autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mar, apr. 16th, 2013

Dacia Sandero Stepway – 1.5 dCi (2012 – prezent)

FOTO: TIBERIU ARSENE.com

Dacia atacă segmentul tot mai înfloritor al crossoverelor de oraş cu noul Stepway, o versiune supraînălţată, cu aspect de psedo-SUV a recent lansatului Sandero II. Propus la un preţ deosebit de tentant, noul model se adresează iubitorilor de escapade montane duminicale, dar şi celor care îşi doresc un automobil polivalent, capabil să dea piept cu bordurile tot mai înalte din jungla urbană. Test cu versiunea 1.5 dCi.

Istoric

Privit cu scepticism, conceptul maşinii low-cost practice şi fiabile, promovat asiduu de Dacia în ultimii 8-9 ani, a reuşit să se impună, încet, dar sigur, nu doar pe pieţele emergente, ci şi în multe ţări cu pretenţii mai ridicate din vestul Europei. Criza economică a avut şi ea, bineînţeles, un cuvânt greu de spus în reorientarea masivă a europenilor către alternativele de buget, iar Dacia a ştiut să valorifice la maximum acest trend, mizând pe o politică de preţuri agresivă şi pe atingerea unui raport costuri/spaţiu/dotări fără egal. Popularitatea primei generaţii Sandero Stepway a atins cote nesperat de înalte în Vest, pe multe pieţe pseudo-SUV-ul argeşean reuşind chiar să devanseze performanţele comerciale ale fratelui său convenţional. Ajuns la cea de-a doua generaţie, Stepway trece printr-o primenire de substanţă, dar păstrează intactă filozofia modelului anterior şi speră să se bucure, în continuare, de simpatia clienţilor atraşi de ideea unei maşini ieftine, cu valenţe şi look de SUV.

Design

Dar să vedem ce înseamnă, mai exact, Arta Low Cost-ului, episodul al doilea! Exteriorul renunţă la aerul utilitar ce caracteriza prima generaţie şi surprinde prin liniile curate şi elegante, de inspiraţie teutonă, puse excelent în valoare de superba nuanţă metalizată Bleu D’Azurit. În plus, partea frontală neaşteptat de agresivă contribuie la aspectul matur, plin de personalitate, al maşinii. Comparativ cu un Sandero obişnuit, Stepway este echipat cu bare de amarare pentru plafon, spoilere bi-colore şi ornamente suplimentare din plastic cu rol de protecţie pentru praguri şi pasajele roţilor. Impresia de SUV de buzunar este întărită de garda la sol generoasă, mărită faţă de modelul standard cu 40 mm, până la 207 mm – mult peste ceea ce oferă SUV-uri autentice. Un alt element inedit sunt jantele din tablă cu diametrul de 16 inci şi capace cu decupaje ample ce imită perfect look-ul unor roţi croite din aliaj uşor.

Confort

În dulcele stil Dacia, pseudo-SUV-ul autohton duce mai departe tradiţia de campion al spaţiului interior. Poziţia de condus este în continuare înaltă, însă, scaunele sunt mult mai comode şi oferă un suport lombar mai eficient, deşi susţinerea laterală rămâne perfectibilă. În spate, lăţimea de 1.436 mm la nivelul umerilor asigură loc berechet pentru trei adulţi. Chiar şi persoanele înalte au loc suficient la cap şi picioare. Totuşi, libertatea de mişcare pare, în general, o idee sub ceea ce oferă noul Logan. Tapiţeria bi-coloră, rezistentă la stresul de zi cu zi, este înveselită de titulatura Stepway, brodată pe spătarul scaunelor. Portbagajul nu a crescut, dar se situează în continuare peste media segmentului, volumul de încărcare de 320 de litri în configuraţia standard fiind identic cu cel al vechiului model. Bancheta rabatabilă fracţionat 1/3-2/3 intră în echiparea de bază, iar apariţia unor spaţii de depozitare suficient de generoase pentru stocarea unor doze de 0,5 sau chiar de 1,5 litri, inclusiv în partea superioară a consolei centrale, completează în mod fericit latura practică a maşinii.

Funcționalitate

Primele detalii pe care le-am remarcat la interior au fost progresul evident în materie de finisare şi layout-ul mult mai tineresc al planşei de bord. Plasticele pun în continuare accent pe robusteţe, dar calitatea materialelor şi precizia asamblării sunt mult peste ceea ce asociam, în general, cu un automobil propus la preţuri nefiresc de abordabile. Noile cadrane de bord găzduite în alveole separate au fost preluate direct de la fraţii mai mari Lodgy şi Dokker, turometrul fiind, în continuare, unic pentru toate versiunile de motorizare. Consola centrală este mai aerisită ca oricând, impresie susţinută de gruparea comenzilor sistemului audio, a navigaţiei şi a setărilor conexiunii bluetooth sub umbrela noii centrale de comandă LG Media Nav. Touchscreen-ul cu diagonala de 7 inci surprinde prin rezoluţia foarte bună, iar meniul este simplu şi intuitiv. Sistemul de navigaţie furnizat de TomTom e extrem de precis, fiind dotat cu unele dintre cele mai detaliate hărţi 3D disponibile în prezent pentru ţara noastră. Am fost surprinşi să aflăm, cu sau fără voia noastră, inclusiv numele uliţelor dintr-un sat mic şi izolat, desprins parcă din cărţile de istorie. Din păcate, am avut parte şi de câteva surprize neplăcute. Comenzile geamurilor electrice nu au migrat încă pe portiere, fiind poziţionate în continuare, total neintuitiv, pe consola centrală, iar claxonul a rămas “captiv” pe maneta de semnalizare, mici carenţe de ergonomie tributare filozofiei low-cost.

