autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: lun, dec. 17th, 2012

Ford B-Max – 1.6 TDCi Titanium (2012 – prezent)

Ford B-max este o mașină specială pentru România, pentru că ea reprezintă nu doar (re)venirea Ford în industria auto românească, ci și o dovadă a faptului că, alături de Dacia Logan, mașinile fabricate în România reușesc să primească aprecieri pe toate piețele lumii.

De data aceasta, la lansarea națională, am avut ocazia să testăm și dieselul 1.6 TDCi, după ce am fost impresionați de micul 1.0 litri, benzină, de 120 CP. Trebuie să precizăm că acest motor este pe cale să fie înlocuit de Ford, unul mai mic, 1.5 TDCi, de 75 CP, fiind disponibil în gamă.

Istoric

Ford este unul dintre pionierii segmentului minivan, cel care a dus la nașterea acestor Multi Purpose Vehicles, aceste monovolume care în Europa au fost popularizate de Renault. După celebrele deja C-Max și S-Max, Ford a decis să-și încerce norocul și în segmentul B, acolo unde Fusion (versiunea european, evident) pregătise terenul cu destul de mult succes.

Design

Din punct de vedere al designului, Ford B-Max poate fi considerat o reușită, chiar și după trecerea timpului. Introducerea sa în familia „kinetic design” s-a făcut printr-o alegere ingenioasă, care îi dă acestui model o atitudine independentă, în timp ce păstrează reperele tradiționale deja ale stilului amintit. Pe de altă parte, proporțiile de monovolum nu sunt deloc supărătoare, așa cum se mai întâmplă uneori în cazul unor mașini care transmit prea puternic mesajul de dubă. B-Max rămîne fluidă, modernă și plăcută.

Confort/Funcționalitate

La interior, atmosfera este una destul de up-market, cel puțin așa am perceput-o la toate exemplarele conduse până acum. Materialele au o calitate peste medie, iar arhitectura este tipică de MPV, cu o consola care se prelungește pe bord și care include și schimbătorul de viteze. Vizual, tabloul multimedia este separat de cel pentru AC, dar ele sunt subtil legate de designer prin elemente special create astfel încît să lase senzația unui panou general. Mai mult, inserțiile de crom pe cadrane și cele de plastic negru pe volan accentuează senzația de lucru de calitate.

Spațiile disponibile și confortul pe care acestea îl generează au două trăsături: sunt guvernate de dimensiunile specifice clasei, respectiv de lungimea de numai 4,07 metri, specifică segmentului B (B-Max este construit pe platforma Fiesta), dar au fost concepute astfel încât să fie cât mai eficiente, mai ales pe înălțime. Totul se centrează pe ușile culisante din spate și pe absența stâlpului central, despre care s-au scris tone de explicații și demonstrații. Această combinație chiar funcționează și oferă o suprafață enormă de acces la bord. Bancheta din spate asigură și ea un confort bun pentru două persoane adulte, chiar trei, iar înălțimea habitaclului, mare, este utilă în cazul pasagerilor înalți sau a copiilor care vor să țopăie. Pentru șofer și pasagerul din dreapta nu putem vorbi despre spații generoase, dar ele se încadrează în normal pentru acest segment. Consola centrală poate crea senzația de aglomerație. În fine, cel mai important spațiu pentru un MPV rămâne portbagajul. B-Max dispune, în configurația standard, de 304 litri, un volum de clasă compactă, dar care se poate extinde prin rabatarea scaunelor.

Performanțe

Dacă motorul 1.0 pe benzină are suficiente argumente dinamice pentru această mașină, atunci un diesel, de 95 CP nici nu mai poate fi pus în discuție. Totuși, să nu omitem că și acesta are limite: cuplul său ajunge la 215 Nm, iar accelerația 0-100 km/h este de 13,9 secunde. În mod normal, pentru clasa B nu ar trebui să fie probleme, chiar și la un MPV, și în general chiar nu sunt. Micile observați țin de greutatea mașinii, 1,3 tone, care cu 4 pasageri plus bagaje se poate transforma în 1.6 tone. Kilogramele în plus vin de la ranforsările speciale făcute pentru a suplini stâlpul central. Ușile au preluat această misiune, iar greutatea suplimentară se simte atunci când închizi sau deschizi o ușă. Însă în cea mai mare parte a timpului, mașina este vioaie, are resurse, permite oricărui șofer să conducă într-un ritm susținut, chiar dacă nu va avea ocazia să facă depășiri de WRC. Până la urmă, vorbim despre o mașină de familie, unde securitatea și confortul sunt mai importante.

