autoindustry.ro Web analytics

Publicat la: mar, Ian 22nd, 2013

Cele mai vândute mașini din clasa city, în România, în 2012

După ce am publicat rezultatele pe ansamblul pieței, cu cifre în exclusivitate privind liderii de segmente în România, într-unul din cei mai slabi ani pentru industria auto după Revoluție, intrăm în detaliu cu cifrele de vânzări, pe baza înmatriculărilor furnizate de Ministerul Afacerilor Interne și a datelor colectate și prelucrate de Autobis.

Clasa A, segmentul cel mai mic de automobile, cunoscute și sub numele de city-cars, este într-o continuă creștere în România, reprezentând o alternativă viabilă pentru cei care au nevoie de mașină doar pentru deplasările urbane, cu un consum redus de carburant și costuri mici de utilizare.

Dacă în urmă cu un deceniu, clasa city-car conținea foarte puține modele, care acaparau practic, mica piață de astfel de automobile, astăzi numărul lor este destul de mare. Pe piața din România s-au vândut, în 2012, în segmentul A, 19 modele diferite, produse de 15 mărci. Între acestea, Fiat și Toyota vând câte două modele, din care unul premium. De altfel, 5 modele din clasa A sunt considerate premium (includem aici și Toyota iQ), nu pentru că ar respecta nivelul de preț admis în marketingul european (25.000 de euro), ci pentru că au un preț mai mare decît cel al clasei și oferă finisaje superioare. Să mai precizăm că volumul total de automobile vîndute în clasa A în 2012 a fost de 2.038 unități, având o cotă din întreaga piață de autoturisme de circa 3.

 

1. Clasamentul este condus de nou-lansatul VW Up, introdus pe piață în primăvara anului trecut, după salonul auto din Geneva. Cu un marketing foarte bun, la nivel european, și unul acceptabil în România, mașina produsă de Volkswagen și promovată în ultimii 6-7 ani cum nu s-a întâmplat cu multe mașini în Europa, s-a instalat rapid pe prima poziție, având mai multe argumente. În primul rând, imagina extrem de bună a mărcii și a modelului. Designul bun, care a ignorat tendințele retro din ultimii ani, s-a impus deși s–ar putea să-și piardă din atractivitate în următorii ani. Finisajele peste medie, dar mai ales prețul (sub 9.000 de euro) au fost la fel de importante pentru public. De altfel, VW a fost nevoit să speculeze omologarea modelului fără ESP, pentru a-l putea lansa fără acest echipament și a coborî prețul. Dacă urmărim cifrele de vânzări pe cele 12 luni, observăm că în a doua jumătate a anului Up a furat pur și simplu clienți de la Fiat 500, liderul subsegmentului premium.

2. Dar cel mai interesant este faptul că liderul anterior, Toyota Aygo, a pierdut primul loc la o diferență de numai 11 mașini, plasându-se acum pe poziția a doua în preferințe. Situația ar fi putut să fie diferită dacă în iulie și octombrie Aygo nu vindea numai câte 7 mașini, însă trebuie să ținem cont că Up a contorizat și modelele de test ale dealerilor din rețea

3. Pe locul al treilea s-a situat Chevrolet Spark, cândva un best-seller, care reprezintă în continuare o alternativă foarte interesantă la mărcile europene, având de altfel și unul dintre cele mai accesibile prețuri din segement, singura problemă a sa fiind, probabil, una de imagine, prin asocierea în mintea publicului cu vechiul Matiz.

4. Pe locul 4, Fiat 500 cumulează dorința multor români de a conduce o mașină cu caracteristicile clasei A, dar care să asigure și o imagine specială, cu finisaje mai bune, cu un aspect care să atragă atenția și chiar și un grad ridicat de personalizare. Prețul său nu este cel mai mic, fiind printre cele mai scumpe din segment, dar numărul mare, aproape 200 de exemplare vândute, spune mult despre ce înseamnă Fiat 500.

5. Fiat Panda este un veteran al clasei, un învingător care a reușit, în ani de existență, să se impună inclusiv pe piața din Germania, unde, se știe, produsele locale sunt greu de înlocuit în preferințele publicului. Între cele aproape 180 de exemplare Panda înmatriculate în România în 2012 se numără și 11 cu tracțiune integrală, o dotare specială pentru acest segment, unicat până nu demult. Să nu uităm că din acest an vechiului Panda i se alătură și noul Panda, mai scump cu circa 1000 de euro.

6. Renault Twingo nu mai este un new-entry, dar să ne amintim că el a fost lansat în România cu mare întârziere, abia la face-liftul din 2011. Absența sa din portofoliul mărcii a contat, cu certitudine, iar acum concurența este suficient de mare pentru a se impune, mai ales că nici prețul său nu este printre cele mai mici.

