și a primit cadou o cutie nouă, de origine ZF, care este asamblată în uzinele Chrysler.  Motorul, care va reprezenta probabil 80-90 din vânzările europene, reprezintă o opțiune aproape fără cusur pentru clienți, deoarece parametrii săi de performanță au crescut (250 CP/190 CP și 570/440 Nm, în funcție de versiune), dar cifrele de consum au scăzut la 7,5 litri/100 km, în regim mixt (198 g CO2/km). Acesta este și motivul pentru care a fost botezat EcoDiesel. Celelalte motoare sunt cunoscute deja, V6 și V8, de la 3.6 litri, la 6.4 litri, mult mai potrivite pentru americani, dar disponibile, după caz, și pentru europeni, cel mai puternic fiind pe echiparea SRT, la 468 CP.

Revenind la combinația 3.0 EcoDiesel și noua cutie în 8 trepte, putem vorbi deja despre un SUV echilibrat, puternic, economic și rafinat în același timp, gata să concureze cu rivalii europeni.

Tehnologii

Deși nu este cel mai relevant pentru un automobil, insistăm pe noul sistem multimedia de la Harman/Kardon, cu display de 8,4 inchi, conexiune U Connect, plus un display de 7 inchi pe bord. Și facem asta pentru că vorbim despre o mașină premium, care în Europa trebuie să îndeplinească o multitudine de condiții pentru a fi acceptată de clienții pretențioși. Dar și celelalte tehnologii, cu certitudine mai importante în dinamica mașinii, sunt prezente: lane departure, colision warning sau cruise control adaptive, fără însă să le testăm gradul de eficiență.

Manevrabilitate

Testele noastre au reușit să acopere o gamă destul de largă de suprafețe. Cea mai mare distanță a fost acoperită pe asfalt, probabil singura suprafață pe care va rula mașina pentru 90 din viitorii clienți. De asemenea, cei câțiva kilometri rulați pe drumuri forestiere au fost un mediu perfect pentru a experimenta reprizele cutiei cu 8 trepte, atât în regim complet automat cât și manual, cu ajutorul padelelor de pe volan. Este confortabilă, este mult mai rapidă și mai delicată decât ceea ce utiliza Grand Cherokee anterior și este indiscutabil faptul că mașina avea nevoie de această cutie. Ea nu este însă o cutie sportivă, ci scopul ei principal este, probabil, obținerea unui consum bun, cu un confort pe măsură. Accelerația de 8,2 secunde de la 0 la 100 km/h spune destul despre dinamica acestui motor și a mașinii care cântărește 2 tone și jumătate.

Testele în off-road, inevitabile pentru un model care dorește să-și mențină celebritatea căpătată în anii în care era un off-roader veritabil, și care dorește să concureze cu Touareg, au fost insuficiente. Am testat unghiuri de pantă dificile, am testat sistemul hill descent, am constatat că noile Quadra Trac și Quadra Drive sunt eficiente și pe nisip sau pietriș, dar cu motorul 3.6 litri, celebrul Pentastar de 286 CP și 347 Nm, care nu este disponibil la noi. La testul din România, cu condiții ceva mai ușoare, am rulat cu motorul 3.0 TD. Acesta nu a fost supus la eforturi prea mari, dar a trecut cu brio de toate obstacolele: pantă accentuată, vad de apă, trecere peste obstacole. Mașina de test a fost echipată cu suspensia pe aer și Quadra Lift, care permite o setare suplimentară pentru off-road, cu ridicarea gărzii la sol. Pe ansamblu, echipată complet, mașina este pur și simplu robotizată și te face să te simți în siguranță indiferent cât de dificile sunt condițiile de rulare. Premiile primite sunt pe deplin meritate, chiar dacă nu mai vorbim despre un off-roader, ci despre un SUV.

Concurență

Jeep Grand Cherokee este un automobil cu o poziționare destul de dificilă. Marca este una cu pretenții upmarket spre premium. Și pentru ca lucrurile să fie mai clare, reprezentanții Jeep ne-au declarat fără echivoc că ținta principală pe piața din Europa este Volkswagen Touareg. „Prețurile noastre sunt comparabile cu cele ale Touareg și principalii clienți migrează de la Volkswagen”, ne-a declarat la Palermo Luca Ricci, Product Manager pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa, la lansarea europeană. Atenția pentru acest rival special a fost îndreptată și la nivel de echipamente, astfel că, la prețuri similare, nu există nici un echipament care să lipsească de pe Grand Cherokee. O comparație sumară a celor două modele ne arată că versiunea Mountain a lui Touareg coboară la circa 42.000 de euro, fiind o soluție mai ieftină, mai prost echipată și mai lipsită de putere la dispoziția celor care vor să facă economii. Grand Cherokee nu are o astfel de motorizare, astfel că rivalitatea celor două modele începe cu nivelul de putere superior, unde Touareg Edition X (245 CP) costă 52.000 de euro, iar Jeep Grand Cherokee (250 CP) Limited are un preț de 48.600 euro (reducere de la 54.000 euro).

Vezi prețuri Jeep Grand Cherokee – lansare în România

Date tehnice

Motor: 3.0 litri CRD V6

Capacitate cilindrică: 2.987 cmc

Putere max: 250 CP (184 kW) @ 4.000 rpm

Cuplu max: 570 Nm @ 2.000 rpm

Accelerație 0–100 km/h: 8,2 sec

Viteza max: 202 km/h

Masa: 2.403 – 2.522 kg

Ampatament: 2,915 m

Lungime: 4,828 m

Lățime: 1,943 m

Înălțime: 1,802 m

Volum portbagaj: 782 litri

Unghi atac: 26,3 grade

Unghi rampă: 18,8 grade

Unghi degajare: 26,5 grade

Consum urban: 9,3 l/100 km

Extra-urban: 6,5 l/100 km

Combinat: 7,5 l/100 km

Volum rezervor: 93,5 litri

Emisii CO2 combinat: 198 g/km

Norme emisii: Euro 5

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>