autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mie, Apr 30th, 2014

Google și Volvo testează pe stradă primele mașini autonome destinate producției de serie

Google și Volvo anunță progrese importante în dezvoltarea primelor mașini autonome destinate producției de serie. Dacă gigantul IT testează încă din 2011 vehicule inteligente pe străzile din Statele Unite, suedezii anunță introducerea pe drumurile publice din țara natală a 100 de prototipuri capabile să ruleze fără șofer, în condiții de trafic deschis.

În premieră absolută, prototipurile vor putea fi testate timp de doi ani de șoferii obișnuiți, clienți fideli, atent selecționați de producător. Programul DriveMe, operat în parteneriat cu autoritățile suedeze, va demara în 2017 și va oferi datele necesare introducerii în producția de serie a tehnologiilor din spatele mașinilor inteligente, până la finele acestui deceniu. Conform strategiei Vision 2020, Volvo își propune să elimine c0mplet riscul unor accidente fatale pentru viitoarele sale modele autonome.

Inițial, prototipurile inteligente vor rula pe un traseu prestabilit de aproximativ 50 km, ce traversează anumite zone din jurul orașului Gothenburg. Acesta include secțiuni de autostradă și intersecții nesemaforizate, incursiunea în traficul urban fiind exclusă, deocamdată. Mașinile autonome produse de Volvo sunt capabile să păstreze sau să schimbe banda de rulare, să își adapteze viteza la condițiile de trafic, să mențină în permanență distanța de siguranță față de alte vehicule și, bineînțeles, să reacționeze la orice pericol iminent. Aceste talente nu sunt deloc întâmplătoare, prototipurile fiind echipate cu un sistem complex compus din radare și lasere, senzori de monitorizare a benzilor și camere ce scanează în permanență calea de rulare.

Între timp, Google continuă testele cu propriile mașini autonome. Prototipurile americanilor au parcurs deja peste un milion de kilometri pe autostrăzile din SUA. Acum, însă, acestea se lovesc de cea mai dificilă etapă de testare, cea a probelor din traficul urban, infinit mai imprevizibil.

Inginerii de la Google se declară mulțumiți de evoluția mașinilor lor, după primele teste realizate pe străzile din apropierea sediului central al companiei din Mountain View. Grație unei serii de modificări aduse software-ului original, vehiculele autonome marca Google se laudă cu o viteză de reacție mult mai mare. Cu ajutorul unui sistem complex de radare, lasere și camere video, creierul artificial al mașinii poate detecta sute de obiecte aflate în mișcare, sortând obiectele după patru categorii: vehicule în mişcare, pietoni, biciclişti şi obiecte fixe, semnele de circulaţie, curbele şi maşinile parcate. Mașina poate face diferența, astfel, între un pieton sau un grup de pietoni și poate prezice mișcările probabile ale bicicliștilor sau intenția altor mașini de a schimba banda de rulare sau de a opri la un semafor.

Potrivit planului Google, primele mașini autonome vor ajunge pe piață, în condiții speciale, în 2018, în timp ce Volvo nu are în plan introducerea noii tehnologii în producția de serie, mai devreme de 2020. Volvo și Google nu sunt singurele companii care dezvoltă și testează, în prezent, prototipuri inteligente 100% autonome, Mercedes-Benz, Nissan, Audi sau BMW anunțând proiecte similare.

Până la materializarea în mașini de serie, accesibile publicului larg, toate proiectele de vehicule autonome se vor lovi de legislația internațională în vigoare, dar și de politicile actuale ale firmelor de asigurare. Conform Convenției de la Geneva, orice vehicul trebuie să fie controlat în permanență de un șofer, responsabil pentru tot ceea ce se petrece cu acesta. Anumite țări, precum Suedia, se bucură de interpretări ceva mai evazive ale acestei reguli, însă, Germania, de exemplu, aplică cu strictețe obligativitatea implicării permanente a șoferului.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>