autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: sâm, Sep 21st, 2013

Dacia Logan MCV – 1.5 dCi, 90 CP, Laureate

Mai compact și mult mai stilat decât vechiul MCV, primul break veritabil bazat pe Logan reînvie spiritul practic al mașinii pe ai cărei umeri s-au clădit majoritatea familiilor pre și post-decembriste, celebra Dacia 1300 Break. Test cu versiunea de top, Logan MCV 1.5 dCi Laureate/90 CP. Foto: Ionuț Titulescu

Istorie/Poziționare

Dacia Logan MCV este un break clasic, poziționat la limita superioară a clasei mici, un model cu hayon normal și cinci locuri, derivat direct din noul Logan sedan. Cei de la Dacia au preferat să păstreze denumirea MCV, în ciuda faptului că acum avem de-a face cu un wagon și nu cu o utilitară cu iz de MPV, convertită în mașină de familie. Noul Logan MCV are o lungime totală de 4,49 metri, fiind mai mare cu 14 centimetri decât sedanul și cu 2 cm mai scurt decât vechiul MCV. În schimb, ampatamentul de 2.634 mm a rămas neschimbat față de sedan. Versiunea cu șapte locuri a fost eliminată din program, locul lăsat liber de fostul MCV fiind ocupat în prezent de monovolumul Lodgy și de Dokker, care dispune inclusiv de o variantă pentru pasageri.

Design/Funcționalitate

Dacia Logan MCV renunță la aerul utilitar și se înscrie în tiparele clasice ale unui segment în care funcția primează în fața formei, fiind preferat un design sobru, cu influențe teutone, un design lipsit de orice fel de artificii inutile. Partea frontală ușor agresivă, cu farurile sale angulare și grila atent proporționată, este preluată integral de la noile Logan și Sandero II. Contrar speculațiilor de dinaintea lansării, Dacia nu a grefat stopurile masive prezente pe Lodgy și pe noul Logan MCV, fiind preferat un set de blocuri optice simple, dar mult mai elegante.

Interiorul nu aduce niciun fel de modificări în materie de layout sau ergonomie comparativ cu sedanul. Consola centrală aerisită este dominată de touchscreen-ul generos de 7 inci al centralei multimedia MediaNav cu sistem de navigație TomTom și conexiuni bluetooth și USB. Calitatea finisării a progresat vizibil, însă câteva carențe de ergonomie trădează, în continuare, filozofia low-cost: comenzile geamurilor electrice sunt poziționate, total neintuitiv, tot la baza consolei centrale, claxonul a rămas captiv pe maneta de acționare a farurilor, iar turometrul este unic, indiferent de motorizare.

Logan MCV își va cuceri clientela prin oferta de spațiu este extrem de generoasă. Chiar și persoanele înalte au loc suficient la cap și picioare. Portbagajul dispune de un volum uriaș de încărcare ce atinge valoarea record de 573 de litri (1.518 litri cu bancheta rabatată), mult peste ceea ce oferă concurența. Skoda Fabia break, spre exemplu, se poate lăuda cu numai 505 litri, iar Renault Clio Estate, cu 430 litri. Gabaritul generos al mașinii permite încărcarea unor obiecte lungi de 2,7 metri, plierea asimetrică, în format 60/40 a spătarului fiind standard încă de la modelul de bază, la fel ca barele de amarare amplasate pe plafon. Șezutul banchetei este fix, însă, astfel că odată cu rabatarea spătarului se creează un prag deloc binevenit în cazul încărcării unor obiecte voluminoase. Ne-am fi dorit, poate, să descoperim și mai multe spații de depozitare suplimentare, cele amplasate în portiere, oricât de generoase, fiind insuficiente pentru nevoile unei familii numeroase.

