autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mar, aug. 21st, 2012

Citroen C5 Tourer – 2.0 HDi Exclusive (2008 – prezent)

FOTO: Andrei Toboșaru

C5 se află pe piață din 2008, vorbim despre a doua generație. În ultima vreme C5 a devenit o altă mașină față de cea prezentată de Citroen în 2008. O ușoară restilizare, o revizuire a gamei de propulsoare, alte materiale…

Istorie

Citroen cred că este singurul constructor care oferă altceva în segmentul D. Și-au făcut o tradiție din a interpreta în stilul propriu limuzina de clasă mare care se adresează clasei de mijloc. C5 are de continuat o tradiție frumoasă. Primul model al francezilor în acest segment a fost Citroen GS/ GSA produs între 1970 și 1986. GS a fost desemnată în 1971 Car of the Year în Europa, fiimd considerată la acea vreme una dintre cele mai avansate, din punct de vedere al tehnologiei utilizate. GS a fost oferit și cu propulsor boxer cu 4 cilindri răcit cu aer, dar a avut și un propulsor Wankel bi-rotor. Suspensia era hydro-pneumaică cu funcție de menținere constantă a gărzii la sol, un detaliu care a devenit o semnătură Citroen în cazul modelelor de segment D până în prezent. A urmat apoi Citroen BX produs între 1982 și 1994. În cei 12 ani de fabricație au fost produse 2.315.739 modele. A fost modelul pe baza căruia francezii au dezvoltat și un monstru de grupa B – Citroen BX 4TC.

În 1993 Citroen lansează Xantia, un model care în cei 8 ani cât a fost produs a cucerit peste 1.2 milioane clienți. În 1994 Citroen a introdus sistemul Activa alături de suspensia Hydradrive II, un sistem care elimina complet ruliul. Modelul a impresionat prin ținuta de drum, într-un test al eleanului efectuat de suedezi în 1999, Citroen Xantia V6 Activa a stabilit un record pentru viteza maximă de evitare, fiind mai rapidă decât un Porsche 996 GT2.

Și ajungem în 2001 când a fost lansată prima generație C5, model produs până în 2008. A doua generație C5 a fost prezentată în octombie 2007, versiunea Tourer fiind lansată în mai 2008.

Design

Fanii Citroen au criticat designul ultimei generații pentru aerul german, ei au considerat că modelul s-a îndepărtat puțin de tradiția mărcii. Modelul francez se laudă în urma facelift-ului cu o nouă ”semnătură”. Este vorba de apariția luminilor de rulare pe timp de zi cu LED. Acestea sunt active atât ziua cât și pe timpul nopții. Mai bifăm mici modificări ale designului interior pentru grupurile optice spate.

Dacă berlina pot spune că nu prea m-a convins din punct de vedere al designului, versiunea Tourer m-a câștigat. Lucru ușor mai facil, probabil, datorită slăbiciunii mele pentru versiunile combi. Deși foarte multă lume privește versiunile Tourer ca modele cu un aer utilitar, aș dori să le reamintesc că suntem în 2012, Dacia Break este istorie, la fel ar trebui să fie și căratul de varză, cartofi, porci și altele.

Confort

Am avut la test un C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive, adică absolutul în materie de confort oferit de Citroen pentru acest model. Impresionează mai mult decât plăcut atenția acordată interiorului. Calitatea materialelor și a asamblării te duc pe alocuri cu gândul la zona premium. Din perspectiva clientului, la interior, înțelegi pe ce ai dat banii. Atenția acordată detaliilor, taițeria de piele, cusăturile care aduc puțin contrast, capitonajul pavilionului…totul contribuie la construirea unei stări de bine. Scaunele sunt superbe, atât ca desen cât și ca poziție la volan, reglaje și opțiuni precum masaj, ventilație sau încâlzire. Pentru unii planșa de bord ar putea fi considerată puțin cam aglomerată, recunosc faptul că mă număr printre aceia.

Ai nevoie de o perioadă de acomodare cu mulțimea de butoane și comenzi amplasate atât pe consola centrală cât și pe volan. Spațiu pentru pasagerii din spate este generos, la acest capitol nu vor exista reclamații. De la un Tourer de asemenea dimensiunii unii ar putea aștepta un volum ceva mai mare de 505 litri pentru portbagaj. Avantajul acestuia constă în faptul că volumul acestuia este extrem de bine structurat și poate fi folosit în totalitate. Cine dorește spațiu mai mult poate renunța la locurile din spate și se ajunge la un volum de 1.462 litri. Ambianța la bord este completată de acoperișul de sticlă panoramic care acoperă zona destinată pasagerilor.

Funcționalitate

În primul rând trebuie să te obișnuiești cu dimensiunile mașinii, și în special cu dimensiunile consoei față. Poziția la volan este joasă, plăcută, vizibilitatea este bună. Mici sincope ergonomicee aș putea bifa la capitolul spații de depozitare. Pe consola centrală nu se regăsește un spațiu pentru depozitarea unei sticle de apă sau doze. Apoi ai nevoie de o minimă perioadă de acomodare cu dispunerea comenzilor pe volan, inclusiv cu cele două butoane pentru claxon. C5 este probabil unul dintre ultimile modele Citroen prevăzut cu volan cu butuc fix. Un alt detaliu care contribuie la șarmul aparte al modelelor franceze. Un plus pentru cantitatea de informații care pot fi accesate și afișate pe display-ul amplasat în tabloul de bord. De la informații furnizate de computerul de bord până la indicațiile sistemului de navigație și informații de la sistemul infotainment. De asemenea și navigarea este facilă.