7. Citroen C1 este al doilea reprezentant al trioului Aygo/C1/107 din această clasă și vânzările sale reflectă un preț bun și o imagine pe măsură pe care și-a impus-o marca franceză. Toate trei modelele suferă însă din cauza amânării lansării noiii generații, dar micile trucuri de marketing au reușit să treacă acest aspect aproape neobservat. Designul său este aproape același de 8 ani, dar calitățile nu lipsesc. Printre ele se numără motoarele economice și prețul foarte bun.

8. Hyundai i10 este un automobil mai greu de înțeles. Pe de o parte, acesta întrunește o serie de atribute pentru a fi accesibil, fiind construit în India, unde forța de muncă este ieftină, nu are specificații tehnice speciale, echipamente deosebite sau un design care să solicite costuri mari de producție, însă prețul cu care se vinde este destul de mare. De altfel, cele mai multe din cele 116 exemplare vândute au mers probabil către flote sau către dealeri, deoarece ritmul mediu lunar în rest este de 4-5 mașini pe lună, cu 0 exemplare înmatriculate în decembrie.

9. Peugeot 107 încheie trioul amintit mai sus, iar prețul său ridicat este probabil motivul pentru care vânzările au fost puțin mai mici, în comparație cu celelalte două. În rest, calitățile mașinii sunt aceleași.

10. Skoda Citigo este un alt exemplu de clonă care se vinde și prin prisma modelului pe care îl copiază. Citigo reprezintă, în același timp, cel mai ieftin model de clasă A de pe piață și singurul sub 8.000 de euro, lucru care explică vânzările foarte bune, începând cu luna lansării sale, iulie. Dacă situația se menține în 2013, ne așteptăm ca Citgo să urce în Top 3 al segmentului, amenințând inclusiv vânzările lui Up. Din păcate, calitățile lui Up nu se regăsesc în totalitate la Citigo.

11. Suzuki Alto deschide micul pluton al modelelor de segment A care nu vând foarte multe modele anual. Deși are un preț bun, nu se bucură de atractivitatea modelelor europene, neavând nici performanțe sau echipamente speciale, pentru a atrage atenția.

12. Ford Ka se află în aceeași situație, cu mențiunea că este un model construit pe celebra platformă care a dat două best-sellere, Fiat Panda și Fiat 500, și are mult mai multe calități decât Alto, Citigo sau i10. Cu toate acestea, motive multiple țin vânzările lui Ka la un nivel redus, nu doar în România, ci și în Europa. Printre motive este prețul, mult mai mic decât la 500, dar încă ridicat în comparație cu modelele concurente.

13. Kia Picanto este un alt model care aduce o contradicție între imagine, calități și preț. Mașina are o mulțime de trăsături pozitive, un design foarte reușit, motoare economice, dar poartă un preț prea mare pentru sigla de pe capotă și pentru imaginea acestei mărci în România. Să nu uităm că modelul C’eed, o vedetă a pieței în ultimii ani, s-a vândut cu doar 1000 de euro mai mult până nu demult, deși face parte din segmentul compact, cu două clase peste Picanto.

14. Lancia Ypsilon are o trăsătură esențială: este cel mai scump model din clasa city, fără ca acest lucru să fie neapărat justificat. Are multe în comun cu Panda și Fiat 500, are câteva echipamente și finisaje de clasă premium, dar este aproape imposibil pentru un european să plătească pentru un automobil de 3 metri și jumătate 13.000 de euro, în echipare standard.

15. Smart încheie lista mașinilor de clasă A care s-au vândut pe piața noastră în mai mult de 1-2 exemplare. Cele 8 autoturisme smart înmatriculate în 2012 nu reprezintă mai nimic, ele cumulând cîte o vânzare sporadică pe lună. În absența unui suport adecvat din partea importatorului, rezultatul este bun, însă prețul a contat enorm, depășind cu mult produsul.

Mai există 3 modele care au trecut prin piață ca o cometă. Au vândut câte un exemplar, iar motivul este același pentru toate: prețul. Mitsubishi i-MIEV este o mașină electrică, cu un preț uriaș, 36.000 de euro. La acest preț te poți gândi la Nissan Leaf ori la Opel Ampera. Toyota iQ este o mașină extrem de bună, pentru oraș, având o serie de calități care lasă în urmă restul de modele. Din păcate, prețul său uriaș (peste 15.000 euro) ar putea să o facă cea mai scumpă mașină atât din clasa A cât și din B, dacă s-ar fi vândut în mai mult de 1 exemplar. În fine, Subaru Justy care apare în statistici este, probabil, o greșeală.

Lasă un comentariu

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>