autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: joi, feb. 14th, 2013

Dacia Logan – 1.5 dCi (2012 – prezent)

Dacia Logan este cea mai importantă lansare auto pentru România în 2012 și se instalează, probabil, ca lider al pieței auto începând cu anul acesta, mai ales că, după Geneva, va avea și o gamă extinsă. Un test complet, cu dieselul 1.5 dCi de 90 CP, în condiții de iarnă, a pus în lumină toate calitățile acestui automobil.

Istoric

Dacă la prima generație era greu să vorbești despre o istorie a acestui model, având în spate doar moștenirea vechilor Dacii 1100 și 1300, acum, după 8 ani de existență, cu destul succes, putem vorbi despre o nișă creată, în care alții încearcă acum să-și facă loc, despre un mic renume pe care și l-a făcut printre cumpărătorii aflați în căutare de „smart buying”, dar și despre un automobil care a devenit subiect de discuții și analize în redacții de pe mapamond.

Design

Dacă Logan a făcut vreun pas important odată cu cea de-a doua generație, acela este la capitolul design. De fapt, putem spune că echipa lui Laurens van den Acker a corectat toate micile defecte estetice ale vechiului Logan și și-a pus apoi amprenta pentru a-i contura și o personalitate puternică, cu ajutorul a numai câtorva detalii. Proporția bine ajustată, echilibrată, liniile ferme, nemțești, suprafețele riguroase și moderne, toate asortate cu o calitate a finisajelor, a tăieturilor, a accesoriilor crează un tot unitar, un automobil care poate sta alături de oricare din concurenți fără emoții. Nu este o limuzină premium, dar nu și-a propus asta. Este în schimb o mașină plăcută, chiar mai plăcută decât altele mult mai scumpe. Și mă refer aici la Chevrolet Aveo sedan sau la Skoda Rapid.

Confort

La interior, lucrurile s-au schimbat radical, dar pe alocuri au rămas cunoscute. Scaunele sunt mai confortabile, tapițeria textilă cu cusături albe este cool, dar reglajele pe înălțime au rămas simple, cu același levier care ridică și lasă scaunul în două poziții: sus – jos. Nu există cotieră în standard, dar poate fi comandată. Bordul a fost redesenat complet, iar textura materialului este mult mai bună. Nu vorbim despre un plastic moale, dar în această clasă nimeni nu are așa ceva. Forma 3D a bordului este agreabilă și utilă în același timp. În spate spațiul nu s-a modificat, dar bancheta rămâne rezonabilă pentru două și chiar 3 persoane. Pe ansamblu, percepția calității este cu o clasă peste vechiul Logan.

Funcționalitate

Din punct de vedere al funcțiilor și accesului la comenzi, apreciem noile cadrane, cu un desen placut, cu contur cromat și o vizibilitate bună. Apoi, spațiile utile au crescut în valoare, cu cutia de acte pe bord, planșa centrală bine proporționată, care găzduiește sistemul audio (radio CD 2-DIN sau navigația de 7 inci) și comenzile pentru aer condiționat. În combinația testată, sistemul multimedia LG, cu navigație, bluetooth, USB, este absolut tot ceea ce ai nevoie pentru mașină. Am verificat toate funcțiile, s-a conectat rapid cu un Android, a preluat agenda, a efectuat apeluri imediat. La fel cu arhiva de muzică și chiar cu un radio online activ pe telefon. Odată setat, sistemul recunoaște imediat telefonul la urcarea în mașină și pornirea motorului. Împreună cu butoanele AC, navigația ridică enorm aspectul habitaclului și senzația de interior de calitate. Din cunoștințele noastre, nici un concurent nu dispune de un astfel de sistem. Ca spații de depozitare, torpedoul, buzunarele din uși și cotiera (opțional) sunt normale, fără să iasă în evidență. Portbagajul este, în schimb, imens, 510 litri, iar spațiul se extinde odată cu rabatarea banchetei spate.

Performanțe

Motorul testat, 1.5 dCi de 90 CP, nu este nou, el a fost disponibil și la vechea generație și este cunoscut și din gama modelelor Renault. Este o alegere excelentă pentru o mașină din clasa supermini, cu o greutate de numai 1,1 tone, grație consumului său de numai 3,9 litri/100km (4,4 urban, 3,7 extraurban). Cifrele s-au îmbunătățit față de generația anterioară, nu cu mult, dar asta arată că mașina este mai eficientă. Economia de carburant oficială nu este departe de realitate. Am obținut în testul nostru o valoare medie de 4,0 litri, cu circa 5,0 litri în regim urban cu străzi goale și sub 4,0 în extraurban la viteze legale. Cu viteze mari și motorul lăsat pornit consumul abia a urcat la 6,1 litri. Din punctul de vedere al dinamicii, mașina este absolut pragmatică, fără să aibă accente de sportivitate. Accelerațiile sunt utile, poți pleca de pe loc în trombă, ai resurse de depășire la orice viteză și nu te simți inferior în trafic. Cutia de viteze are tot 5 trepte, ceea ce generează o oarecare frustare la viteze foarte mari, dar își face treaba fără probleme. Comparativ cu ediția anterioară a motorului, modificările s-au făcut cu o economie la consum (4,0 litri mediu anterior), un câștig la cuplu (+20 Nm), și o pierdere la viteza maximă (167 km/h față de 173 km/h).