Performanțe

Sub capotă am avut un propulsor 2.0 HDi care dezvoltă 160 CP la 3.750 rpm și un cuplu motor de 360 Nm la 2.000 rpm. Puterea este trimisă spre puntea față prin intermediul unei cutii automate cu șase trepte, cutie care oferă posibilitatea selectării manuale a treptelor. Grila cutiei este ușor diferită, are un traseu în trepte pentru a contribui la o mai bună selectare a porților. Cutia are și un program sport care optimizează exploatarea resurselor propulsorului. Pentru un model cu o masă de aproximativ 1.700 kg, propulsorul 2.0 HDi face o figură mai mult decât frumoasă. Viteza maximă este de 208 km/h, iar la 100 km/h cu start de pe loc se ajunge în 10,2 secunde. Constructorul francez anunță un consum mediu de 6,2 litri pentru 100 km/h, cu unul extra urban de 5,1 litri și unul urban de 8,2 litri. În realitate lucrurile nu diferă prea mult de datele comunicate de constructor. Cu un rezervor de 71 litri, C5 Tourer se califică pentru voiaje în care poți căuta o benzinărie la 1.000 km.

Manevrabilitate

În primul rând nu trebuie uitată masa mașinii, cele 1.700 kg au un cuvânt de spus dacă îți vin idei care implică condusul sportiv. În altă ordine de idei, C5 Tourer reușește să estompeze astfel de porniri prin relaxarea pe care o induce la volan. La limită vorbim de un caracter subvirator progresiv, dar o subvirare care apare ceva mai târziu decât ai fi tentat inițial să crezi, este nevoie de ceva mai multă fermitate în coloana de direcție pentru a menține trasa dorită. Suspensia Hydractive III + contribuie semnificativ la caracterul mașinii.

Poate fi selectat nivelul gărzii la sol, nivel care totuși va fi reglat automat în funcție de viteza de rulare. Există și o setare sport pentru suspensie, una care reduce semnificativ ruliul și tangajul destul de amplu am caroseriei. La viteze de peste 110 km/h, dar și în funcție de starea carosabilului, electronica poate comanda automat micșorarea gârzii la sol pentru optimizarea aerodinamicii și obținerii unui consum mai redus de combustibil. Sunt câteva detalii la care trebuie să acordați atenție. Dacă rulați pe un drum puternic denivelat cu suspensia în cea mai înaltă poziție, evident la viteze reduse… în cazul unei staționări, parcări… dacă micșorați garda la sol să o efectuați pe o suprafață plană, pentru a nu avea surprize neplăcute.

Siguranță

Citroen C5 a vizitat halele euroNCAP în 2009, moment în care a primit cinci stele pentru gradul de protecție oferit în caz de accident. C5 oferă un grad de protecție de 81 pentru adulți în caz de impact, copii beneficiază de un grad de protecție de 77, iar pietonii sunt menajați în proporție de 32. Gradul de securitate activă a fost echivalat la 83.

C5 este echipat standard cu șapte airbag-uri: față, lateral, genunchi și cortină. În caz de impact coloana de direcție se poate retrage cu până la 65 mm. C5 este echipat cu ABS, EBD – distribuția electronică a forței de frânare și EBA – asistență la frânarea de urgență. Modelul francez mai este echipat cu ITC – control inteligent al tracțiunii, sistem ce integrează și sistemul ASR. Mai adăugăm ESP-ul și LDWS – sistemul de avertizare la schimbarea involuntară a benzii d e rulare.

Concurență

În acest segment, cel al modelelor de clasă D combi, C5 Tourer are de luptat cu Opel Insignia, Renault Laguna, Ford Mondeo – de a care așteptăm la Paris o nouă generație, Mazda6 – de asemenea în pragul schimbării de generație, Toyota Avensis și Subaru Legacy. Mai avem în lista de rivale și Alfa Romeo 159 SW, Peugeot 508, Skoda Superb și evident VW Passat.

Costuri

Citroen C5 Tourer are un preț de pornire în România de 23.670 Euro cu TVA inclus. Dacă optați pentru propulsorul 2.0 HDi atunci prețul de pornire este de 27.640 euro cu TVA. Modelul avut la test în echiparea Exclusive. Un model extrem de bine echipat în versiunea de serie la care au mai fost adăugate opțiuni precum tapițerie integrală din piele, sistem de navigație… în final prețul fiind de 40.418 euro cu TVA inclus.

Concluzie

Am descoperit la finalul testului un model extrem de plăcut care oferă un grad extrem de ridicat de confort. Nu este pentru cei care doresc un model pentru sprint sau sesiuni de condus sportiv. Este un model cu o linie extrem de elegantă, un spațiu interior vast, este pentru cei care călătoresc mult. Propulsorul oferă suficiente resurse, consumul este corect, prețul depinde de motorizarea aleasă și opțiunile bifate.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>