Performanțe

Sub capota modelului testat am întâlnit o cunoştinţă mai veche de-a noastră, binecunoscutul diesel de 1,5 litri, răspândit pe o vastă paletă de modele din cadrul grupului Renault. Aşa cum ne aminteam, cei 90 CP din fişa tehnică nu rămân o simplă cifră aşternută la întâmplare pe hârtie, întreaga putere fiind prezentă la datorie şi în viaţa de zi cu zi. Motorul trage cu aplomb încă de la turaţii joase, iar reprizele sunt mai bune decât sugerează cele 11,8 secunde necesare pentru a atinge pragul de 100 km/h. Cuplul maxim de 220 Nm îşi face simţită prezenţa de la 1.750 rpm şi nu dă prea multe semne de oboseală nici în plaja superioară de turaţii. Cutia manuală cu cinci rapoarte etajate relativ scurt este precisă şi plăcută în utilizare. Singurul reproş vizează lipsa celei de-a şasea trepte, detaliu aparent insignifiant ce afectează, însă, economia de carburant şi contribuie la menţinerea unui regim sonor relativ ridicat la viteze de croazieră, peste 3.500 rpm. Consumul rămâne, totuşi, unul dintre cele mai reduse din segment. Pe parcursul testului de aproximativ 500 kilometri, Sandero Stepway s-a mulţumit cu o medie de 5,1 l/100 km, fără activarea modului Eco – valoare foarte bună, în condiţiile unui mix relativ egal de trasee urbane/urbane şi a abordării unui tempo general destul de alert.

Manevrabilitate

Ţinuta de drum pune accent pe siguranţă şi confort, comportamentul general amintind de modelele convenţionale Sandero. Garda la sol mărită aduce mişcări ceva mai ample ale caroseriei la viteze ridicate şi un ruliu mai pronunţat în virajele abordate neglijent. Aşa cum era de aşteptat, nici asistarea direcţiei nu favorizează sportivitatea. Feedback-ul oferit şoferului este destul de vag, reacţiile maşinii fiind relativ greu de intuit pentru un novice în arta condusului. Din fericire, ESP-ul, inclus în echiparea de serie, intervine eficient de fiecare dată când este nevoie. Privit din perspectiva unui SUV de oraş sau, de ce nu, chiar din cea a unei maşini docile de familie, Stepway se comportă, totuşi, mai mult decât onorabil, timpii record pe circuit şi suspensiile de curse nefiind, cu siguranţă, incluse în caietul de sarcini al maşinii.

Siguranță/Tehnologii

Noul Stepway este, alături de Sandero şi Logan II, primul model din istoria Dacia echipat cu pilot automat. În lipsa unui sistem start&stop de ultimă generaţie, Dacia apelează la o soluţie simplă şi inedită: butonul Eco încetineşte răspunsul motorului la acceleraţii viguroase, de dragul eficienţei. Echiparea de bază mult mai bogată include airbaguri frontale şi laterale, ABS şi, mai ales, ESP, dotări de siguranţă importante şi absolut necesare, ce ajută noua generaţie Sandero să acceadă, în sfârşit, în “lumea bună”. Noul Stepway nu a fost încă testat de EuroNCAP, dar, cel mai probabil, modelul produs la Mioveni va obţine un punctaj onorabil de patru stele, scor anticipat inclusiv de oficialii companiei.

Costuri/Concurență

Iată-ne ajunşi şi la capitolul unde noul Sandero Stepway nu are, practic, rival. Versiunea diesel de 90 CP costă 12.200 de euro, cu toate taxele incluse, preţ asociat în general doar cu modelele convenţionale din clasa mică. Sistemul de navigaţie MediaNav, aerul condiţionat, vopseaua metalizată, tempomatul şi geamurile electrice sunt standard. Singurul concurent direct, derivat tot dintr-un hatchback clasic, ar fi VW CrossPolo, model ce nu se mai comercializează pe piaţa din România. Dacă ne raportăm, în schimb, la clasa SUV-urilor de oraş, niciun un model nu reuşeşte să se apropie de preţul lui Stepway. Cel mai ieftin Nissan Juke pleacă de la 15.490 de euro, iar Opel Mokka are un preţ de bază de 16.790 de euro. Viitorul Peugeot 2008, oferit şi el doar cu tracţiune faţă, va fi unicul rival propus la un nivel de preţ relativ apropiat, cotaţia estimată pentru modelul de bază, echipat cu un motor pe benzină, fiind de aproximativ 13.200 de euro cu TVA. Costurile de întreţinere reduse, tipice Dacia, şi avantajul consumului mult mai redus vor fi, însă, marile atuuri ale lui Stepway. Garanţia oferită de Dacia este de trei ani, în limita a 100.000 de kilometri.

Concluzii

Păstrând nealterat ADN-ul care l-a consacrat, Sandero Stepway rămâne maşina accesibilă şi practică, dedicată omului de rând, dar devine mai seducător ca oricând, înregistrând un avans calitativ greu de imaginat în urmă cu doar câţiva ani. Dacia democratizează, practic, conceptul de mini-crossover şi pune la dispoziţia maselor o maşină cu design plăcut, spaţiu interior imens şi echipamente moderne, precum ESP sau navigaţie, totul la un preţ nefiresc de abordabil.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>