Manevrabilitate

Ampatamentul este neschimbat, 2,63 metri, comparabil cu o compactă, iar asta se simte la comportamentul pe șosea. Suspensiile sunt, în principiu, și ele neschimbate, deși s-a vorbit la un moment dat despre o modificare adusă sistemului. Pe ansamblu, noul Logan nu este foarte rigidă, ci poate fi considerată o mașină confortabilă, pe suprafețe denivelate, dar asta aduce o penalizare la viraje. Cu un simț decent al maselor, poți aborda orice viraj cu o viteză normală, fără să fie nevoie să frânezi excesiv, cum se întâmplă la alte modele din clasă. Frânele s-au dovedit eficiente, dar luăm în calcul că mașina este nouă, cu placuțe și discuri noi. Surpriza plăcută a fost ESP-ul, deși știam că există. Acesta ridică mult nivelul asistenței și crește gradul de siguranță. Intrarea sa în funcțiune se face doar la pierderea evidentă a aderenței/stabilității, fără să afecteze rularea normală.

Siguranță

Și dacă vorbeam despre ESP, să subliniem faptul că acesta este cel mai mare câștig pentru noul Logan. Împreună cu limitatorul de viteză și cele 4 airbag-uri și acestea fac din modelul Dacia o mașină ce se găsește la un nivel comparabil cu cel al competiției, într-un moment în care publicul pune din ce în ce mai mult preț pe acest aspect. Mașina nu a fost încă testată de EuroNCAP, dar echipamentele în plus și rezultatele anterioare pot ridica pretenții la 4 stele.

Tehnologie

Dacia Logan nu poate fi considerată o mașină inovatoare în vreun domeniu, însă poate fi un deschizător de drumuri, alături de Lodgy, cu noul MediaNav. Acesta costă doar 300 de euro și aduce la mâna dreaptă a șoferului toate tehnologiile multimedia necesare într-o mașină, după ce ani de zile mulți proprietari de mașini doar visau la un astfel de device. Celelalte noutăți tehnologice din Logan au fost deja amintite: ESP/ASR, cruise control, limitator de viteză, senzori de parcare, care se înscriu în aceeași idee: tehnologia la care mulți au visat are acum un preț accesibil.

Concurență

Sunt cel puțin două automobile care sunt concurente direct în clasa din care face parte Logan, sedanuri supermini. Este vorba despre Chevrolet Aveo, caroseria sedan, de mai mult timp pe piață, și Skoda Rapid, un sedan al modelului Fabia, care nu are la fel de multă notorietate. Dacă prima generație Dacia Logan avea doar avantajul prețului în fața celor două, acum lucrurile s-au schimbat. La dotări similare, Logan are un preț cu câteva mii de euro mai mici, iar dacă discutăm despre detalii, calitatea este mai bună la modelul Dacia pentru unele echipamente. Și la capitolul spații și dimensiuni, mașina construită în România are destule puncte în plus. Dincolo de cele două modele și eventual alte sedanuri din segmentul B, clienții din clasa compactă sunt și ei în targetul modelului Logan.

Costuri

Acest capitol este cel mai important pentru modelele Dacia. Și de data aceasta, Logan vine atât cu prețul de achiziție mic, dar și cu costuri de întreținere reduse. Dacă facem comparația cu aceleași modele concurente situația devine mult mai clară. Aveo are un preț de bază de 11.600 de euro, iar Skoda Rapid începe de la 13.061 euro. Pentru motorizări echivalente cu dieselul de la Dacia, Aveo are motorul 1.3 diesel, de 95 CP, la 15.600 euro, iar Rapid are 1.6 TDI, de 105 CP, la 16.818 euro. Dacia are două versiuni 1.5 dCi, de 75 și 90 CP, 10.600 euro și 11.200 euro. Cea din urmă, testată de noi, cu performanțe comparabile cu cele ale concurenței este în echiparea superioară Laureate, cu dotări aproape complete. Dacă optezi pentru toate echipamentele (MediaNav, Pack Securite, Pack Look, cotieră), prețul ajunge la 12.350 euro.

Alte costuri sunt impozitul, 59 de lei (fără majorări), 380 lei RCA, 150 euro taxa de mediu (după legea veche). Valoarea de revânzare este foarte bună pentru marca Dacia și mai ales pentru Logan.

Concluzii

Testul nostru a fost făcut în condiții meteo destul de nefavorabile, cu suprafețe de zăpadă pe alocuri și asfalt umed. Mașina a dovedit odată în plus, după testul de la lansarea internațională, că este o opțiune pe care nici un român care vrea să-și cumpere mașină nu trebuie să o ignore. Dacă vechile Logan și Sandero mai aveau probleme de calitate, de aspect al interiorului, de design, acum mașina este completă, cu foarte puține neajunsuri.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>