Performanțe

Paleta de motorizări este identică cu cea oferită de Logan, sub capota modelului testat regăsindu-se arhicunoscutul diesel de 1,5 litri, în declinarea sa de 90 CP, putere arhisuficientă pentru traficul de zi cu zi. Elasticitatea motorului este mult mai impresionantă decât sugerează cele 12,1 secunde necesare pentru a atinge pragul de 100 km/h și asta datorită cuplului generos de 220 Nm, accesibil încă de la 1.750 rpm. Cutia de viteze etajată relativ scurt are tendința să agațe ușor la retrogradările rapide, iar lipsa celei de-a șasea trepte penalizează consumul și contribuie la creșterea nivelului sonor resimțit în habitaclu la viteze de croazieră. Experimentatul dCi rămâne, însă, un campion al consumului, cu o medie reală de de 5,1-5,4 l/100 km, fără activarea modului Eco, în condiţiile unui mix relativ egal de trasee urbane/urbane şi a abordării unui tempo general destul de alert. Consumul oficial este estimat la 3,8 l/100 km. În regim exclusiv urban media urcă spre 6-6,5 l/100 km.

Manevrabilitate

Dinamica nu este punctul forte al noului Logan MCV. Centrul de greutate ridicat și suspensia moale, orientată spre confort, aduc un ruliu destul de pronunţat în viraje. Din fericire, ESP-ul, inclus în echiparea de serie, temperează extrem de abil orice tendință subviratoare. Feedback-ul oferit de direcție este și el destul de vag, în ciuda asistării sale deloc exagerate, evidentă în cazul manevrelor complexe de parcare. Din perspectiva unei mașini de familie, Logan MCV își îndeplinește, însă, cu brio menirea, ținuta sa drum punând accent pe siguranța și confortul prețuite de șoferii cărora conceptul de condus sportiv le este complet străin – fix portretul robot al unui părinte grijuliu, eminamente preocupat de siguranța pasagerilor săi prețioși.

Concurență și costuri

Asul din mâneca noii Dacia Logan MCV este prețul, capitol la care breakul argeșean nu are, practic, rival. Socotelile încep de la 7.790 euro, cotație valabilă pentru modelul Acces, cu motor de 1.2 litri pe benzină. Versiunea diesel de 90 CP costă 12.300 de euro, cu toate taxele incluse, preţ asociat în general doar cu modelele convenţionale din clasa mică. Aerul condiționat, tempomatul şi geamurile electrice sunt standard în cazul variantei de top testate, Laureate. Sistemul de navigație MediaNav costă 300 euro, vopseaua metalizată, tot 300 euro, iar regulatorul de viteză, senzorii de parcare spate și volanul îmbrăcat în piele, grupate în Pack Securite, 400 euro. Sistemul start&stop nu este inclus nici pe lista de opționale, însă Dacia propune butonul Eco, care anesteziază răspunsul pedalei de acceleraţie, de dragul economiei de carburant.

Cei mai apropiați rivali sunt Skoda Fabia Combi și fratele de concern Renault Clio Estate. Pentru Fabia, gama de prețuri debutează la 9.785 euro, pentru varianta 1.2/70 CP, în timp ce Clio pleacă de la 10.300 euro, echipat tot cu un motor de 1,2 litri și 75 CP, preț ce include un discount sezonier de 500 euro. Comparând variantele diesel, diferențele rămân semnificative, Renault Clio Estate EXPRESSION Energy dCi 90 fiind mai scump cu 1.600 euro (13.900 euro), iar Skoda Fabia Combi Ambition TDI/90 CP, cu 2.153 euro (14.453 euro).

Concluzie

Dacia Logan MCV democratizează conceptul de break utilitar şi pune la dispoziţia maselor o maşină cu design plăcut, spaţiu interior imens şi echipamente moderne, precum ESP sau navigaţie. Totul, la un preț pur și simplu imbatabil!

Date tehnice

Motor: 1.5 dCi

Capacitate cilindrică: 1.461 cmc

Putere max: 90 CP  @ 3.750 rpm

Cuplu max: 220 Nm @ 1.750 rpm

Accelerație 0–100 km/h: 12,2 sec

Viteza max: 167 km/h

Masa: 1.165 kg

Ampatament: 2,634 m

Lungime: 4,494 m

Lățime: 1,733 m

Înălțime: 1,518 m

Volum portbagaj: 573 litri

Consum mediu: 3,8 l/100 km

Volum rezervor: 50 litri

Emisii CO2 combinat: 135 g/km

Preț de bază: 7.790 euro

Preț model testat: 12.300 euro

Displaying 1 Comments
Have Your Say
  1. Adrian Manole spune:

    Nu ne-ati spus cum sta la testele de siguranta EuroNCAP. Chiar vi se par putini 12.300 euro? Cat va valora peste 2 ani? 5000?

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>