Manevrabilitate

În ceea ce privește dinamica pe șosea, este absolut remarcabilă, pentru un MPV, suspensia. Mașina îți păstrează ținuta chiar și în virajele accentuate, acest lucru fiind testat, de exemplu, pe serpentinele din zona Timșul de Jos/Sus, pe traseul Brașov Predeal și celelalte spre București. Cutia de viteze testată a fost una manuală, foarte plăcută, bine etajată, setată pe consum, nu pe sportivitate. Consumul, pe ansamblu, a rămas în parametri decenți, nu chiar la nivelul anunțat oficial, dar sub media pieței. Pentru un regim de rulare liniștit, am avut o valoare de 5 – 6 și chiar sub 5 litri/100 km, iar pentru perioadele de rulare în forță, consumul a crescut foarte puțin. Un șofer priceput va scoate întotodeauna o valoare bună de consum de motorină cu acest motor.

Siguranță/Tehnologii

La capitolul tehnologii, trebuie să menționăm în special pe cele legate de siguranță. Pentru a nu exista riscul unor rezultate slabe la testele de impact lateral, dar și pentru a proteja viața pasagerilor, Ford a investit enorm în preluarea sarcinii de protecție a stâlpului central. Ușile au primit în structura lor fiecare câte o jumătate de stâlp, precum și un sistem de conectare între ele atunci când ușa se închide. Așa s-a ajuns la un punctaj record la impactul lateral, în testul EuroNCAP. Tot la capitolul siguranță trebuie remarcat sistemul Active City Stop, opțional, dar perfect pentru cei care și-l permit. Este similar cu cel de la Volvo și acționează ca o frână de serviciu, în oraș, la viteze sub 30 km/h, pentru a evita un impact iminent. La fel de important este apelarea de urgență la numărul 112, cu mesaj în limba romînă și localizare, în cazul unui accident.

Costuri/Concurență

Costurile de achiziție ar putea părea mari pentru România, dar numai dacă ne raportăm strict la Dacia și în special la modelul Lodgy. Cum Ford B-Max are un target puțin diferit, prețurile sale trebuie analizate dintr-o altă perspectivă. Prețul să de listă este de 13.400 de euro, comparabil cu cel al concurenței. Cele mai importante modele, Opel Meriva și Citroen C3 Picasso, au prețuri apropiate, respectiv Meriva 14.200 euro și C3 Picasso 12.850 euro. Pentru a atrage atenția, Ford a creat și un preț special, cu Rabla, la 10.000 de euro plus 3 cupoane, însă mai degrabă a fost o campanie de atragere a atenției decât una de vânzări. Un avantaj poate fi echiparea standard, foarte generoasă, dar și lista de opționale, care includ sistemul SYNC, un multimedia foarte complex, introdus pentru prima dată în Europa pe acest model. Modelul testat, în echiparea Titanium, este unul ceva mai scump, la 17.650 de euro, dar este, de asemenea, comparabil cu cel al concurenței. Cel mai probabil, abia după primul an de viață, prețurile vor putea coborî pentru a sublinia faptul că mașina este produsă local.

Pe ansamblu, Ford B-Max își confirmă calitățile în acest nou test, într-o combinație reușită cu motorul 1.6 TDCI. Acesta poate fi o opțiune pentru cei care iubesc dieselul, cuplul acestui tip de motor și vor să se asigure de un consum redus, deși 1.0 benzină nu duce lipsă de niciuna din aceste calități.

Concluzii

Ford B-Max este o mașină de familie, indiscutabil, și este o mașină de familie bună. S-au făcut comparații cu Dacia Lodgy, este destul de greu să le apropii altfel decât prin prisma ideii de monovolum fabricat în România. Pentru cei care apreciază acest tip de caroserie și vor o calitate superioară a interiorului, atunci B-Max este o alegere bună, dar prețul plătit va fi pe măsură.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>